کد خبر: 1422 زمان انتشار: 21:55:22 - 1400/03/04
۴ خیال شیرین برای شهرهای جهان در ۱۰۰ سال آینده چهره ۴شهر بزرگ دنیا در سال ۲۱۲۱چگونه خواهد بود؟+تصاویر

اغلب برنامه‌ریزان شهری در سراسر جهان، طی دهه‌های اخیر تلاش کرده‌اند مفهوم پایداری را در طراحی شهرها بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار دهند و مناطق دوستدار محیط زیست به وجود آورند تا شهرنشینان را از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند کنند.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از ایمنا، پیش‌بینی شده که تا اواخر قرن بیست و یکم، ۸۰ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت یابند و همین امر، برنامه‌ریزان را به طراحی شهرهای پایدار برای آینده سوق داده است. طبیعی است که برای رسیدن به این هدف، حفظ محیط زیست باید در مرکز توجه مدیران شهرها قرار گیرد تا مناطقی ایده‌آل برای زندگی ساکنان شکل بگیرد.

تصاویر| چهره ۴شهر بزرگ دنیا در سال ۲۱۲۱چگونه خواهد بود؟

بسیاری از طراحان، آینده شهرها را به گونه‌ای متفاوت با امروز در ذهن خود تصور کرده و در این راستا، ایده‌هایی جذاب برای طراحی شهرهای آینده ارائه داده‌اند. در واقع این افراد، تصوراتی شیرین از شهرها در ذهن خود پرورانده‌اند که البته برای رسیدن به اهداف خود نیز از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

 آکرا ۲۱۲۱: هر ساله سیل‌های فاجعه‌انگیزی در آکرا، پایتخت جمهوری غنا در غرب آفریقا به وقوع می‌پیوندد و لطمه‌های زیادی به زندگی ساکنان آن وارد می‌کند. متأسفانه تغییرات اقلیمی همچنین ساخت و سازهای بی‌برنامه‌  شدت آسیب‌های ناشی از سیل‌ها را افزایش می‌دهد و منجر به جاری شدن بیشتر آب باران در گوشه و کنار شهر می‌شود.

تصاویر| چهره ۴شهر بزرگ دنیا در سال ۲۱۲۱چگونه خواهد بود؟

گروهی از طراحان خلاق، آینده‌ای متفاوت برای پایتخت غنا تصور کرده‌اند به این صورت که تا سال ۲۱۲۱، خانه‌ها در سطحی بسیار بالاتر از زمین احداث می‌شوند و در نتیجه، سیل نمی‌تواند هیچ زیانی به زندگی شهرنشینان وارد کند. سراسر آکرا را در آینده، درختانی فرا خواهد گرفت که کلبه‌ای کوچک بر فراز آن بنا شده و پلکانی سبز، ساکنان را به سمت بالا هدایت می‌کند. جالب است بدانید که در حال حاضر، کلانشهر غنا یکی از نقاط دنیا با بیشترین نرخ جنگل‌زدایی است که البته در خیال شیرین طراحان تا سال ۲۱۲۱ به جنگلی کاملاً سبز تبدیل خواهد شد.

 لندن ۲۱۲۱: بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۱۲۱ بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بازنشستگان سالمند در خیابان‌های سراسر پایتخت انگلستان به پرسه زدن‌های بی‌هدف بپردازند.

تصاویر| چهره ۴شهر بزرگ دنیا در سال ۲۱۲۱چگونه خواهد بود؟

البته برخی از آن‌ها به همراه نوه‌هایشان به انجام فعالیت‌هایی مشترک مشغول خواهند شد تا از زندگی دوران پیری خود در کنار عزیزانشان نهایت لذت را تجربه کنند. طی این دوران، بازنشستگان پیر نسبت به بی‌توجهی دولت به وضعیت خود خشمگین شده و با یکدیگر تلاش خواهند کرد شهری مطابق با خواسته‌های خود طراحی کنند در نتیجه این اقدام، ۲۰ کیلومتر مربع از پایتخت انگلستان را دهکده‌ای سبز فرا خواهد گرفت که در آن، تمام اداره‌ها و سازه‌های بدون استفاده به خانه‌هایی پوشیده در گل‌ها و گیاهان زیبا تبدیل خواهد شد.

 لس‌آنجلس ۲۱۲۱:زمانی سراسر کلانشهر لس‌آنجلس در جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکا را شبکه‌ای از ترامواها فرا گرفته بود که البته گروهی از کمپانی‌های تولید کننده خودرو، به تردد آن‌ها در داخل شهر خاتمه دادند. پیش‌بینی شده که تا اواخر قرن بیست و یکم، از میزان نفت خام موجود در سراسر دنیا به طور قابل توجهی کاسته شود که همین امر استفاده از خودروها را به حداقل خواهد رساند و زمینه را برای فعالیت دوباره ترامواهای برقی فراهم خواهد آورد.

تصاویر| چهره ۴شهر بزرگ دنیا در سال ۲۱۲۱چگونه خواهد بود؟

در همین راستا گروهی از طراحان خلاق لس‌آنجلس، آینده این شهر را مملو از مسیرهایی سبز برای رفت و آمد ترامواها تصور کرده‌اند که در کنار آن‌ها، خیابان‌هایی زیبا برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران احداث شده است. علاوه بر این خودروهایی که دیگر کاربردی برای شهروندان نخواهد داشت در بافت ساختمان‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و سبک معماری جدیدی به جهانیان معرفی خواهد کرد.

جزایر چاتام ۲۱۲۱:جزایر چاتهام یا چاتام، مجمع الجزایری در اقیانوس آرام، در ۶۸۰ کیلومتری جنوب شرقی سرزمین اصلی نیوزیلند، متشکل از حدود ۱۰ جزیره در شعاع ۴۰ کیلومتر است که بزرگترین آن‌ها جزیره چاتهام و جزیره پیت است. این جزایر، خانه اجدادی مردم صلح‌طلب موریوری به حساب می‌آید که طی ۵۰۰ سال زندگی خود در آنجا، لباس‌هایی از جنس پر بر تن می‌کردند تا صلح‌طلبی خود را به جهانیان ثابت کنند.

تصاویر| چهره ۴شهر بزرگ دنیا در سال ۲۱۲۱چگونه خواهد بود؟

در قرن نوزدهم، شکارچیان و جنگجویان نیوزلندنی این جزایر را کشف کردند و به صید حیوانات در آنجا پرداختند در نتیجه حضور ساکنان جدید در این جزایر، بیماری‌های مختلفی در میان صلح‌طلبان موریوری شیوع پیدا کرد که مقاومت آن‌ها را هر روز بیشتر از قبل به تحلیل می‌برد. البته امروزه، جمعیت زیادی از این قوم بر جا مانده و آینده‌ای ایده‌آل برای بازطراحی سکونتگاه‌های اجداد خود در سر پرورانده‌اند. در سال ۲۱۲۱ زادگاه صلح‌طلبان موریوری میزبان سازه‌های اداری و ساختمان‌های زیبایی خواهد بود ضمن اینکه در یکی از مدارس آنجا، به دانش‌آموزان صلح‌طلبی آموزش داده می‌شود.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.