کد خبر: 1035 زمان انتشار: 19:02:51 - 1399/08/07
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد تدوین بیش از ۳۰ دستورالعملِ مناسب‌سازی فضاهای شهری و برون‌شهری برای معلولان /پیشنهاد ارایه گواهینامه دسترسی‌پذیری معلولان در تمامی ساختمان‌ها

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در مرکز تدوین بیش از ۳۰ دستورالعمل در خصوص مناسب‌سازی فضاهای شهری و برون‌شهری برای معلولان تدوین شد از پیشنهاد آن مرکز برای ارایه گواهینامه دسترسی‌پذیری معلولان در تمامی ساختمان‌ها، خبر داد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص اقدامات آن مرکز برای افراد دارای معلولیت و ضرورت مناسب‌سازی فضاهای شهری و برون‌شهری، با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از سال ۶۵ تاکنون در خصوص تدوین ضوابط و مقررات و توجه به معلولان و تدوین مقررات برای آن قشر اقداماتی را انجام داده است، گفت: تاکنون بیش از ۳۰ دستورالعمل برای موضوع مناسب‌سازی فضاهای شهری و برون‌شهری در مرکز تحقیقات، تهیه و تدوین شده است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم در زمینه انجام پروژه‌های تحقیقاتی و هم پروژه‌های اجرایی و عملیاتی جهت مناسب‌سازی فضاها برای معلولان، اقدامات مناسبی انجام داده است. همچنین مرکز در زمینه آموزش، ترویج و اطلاع‌رسانی به جامعه مهندسان دوره‌های مختلفی را برگزار کرده است.

شکرچی‌زاده یادآور شد: مبحث سوم؛ حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق، مبحث چهارم با عنوان الزامات عمومی ساختمان، و مبحث ۱۵؛ آسانسورها و پلکان برقی، ضوابط ساخت و ساز برای معلولان را مدنظر قرار داده است. اما در عین حال مبحثی جدا در مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان برای این موضوع، تخصیص نیافته است.

وی توضیح داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بررسی‌هایی در خصوص این مطلب که ساختمان‌ها دارای گواهینامه دسترسی‌پذیری باشند را انجام داده است. از آنجاییکه مرکز تحقیقات راه،   مسکن و شهرسازی، گواهینامه محصولات ساختمانی را تهیه و صادر می‌کند، برای دسترسی پذیری نیز می تواند گواهینامه ای صادر کند. در این خصوص پیشنهادی توسط مرکز تهیه شده تا بر اساس ضوابطی که در ویرایش سوم و سایر دستورالعمل ها موجود است، ‌ بتوان برای ساختمان‌ها گواهی دسترسی‌پذیری را صادر کرد. چنانچه این پیشنهاد مصوب شود می‌توان با همکاری معاونت مسکن و ساختمان و شهرسازی و معماری می توان ساختمان‌ها را دارای گواهینامه دسترسی‌پذیری کرد.

شکرچی‌زاده گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کاری را به شکل مشترک با سازمان برنامه و بودجه شروع کرده است. در این کار مشترک برای نظام فنی و اجرایی، دستورالعمل‌های مناسب‌سازی برای ساختمان‌های دارای مسیرهای پیاده و همینطور فضاهای سبز و مراکز درمانی و فضاهای ورزشی در دست تهیه و تدوین است.  

وی تاکید کرد: علاوه بر حوزه ساختمان، تدوین و تهیه دستورالعمل‌هایی برای مناسب‌سازی فضاهای برون‌شهری در حوزه حمل و نقل نیز در دستور کار است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.