کد خبر: 2426 زمان انتشار: 12:08:53 - 1401/04/21
با اجرای طرح یک معمار بلژیکی کلیسای نوتردام زنده می‌شود

یک معمار بلژیکی برنده مسابقه بین‌المللی طراحی محیط اطراف و چشم‌انداز کلیسای تاریخی نوتردام پاریس شد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از ایسنا ؛  طی یک سال گذشته، «باس اسمتس» معمار بلژیکی بیشتر وقت خود را صرف پیاده‌روی در مرکز شهر پاریس کرده و در حالی که به کلیسای نوتردام خیره می‌شود، به چگونگی بازسازی این بنای تاریخی چندصدساله فکر کرده و حالا تمامی این فکرها و نگاه‌ها در حالی برای او نتیجه داده که این معمار ۴۷ ساله برنده مسابقه بین‌المللی برای طراحی مجدد محوطه اطراف کلیسای جامع نوتردام شده است.

طرح بلندپروازانه این معمار که حمایت متفق القول هیات منصفه را به همراه داشت، شامل ایجاد درختان بیشتر، یک سیستم خنک‌کننده هوشمندانه برای محوطه بزرگ مقابل کلیسای جامع در هنگام موج گرما و یک مرکز پذیرایی جدید و موزه باستان شناسی در پارکینگ متروکه کنونی در زیر میدان اصلی که مشرف به رود سن هستند.

کلیسای نوتردام زنده می‌شود

طرح بازسازی محیط اطراف کلیسای نوتردام

«باس اسمتس» در این زمینه می‌گوید: «پیش از این، دوستان پاریسی من هرگز به اینجا نمی آمدند و من فکر می کردم که چرا این طور است. اینجا یک فضای زیبا در جزیره ای نزدیک آب است و ما می‌خواهیم مردم را به اینجا برگردانیم و آن را زنده کنیم».

پروژه او برای ایجاد فضای بازتر و مناسب‌تر برای عابر پیاده در فضای ۴۵۰۰ متر مربعی در اطراف کلیسای نوتردام با هزینه ۵۰ میلیون یورو (۳۴ میلیون پوند) توسط شهرداری پاریس تأمین مالی شده است.

کلیسای نوتردام زنده می‌شود

آتش‌سوزی سال ۲۰۱۹ کلیسای نوتردام

 

کلیسای نوتردام چهار سال قبل دچار آتش‌سوزی شد. علت آتش‌سوزی در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ که مهار آن ۱۵ ساعت برای آتش‌نشانان به طول انجامید هنوز مشخص نیست. این روزها خود کلیسای جامع و بیشتر منطقه‌ای که قرار است بازسازی شوند به دلایل ایمنی برای عموم مسدود شده‌اند و کار بازسازی ساختمان ادامه دارد و البته نگرانی‌هایی درباره‌ی آلودگی پس از سوختن سقف سربی کلیسا وجود دارد، آتشی مهیبی که ساختار سقف چوبی را تخریب کرد و مناره بلند ۴۵ متری را تخریب کرد.

در این آتش‌سوزی بزرگ نمای مشهور گوتیک و برج‌های دوقلوی با ناقوس‌هایی که هنگام تاج‌گذاری امپراتور ناپلئون بناپارت و مرگ رئیس‌جمهور شارل دوگل به صدا درآمدند، از آسیب جدی در امان ماند.

در حالی که موجی از احساسات عمومی پس از آتش سوزی فرانسه را فرا گرفت، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور قول داد که کلیسای جامع تا سال ۲۰۲۴ با شکوه سابق خود بازسازی شود و قرار است طبق برنامه اکثر کارهای اصلی در بازسازی کلیسای جامع تا ۲۰۲۴ به پایان برسد و این بنای تاریخی دوباره بازگشایی شود.

تیم «باس اسمتس» در سال ۲۰۲۵ تغییر و تحول منطقه اطراف کلیسا را آغاز خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود این طرح نیز در سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.

کلیسای نوتردام زنده می‌شود

طرح بازسازی محیط اطراف کلیسای نوتردام

مقام‌های فرانسه در ابتدا در نظر داشتند با بازسازی این کلیسا در طراحی معماری تغییرات چشمگیری اعمال کنند. کارشناسان میراث اما توصیه کردند این بنا به روش قبلی مرمت شود و در نهایت «امانوئل ماکرون» با پیشنهاد جایگزین کردن مناره قرن نوزدهمی این کلیسا با طراحی معاصرتر مخالفت کرد.

قبل از آتش‌سوزی سالانه حدود ۱۲ میلیون گردشگر از کلیسای نوتردام بازدید می ‌کردند؛ موضوعی که معماری منظر این بنا را به چالش می‌کشید و حالا قرار است این بنا و محوطه اطرافش با رویکردی مبتنی بر آب و هوا بازسازی شوند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.