کد خبر: 499 زمان انتشار: 10:24:22 - 1398/11/03
آشنایی با طراح بلوار کشاورز و تاریخچه شکل گیری آن

بلوار کشاورز در قلب پایتخت قبل از انقلاب «الیزابت» نام داشت اما مردم به دلیل جاری بودن نهری روان نشات گرفته از رودخانه کرج، به آن بلوار کرج هم می‌گفتند. سال ۵۷ به دلیل وجود ساختمان وزارت کشاورزی که اکنون در اختیار قوه قضائیه است، به «بلوار کشاورز» تغییر نام داد. جالب است که بدانید این بلوار پس از ۶۰ سال و پس از مرگ طراح آن صاحب شناسنامه شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به گفته «داریوش شهبازی» تهران شناس، سال ۱۳۳۹ «الیزابت دوم» ملکه انگلستان همراه با همسرش «پرنس فیلیپ» برای مدت ۱۰ روز به ایران سفر می کنند و چون آن سالها سفر ملکه انگلیس به ایران اهمیت زیادی برای سلطنت پهلوی داشت،یک معبر در پایتخت به نام او تعیین شد،یعنی «بلوار الیزابت».

این بلوار از همان ابتدا به یک پاتوق تبدیل شده بود و به همین دلیل بخش زیادی از خاطرات پایتخت نشینان در آن ثبت شده است. «رحیم حسین آبادی» پیر مردی ۶۰ ساله از جمله کسانی است که بهترین خاطره زندگی‌اش در بلوار کشاورز رقم خورده است. او می‌گوید: «برای اولین بار همسرم را در بلوار کشاورز دیدم. حدود ۳۵ سال پیش با دوستانم به بلوار می‌آمدیم و اوقات خوشی را کنار هم می گذارندیم. وضعیت بلوار اینگونه نبود. اینجا تفرجگاه جوانان بود. یک روز عصر عاشق شدم و حالا سالها از آن ماجرا می‌گذرد ،اما هر وقت فرصت کنم باز هم به اینجا می‌آیم و خاطرات گذشته را مرور می‌کنم.» 

به گفته «نصرالله حدادی» پ‍ژوهشگر، بلوار کشاورز  اوایل خارج از محدوده تهران بود و آب‌ و هوای خوبی داشت. کم‌کم  درختان بید کنار نهر کاشته و به تفریحگاهی باصفا برای مردم تهران تبدیل شد: «مردم آخر هفته‌ها یا بعد از اتمام ساعت کار به این بلوار می آمدند. هنرمندان زیادی مانند مرحوم «رضا محجوبی» که به «رضا دیوونه» معروف بود، آخر هفته‌ها به اینجا می آمدند و برنامه اجرا می کردند.»

بلوار کشاورز در ضلع شرقی میدان ولیعصر(عج) قرار دارد و اولین بلوار به سبک جدید در تهران محسوب می‌شود. این بلوار سال ۱۳۳۶ توسط استاد «سرفراز غزنی» طراحی شد و سال ۱۳۳۸ کار ساختش به پایان رسید. 

استاد غزنی - طراح بلوار کشاورز

«سرفراز غزنی» طراح بلوار کشاورز، بیستم آذرماه سال ۱۳۰۶ در قره خان از روستاهای شمال فتح آباد در مرودشت و در یک خانواده اهل علم متولد شد. از ۴ سالگی وارد کلاس اول دبستان شرافت بغداد شد و دوره ابتدایی را در بغداد، بمبئی و اهواز گذارند. دوره دبیرستان به مدرسه حکیم نظامی و دارالفنون تهران رفت و برای گذراندن دوره عالی راهی انگلستان شد.استاد غزنی، لیسانس معماری از دانشکده فنی «شفیلد» و فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان را از دانشگاه «ریدینگ» انگلستان گرفت. دوره دکترا را هم در رشته مهندسی ساختمان‌های فلزی گذراند.
او ۳ سال استاد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی و یک سال استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سپس مدیریت ساخت غرفه ایران در نمایشگاه جهانی را در کشور کره جنوبی را به عهده داشت و سپس قائم مقام سازمان زیبا سازی شهر تهران و بعد مؤسس «شهر سالم» شهرداری تهران شد.اواخر عمر به دلیل کسالت و معالجه راهی آلمان شد و اردیبهشت سال ۹۶ در آلمان چشم از دنیا فروبست و همان جا به خاک سپرده شد. 

بلوار کشاورز در دهه ۴۰

غزنی همیشه آروز داشت برای بلوار کشاورز شناسنامه‌ای با عبارت: « طول بلوار: ۱۷۰۰ متر، شروع کار: ۱۳۳۶، پایان کار: ۱۳۳۸، هزینه: ۶۰ میلیون ریال، شهردار وقت: مهندس توسلی، طراحی فضای سبز: مهندس شیبانی، سنگتراش نهر ذوزنقه: مینکو و مانی کو، تهیه سنگ هرسیون از معادن شمال البرز» تهیه و نصب شود. آرزویی که در دوران حیاتش برآورده نشد و بهمن سال ۹۶ این شناسنامه توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران تهیه و در بلوار کشاورز نصب شد.

منبع:همشهری آنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.