کد خبر: 1258 زمان انتشار: 20:42:32 - 1399/12/04
کتاب «تهران در قاب کاشی» رونمایی شد

کتاب «تهران در قاب کاشی» با موضوع نگاهی به کاشی کاری دوره قاجار در پایتخت، امروز /دوشنبه/ در خانه اتحادیه، رونمایی شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " «برزین ضرغامی» مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این آیین گفت:  این کتاب سرآغاز پرداختن به موضوع کاشی کاری از دوره قاجار به بعد و از ناصرالدین شاه به بعد است.

وی افزود: یکی از کاشی کاری های این ساختمان (خانه اتحادیه) هم در کتاب استفاده شده است.

ضرغامی افزود: امیدوارم به هر آنچه باعث می شود ارتباطات بین نسلی ما بیشتر شود، پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در این کتاب به سوالات بسیاری پاسخ داده می شود، گفت: کتابها می توانند پازلی از دوره هنری تهران را رقم بزنند.

ضرغامی ابراز امیدواری کرد که اسناد تصویری و مکتوب آنان را کامل کنیم و به انتظار از خانه تهران که پرداختن به گذشته، حال و آینده تهران و ارتباط بین آنها است، پرداخته شود.

جای خالی مستندنگاری در آثار در معرض خطر تخریب

«علی اعطا» سخنگوی شورای شهر تهران در این آیین اظهارداشت: به این کتاب باید از این زاویه نگاه کنیم که در حوزه مستندنگاری و مستند سازی است؛ نقطه که در آن با خلأ و ضعف جدی مواجه هستیم.

وی گفت: در آثاری که عمدتاً در معرض خطر قرار می گیرند و  امکان از بین رفتن و تخریب و فقدان درباره آنها وجود دارد، نیازمند مستند نگاری  هستیم.

اعطا با بیان اینکه مستند نگاری و مستندسازی یکی از راه هایی است که بتوانیم اطلاعات آثار ارزشمند را به آیندگان منتقل کنیم، ادامه داد: در این کتاب، مستند نگاری در خصوص کاشی کارهای دوره قاجار، دوره ای که هنرمندان کاشی کار صاحب یک  سنت ارتقا یافته در حوزه کاشی کاری شدند، اختصاص یافته تا این هنر امروز در اختیار همگان قرار گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: هنر کاشیکاری، هنری است که به عنوان جزء لاینفک معماری تاریخی ایران و معماری اسلامی در دوره های مختلف مطرح بوده و با شدت و ضعف به آن پرداخته شده است.

اعطا خاطرنشان کرد: نگاهی به فهرست این کتاب مشخص می‌کند که چه تنوعی به لحاظ محتوایی، فنی و تکنیکال در هنر کاشیکاری که جزء لاینفک هنر معماری ایرانی و اسلامی است، وجود دارد.

سخنگوی شورا افزود: این کتاب از نظر مستند نگاری، کار بسیار ارزشمندی است و امیدوارم همانطور که به دوره قاجار پرداخت شده، ادامه پیدا کند و به دوره‌های بعدی هم پرداخته شود.

وی با بیان اینکه هنر کاشی کاری همواره تداوم داشته و امروز رگه‌هایی از توجه به این هنر را در آثار معماری جدید میبینیم، گفت: آثار جدیدی که امروز برخی از معماران خلق می کنند، با بیان مدرن و معاصر از هنر کاشیکاری استفاده می شود.

عضو شورای تهران تاکید کرد: جا دارد که مجموعه این تجارب را ثبت و ضبط کنیم، تا مورد توجه سایر پژوهشگران برای تحلیل های بعدی نیز قرار گیرد.

شهرداری متهم به بی تصمیمی است 

اعطا در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه شهرداری تهران برای تاخیر در بهره برداری از خانه تهران و تئاتر نصر به بی تصمیمی متهم می شود، گفت:  امیدوارم همانطور که مدیرعامل سازمان زیباسازی و همکارانشان به این حوزه توجه دارند، به برنامه راه اندازی و افتتاح خانه تهران هم توجه بیشتری داشته باشند.

اعطا تاکید کرد: باید در خصوص خانه تهران نیز تصمیم  گرفته شود و بیش تر، این مجموعه ارزشمند رها نماند.

وی با بیان اینکه، هرچند کم و بیش در این خانه برنامه‌هایی برگزار می شود، اما هنوز آن طور که انتظار می رود، فعال نشده است، گفت: این موضوع درباره تئاتر نصر  و خانه نیما هم وجود دارد و انتظار است زودتر راه اندازی و به بهره‌برداری برسند.

سخنگوی شورای تهران گفت: تئاتر نصر و خانه نیما از جمله پروژه‌های شهرداری است که مشخصاً سازمان زیباسازی نسبت به آن مسئولیت دارد و امیدوارم در این حوزه هم توجه جدی تری شود تا مجموعه شهرداری به بی تصمیمی متهم نشوند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.