کد خبر: 2638 زمان انتشار: 11:49:17 - 1401/09/04
معمار ایرانی برنده جایزه طراحی آینده شد

روناک روشن گیلوانی با پروژه «مطب دندانپزشکی بشردوست» برنده مدال طلا جایزه طراحی آینده ۲۰۲۲ در زمینه معماری و طراحی داخلی شد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از هنرآنلاين، جایزه جهانی طراحی آینده سال ۲۰۱۶ تاسیس شد و یکی از معتبرترین جوایز جهان در معماری، طراحی داخلی و محصول است. این جایزه ایده‌های برجسته در طراحی معماری را از طریق اجرای فناوری‌های جدید، مواد، برنامه‌ها، زیباشناسی و سازمان‌های فضایی همراه با مطالعات در مورد جهانی‌سازی، انعطاف‌پذیری، سازگاری و انقلاب دیجیتال را بازتعریف و شناسایی می‌کند. همچنین رابطه بین معماری و جهان طبیعی، معماری و جامعه، شهر و معماران را بررسی می‌کند.

پروژه «مطب دندانپزشکی بشردوست» سال ۱۴۰۰ در رشت توسط روناک روشن گیلوانی اجرا شده است. در طراحی این پروژه باتوجه به تاثیر نور مناسب در بهبود روند درمان، از منابع نور مختلف استفاده شده است.

در توضیح طراحی داخلی پروژه آمده است: «با توجه به محل قرارگیری پروژه‌ و همچنین نمای ساختمان، امکان تغییر در تناسبات و جهت بازشوها وجود نداشت؛ از این‌رو برآن شدیم تا نور را با مصادیق آن برای کاربران فضای داخلی تعریف کنیم. در آستانه‌ ورودی، کاربر با پرتو نوری مواجه می‌شود که پنداری با گشودن درب، از منبعی بیرونی به فضای داخلی تابیده و فضا را به دو نیم تقسیم کرده است. در امتداد دید کاربر فضای سبزی تعبیه شده که مصداق دیگری‌ست از حضور نور؛ نه بدان‌گونه که گیاه را به فضا افزوده باشیم، بلکه پنداری نور سبب شده گیاه دیوار را بشکافد و راهی به بیرون بیابد. در عین‌حال این دیواره‌ سبز حائلی‌ شده بین فضای انتظار و سرویس بهداشتی برای ایجاد حریم شخصی.

هنگامی که کاربر به سمت فضای انتظار می‌رود با منبع نور دیگری مواجه می‌شود؛ در اینجا پنجره‌ای وجود داشت که پشت آن ساختمانی بدقواره قدکشیده و فضا را محصور کرده بود. ما این پنجره را نیمه‌شفاف کردیم تا با نورپردازی مناسب اینگونه به نظر برسد که منبع نوری در دوردست به آرامی به داخل نفوذ کرده و خبری از ساختمان خودنمای کناری نیست.

Navab-Dental-Office-2-1024x723

کاربر/بیمار وقتی در فضای انتظار می‌نشیند، روبه‌روی او پیشخوانی عریض و روشن قرار دارد که پذیرای اوست و پشت این میز جداره‌ای شیشه‌ای نصب شده به رنگ زرد، گویی بازتابی‌ست از نور بیرون.

در پلان اولیه آشپزخانه‌ای وجود داشت که با تغییراتی به محل قرارگیری تاسیسات دندانپزشکی تبدیل شد و خدمات آشپزخانه به پشت میز پذیرش انتقال پیدا کرد و به این صورت کشیدگی پذیرش حفظ شد و فضایی یکپارچه در سالن انتظار به‌وجود آمد. در فضای درمان هم این یکپارچگی و بازتوزیع برابر نور با قرارگیری دیواره‌ شیشه‌ای نیمه‌شفاف بین اتاق پزشک و اتاق یونیت محقق شد.

با توجه به تاثیرات اثبات شده نور مناسب در بهبود روند درمان، برای ایجاد محیطی شفابخش و محیطی که کمترین تنش و اضطراب را به کاربر القا کند، توجه ویژه‌ای به این مهم شد و با به‌کارگیری مصادیق حضور نور در فضای داخلی و تاکید بر آن سعی شد تا حق به نور برای کاربران فضا تا حد امکان بازپس‌ گرفته شود.»

Navab-Dental-Office-5-1024x723

روناک روشن گیلوانی سال ۱۳۹۳ استودیو معماری روشن را تأسیس کرد. گروه معماری روشن ایده‌های خود را بر اساس نیازهای مشتری، برنامه‌های کاربردی ساختمان و اثرات زیست‌محیطی طراحی می‌کند. او می‌کوشد با استفاده از تلفیق قابلیت‌های طراحی دیجیتال و روش‌های تولید بومی در ایران به الگوهای هوشمند و جدید در طراحی دست یابد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.