کد خبر: 581 زمان انتشار: 15:08:41 - 1399/01/11
درگذشت ادمان آیوازیان نقاش و معمار پیشکسوت بر اثر بیماری کرونا

اِدمان آیوازیان نقاش، معمار وطراح ارمنی‌تبار ایرانی بر اثر بیماری کرونا در 89 سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، اِدمان آیوازیان  نقاش و معمار پیشکسوت بر عوارض بیماری کرونا در شهر لندن درگذشت. این هنرمند که متولد ۱۳۱۰ خورشیدی در تهران بود نقاشی را از سیزده سالگی شروع کرد و در شانزده سالگی موفق به دریافت جایزه نخست مسابقه بین‌المللی نقاشان جوان تهران شد. نه سال بعد جایزه فرهنگ و هنر دو سالانه تهران را از آن خود ساخت و در پی آن برای شرکت در دوسالانه ونیز منتخب شد.

آیوازیان نقاشی را در فرهنگستان هنرهای زیبای رم و معماری را در انگلستان فرا گرفت. طراحی و نظارت بر اجرای "هتل گاجره" و "دبیرستان ارمنی طوماسیان" از نخستین کارهای او پس از بازگشت به ایران بود. از آثار دیگر آیوازیان می‌توان به طراحی داخلی مسجد فرودگاه ریاض، نقاشی دیواری سالن انتظار فرودگاه جده، نقاشی دیواری برای موزه ملی عربستان و طراحی موزاییک برای مسجد جامع عمان اشاره کرد.

آیوازیان در طراحی کتیبه‌های خط ثلث و کوفی و کاشی‌کاری‌های مساجد عربستان، کویت و عمان از نقاشی اسلامی و ایرانی تأثیر پذیرفته است.

او تنها هنرمند ایرانی است که به عضویت "انجمن سلطنتی نقاشان رنگ روغن انگلستان" پذیرفته شده است. آثار آیوازیان در مساجد، کلیساها، موزه‌ها و بسیاری از اماکن عمومی و مجموعه‌های شخصی از جمله "موزهٔ سنت لازار" ونیز و همچنین موزهٔ آرام خاچاطوریان ایروان نگهداری می‌شود.

آخرین نمایشگاه این هنرمند ایرانی شهریورماه سال 95 با عنوان "رنگ‌های سرزمین مادری‌ام" در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

منبع:هنرآنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.