کد خبر: 738 زمان انتشار: 13:37:55 - 1399/03/07
موزه هنرهای اسلامی دوحه؛ گنجینه‌ای از هنر و تاریخ در میانه آب‌

موزه‌ها از معدود مراکز حافظ هنر و تاریخ نسل گذشته هستند و اشیاء موجود در آن در عین بی‌زبانی به هزار زبان سخن می‌گویند و اسناد معتبری از فرهنگ و تاریخ را ارائه می‌کنند. یکی از وظایف موزه‌ها همچنین انتقال حس یک اثر و خالق آن به بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان فرهنگ، هنر و تاریخ گذشته است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  موزه هنرهای اسلامی در شهر دوحه قطر یکی از بزرگ‍ترین موزه‌های اسلامی در کرانه خلیج فارس است که در سال 2008 افتتاح شد. این موزه هم‌چنین به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در خلیج فارس شناخته می‌شود که آثار اسلامی جمع‌ آوری شده از اروپا و آسیا در آن به نمایش گذاشته شده است.

معماری ساختمان موزه هنرهای اسلامی دوحه را «یو مینگ پی» معمار برجسته چینی- آمریکایی که ورودی شیشه‌ای مثلث شکل موزه لوور را طراحی کرده، بر عهده داشته است.

این موزه در هفت طبقه و در مساحتی بالغ بر 45 هزار متر مربع ساخته شده و همچنین دو طبقه دیگر برای این ساختمان در زیر آب در نظر گرفته شده است، معماری این موزه ترکیبی از عناصر معماری سنتی اسلامی و معماری قرن 21 است.

عده‌ای معتقدند که حجم هرمی‌مانند و پله‎های نمایشگر منحنی در هال مرکزی، این موزه را شبیه به موزه لوور پاریس کرده است، اما «آی ام پی» معمار برای طراحی این موزه از هنرهای کوردوبا (شهری در اندلس) و سمرقند بسیار بهره برده و تنوع فراوانی را در معماری بنای این موزه به وجود آورده است.

موزه هنرهای اسلامی دوحه به عنوان نمادی برای ارتباط جهانیان با یک‌دیگر در میانه آب بنا شده است و در سال‌های اخیر آمار بالایی در بازدید علاقه‌مندان از این مکان به ثبت رسانده است.

در این موزه هم‌چنین هنرهایی از مصر، اسپانیا و ترک‌ها که مربوط به قرن‌های 11، 13 و 15 می‌شود، به نمایش گذاشته می‌شود. موزه هنرهای اسلامی دوحه هم‌چنین میزبان آثار تاریخی از سال 600 میلادی تا قرن 19 است.

این موزه به طور مشخص چهار هزار و 500 اثر هنری از کشورهای مختلف را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. از آثار برجسته این موزه می‌توان به قالی ایرانی از جنس ابریشم که به سده 16 میلادی باز می‌گردد نیز اشاره کرد.

موزه هنرهای اسلامی در دوحه به واسطه حضور آثار باستانی اسلامی همچون کتاب‌های خطی، پارچه‌های نفیس، سنگ‌های گران‌بها و سکه‌های قدیمی از طلا و نقره و برنز که تاریخ برخی از آن‌ها به پیش از اسلام و عهد ساسانیان باز می‌گردد به عنوان بزرگ‌ترین موزه اسلامی نیز شناخته می‌شود.

قرآن نفیس ایرانی، کاشی عثمانی مزین به نام الله، کتاب دلایل الخیرات با نگارگری عثمانی، گنجینه مُغولی، آثار به جا مانده از قرن ۱۷.م در هند، گلدان برنجی با نقوش اسلیمی (متعلق به سده ۱۵. م) و کاسه سُفالی فیروزه‌ای ایرانی (متعلق به سده ۱۵. م) از دیگر آثار به نمایش درآمده در این موزه هستند. تصویر زیر مجسمه‌ای از گنجینه مغولی و تصویر بعدی قرآن نفیس ایرانی نگهداری شده در این موزه است.

یکی دیگر از آثار ارزشمند این موزه نسخه نایاب کتاب «اسرار نتایج تفکر» است که توسط «ابن خلف المرادی» دانشمند مسلمان در سال ۱۲۶۶ از ‏روی نسخه اصلی که در قرن۱۱ نگاشته شده، کپی و مدت‌ها در ایتالیا ‏نگهداری می‌شده است؛ این نسخه ارزشمند شامل نوشته‌ها و تصاویر بیش از ۳۰ اختراع، ‏شامل ابزارآلات ماشینی، ساعت‌های آبی، تقویم‌های خودکار و ماشین‌های جنگی است که ‏آن را از نسخ حوزه علم تاریخ می‌دانند، زیرا یکی از اولین نوشته‌هایی است که ‏درباره ماشین‌های قدیمی نوشته شده و قبلا چنین نسخه‌ای هرگز مطالعه یا یافت نشده است.‏

برخی معتقدند که بازگشایی این موزه زمینه‌ای است تا بسیاری از دست‌ساخته‌های هنر اسلامی که سال‌ها در گوشه و کنار دنیا پراکنده بوده‌، به مکان اصلی خود یعنی سرزمین‌های اسلامی بازگردند.

منابع:

www.dezeen.com

www.archdaily.com


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.