کد خبر: 1245 زمان انتشار: 20:48:21 - 1399/11/27
8 واقعیت درباره پارتنون، نماد یونان باستان

هنگامی‌که فردی به تمدن‌های بزرگ تاریخ فکر می‌کند، غیرممکن است که یونان باستان را فراموش کند. یونان باستان برای قرن‌های به تولد فرهنگ غربی کمک کرده و اثری پاک‌نشدنی را در میراث فرهنگی جهان به جا گذاشته است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از اسکان، پارتِنون که در آکروپولیس در آتن واقع شده، در اوج امپراتوری یونان ساخته شد. ساخت آن که 9 سال به طول انجامید، به سال 447 پیش از میلاد بازمی‌گردد. این سازه به سبک معماری کلاسیک ساخته شده و یکی از جاذبه‌های باستانی جهان به‌شمار می‌رود که در هرسال میلیون‌ها بازدیدکننده را به سوی خود جذب می‌کند.

حال بیایید نگاهی به برخی از جالب‌ترین واقعیت‌ها در مورد این میراث غنی فرهنگی یونان بیندازیم.
 

پارتنون یک الهه یونانی‌ست


پارتنون به حامی مقدس آتن، الهه آتنا اختصاص داده شده است. داخل آن یک معبد کوچک برای الهه حفر شده است.
 


 


 

این اولین معبد در این فضا نیست


تاریخچه آکروپلیس بسیار دورتر از خودِ پارتنون است. در واقع، این معبد در محلی از معبد بسیار قدیمی‌تر آتنا قرار دارد که اکنون از آن به عنوان پیش‌پارتنون یا پارتنون قدیمی یاد می‌شود.
 


 


 

مدتی از پارتنون به‌عنوان مسجد استفاده می‌شد


همان‌طور که در بسیاری از بناهای باستانی معمول است، پارتنون در طول تاریخ طولانی خود دستخوش تغییرات زیادی شده است. در دهه 1460، زمانی که یونان تحت حکومت عثمانی بود، معبد به یک مسجد تبدیل شد و نزدیک به 200 سال به همین شکل باقی ماند.
 

 


 

برخی از بزرگترین گنجینه‌های آن در لندن قرار دارد


در حالی‌که یونان هنوز تحت سلطه عثمانی بود، توماس بروس، نجیب زاده اسکاتلندی حدود نیمی از مجسمه‌های برجای مانده از پارتنون را از بین برد. با ادعای اجازه وی از عثمانی، بین سال‌های 1800 و 1803 آن‌ها را از طریق دریا به انگلیس منتقل کردند و اکنون در موزه انگلیس اقامت دارند. به‌عنوان برخی از بزرگترین نمونه‌های مجسمه‌سازی کلاسیک یونان، سنگ مرمرهای پارتنون یا الگین، به‌دلیل قرار گرفتن در لندن بحث‌برانگیز هستند. دولت یونان سال‌هاست که با استدلال کارشناسان، خواستار بازپس‌گیری این مجسمه‌های گرانبها شده است.


 

پارتنون یک معبد نیست


در حالی‌که از پاتنون به‌عنوان یک معبد یاد می‌کنند، اما باید گفت که معبد میزبان تصویر فرقه‌ای از آتنا یا مقدس خاص است. در صورتیکه مجسمه‌ای عظیم از آتنا که توسط مجسمه‌ساز مشهور فیدیاس ساخته شده و در داخل پارتنون قرار داشت، مربوط به یک فرقه خاص نبوده و بنابراین مورد پرستش قرار نمی‌گرفت. در عوض، تصویر اصلی فرقه آتنا پولیا در منطقه دیگری از آکروپولیس واقع شده است.


 

پارتنون در اصل کاملا رنگارنگ بود


در حالی‌که ما اغلب هنر کلاسیک را سفید و بکر می‌پنداریم، اما پارتنون مانند بسیاری از معماری‌ها و مجسمه‌های یونانی در اصل رنگی بوده است. در حالیکه مورخان در مورد اینکه چه مقدار از این سازه رنگی شده است، بحث می‌کنند؛ باستان‌شناسان اغلب از نور ماورا UV بنفش برای کشف رنگدانه‌هایی استفاده می‌کنند که اکنون از بین رفته‌اند.


 

پارتنون یکی از بهترین نمونه‌های معماری یونان است


پارتنون به‌عنوان یکی از نمادین‌ترین بناهای جهان، نمونه‌ای از معماری یونان است. ابعاد پایه 228 فوت در 101 فوت بوده و نمونه‌ای باورنکردنی از نظم دوریک است. این بدان معناست که ستون‌های آن دارای شاخه‌های فلوت و سرستون‌های ساده است.


 

در طول جنگ بزرگ عثمانی بمباران شد


جنگ بین امپراتوری عثمانی و اتحادی که به‌عنوان لیگ مقدس شناخته می‌شود برای پارتنون ویرانگر بود. این معبد هنوز به‌عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت که عثمانی‌ها آن را مخزن مهمات در طول جنگ کردند. این یک انتخاب فاجعه بار بود، زیرا ونیزی‌ها منطقه را بمباران کردند و باعث انفجار مهمات و آسیب‌رساندن شدید به پارتنون و مجسمه‌های آن شدند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.