کد خبر: 1531 زمان انتشار: 14:37:59 - 1400/05/08
نمایش آثار «آلوار آلتو» معمار فنلاندی در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه عکس آلوار آلتو (معمار صاحب نام فنلاندی) در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپا شده است.

 به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  "  به نقل از ایلنا، نمایشگاه عکس آلوار آلتو (معمار صاحب نام فنلاندی) از ۲۰ تیر تا ۱۰ مرداد در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپا شده است

این نمایشگاه با همکاری بنیاد آلوار آلتو، فرهنگسرای نیاوران و سفارت فنلاند در تهران برگزار می‎‌شود. 

معمار فنلاندی آلوار آلتو (۱۹۷۶–۱۸۹۸) به معماری منظر از بعد توپوگرافی می‎نگریست و همواره ویژگی‎های خاص محیط پیرامون را نقطه آغازین کار خود قرار می‎داد. او بر روی محوطه‌سازی محیط اطراف ساختمان‌های خود به عنوان بخشی از ادامه طراحی داخلی ساختمان کار می‎کرد. 

نمایشگاه آلتو متمرکز بر موضوعاتی مانند درک محیط و کانتور، طبیعت و استفاده از سنگ بستر، پوشش‎های گیاهی و آب و همچنین نحوه برخورد آلتو با باغ‎ها و تراس‎های محصور تمرکز دارد. طی سالهای ۷۰-۱۹۶۹ آلتو پس از سفر به ایران موزه هنری جدیدی را برای ایران طراحی کرد که قرار بود در دامنه کوه‌های زاگرس در شمال شیراز، در دشتی سرسبز بالای تپه‎ای کوچک ساخته شود. 

این نمایشگاه که حدود ۴۰ عکس بایگانی شده از مجموعه‎های بنیاد آلوار آلتو را شامل می‎شود بسان پلی‎ست میان جنبه‎های اصلی تفکر معماری منظر آلتو و طراحی موزه هنر شیراز که هرگز به مرحله ساخت نرسید. 

مسئولیت نظارتی این نمایشگاه به عهده مورخ هنری خانم تیا ایسوهاوتا است. 

خانم تیا ایسوهاوتا می‎گوید: آلتو بر طبیعی بودن مناظر اطراف و پوشش گیاهی تأکید داشت، روشی که در آن ساختمان می‎توانست در آرامش پیر شود و به بخشی از طبیعت پیرامون خود تبدیل گردد. آلتو همچنین از مضمون آب به وفور در معماری خود استفاده می‎کرد، چیزی که در سنت معماری فنلاند یافت نمی‎شود. با تمام جهان‌گرایی خود، آلتو «فرزند جنگل» بود. دنیای صدا را که آب با خود به همراه می‎آورد و با آن اِلمانی زنده را به محیط شهری می‎افزود را به‌خوبی می‎فهمید. 

آقای کیو نوروانتو سفیر فنلاند در ایران می‎گوید: آلتو در ایران بسیار مورد احترام است، اما دیدگاه و مهارت وی در معماری منظر کمتر شناخته شده است. متخصصان ایرانی در طراحی ساختمان در کشوری که ساخت و ساز در آن بسیار زیاد است از همین روش برای ارج نهادن به طبیعت و محیط زیست استفاده می‎کنند. ما انتظار داریم دانشجویان جوان و معماران، هنرمندان و طراحانی که در آغاز دوره حرفه‎های خود هستند از این نمایشگاه بازدید کنند. این بازدید می‎تواند به افزایش علاقه به همکاری میان فنلاند و ایران منتج شود. در طول همچنین در طول برگزاری این نمایشگاه، ما در حال برنامه‎ریزی برای اکران مستند جدید آلتو در محل فرهنگسرای نیاوران و همچنین در فضای هنری کارخانه آرگو در تهران هستیم. هنگامی که آلتو به ایران سفر کرد، از او خواسته شد علاوه بر طراحی موزه‎ای در شیراز، طراحی کتابخانه اصلی تهران را هم به عهده بگیرد. در آن زمان هیچ یک از این پروژه‎ها محقق نشدند، اما امروز کماکان متخصصان از معماری آلتو الهام می‎گیرند. 

آلوار آلتو (۱۹۷۶-۱۸۹۸) یکی از بین‎المللی‎ترین معماران فنلاندی‎ست که به عنوان معمار و طراح در زمینه‎های چند وجهی معماری شناخته شده است. گستره‎ی آثار او از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ رویکردی یکپارچه در طراحی که شامل بناهای عمومی، خانه‎های شخصی، برنامه‎ریزی منطقه‎ای و مبلمان و طراحی شیشه است مشخص می‎شود. استفاده آزادانه از فضا و بکارگیری مواد طبیعی از ویژگی‌های معماری آلتو است. آلتو در طراحی بناها، محیط اطراف هر ساختمان را در نظر می‎گرفت بی‌آن که نقش کاربرپذیری و عملکرد آن را از یاد ببرد. 

آلتو با همسر اول خود معمار آینو آلتو (۱۹۴۹-۱۸۹۴) همکاری نزدیکی داشت و طرح‎های این دو از دهه ۱۹۲۰تا ۴۰ نشان دهنده علاقه آنان به گرایش‎های جدید مدرنیسم بین‎المللی و مسائل مربوط به توسعه زندگی مسکونی است. 

آلتو در سال ۱۹۵۲با همسر دوم خود معمار الیسا آلتو (۱۹۹۴-۱۹۲۲) ازدواج کرد. این دو در دهه‎های ۱۹۵۰ تا ۷۰ روی پروژه‎های بزرگ بناهای عمومی در فنلاند و خارج از کشور کار کردند. 

ساعت بازدید از نمایشگاه در ایام هفته ۱۰ الی ۱۸ است. 

جمعه: ساعت ۱۴ الی ۱۸ میزبان علاقمندان خواهد بود.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.