کد خبر: 821 زمان انتشار: 19:12:31 - 1399/04/09
قدیمی‌ترین پل آب‌رو ایران در خرانق مرمت شد

گروهی از جهادگران و حافظان میراث تاریخی شهرستان اردکان در قالب اردوی جهادی با حضور در دهکده تاریخی خرانق به مرمت چند اثر کهن و حفظ هویت بناها، فرهنگ و تاریخ این منطقه پرداختند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایسنا ، داوطلبان جهادگر میراث که متشکل از علاقه مندان به میراث فرهنگی هستند، در سومین اردوی جهادی خود  علاوه بر مرمت پل تاریخی روستای خرانق که در گذر زمان دستخوش تغییراتی و آسیب‌‎های فراوانی در اثر عبور آب شده بود، بخشی از قلعه تاریخی این روستای کهن را نیز مورد مرمت قرار دادند.

این فعالان میراث دوست، هدف از اقدام خود را معرفی بیشتر این اثر و انجام عملیات مرمت اضطراری به منظور جلوگیری از تخریب این سازه آبی تاریخی که از ارزشمندترین آثار تاریخی استان یزد است، عنوان کردند.

قدیمی‌ترین پل آب‌رو ایران که شاید بتوان عنوان قدیمی‌ترین پل آب‌رو جهان را نیز به آن داد، دارای قدمتی مربوط به دوران ساسانیان و به عبارتی نزدیک به ۱۷۰۰ سال قبل است.

«محسن میرجانی» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای تاریخی خرانق، پل آب‌رویی دو منظوره است به گونه‌ای که در فصول بارش محل گذر آب و در سایر فصول نیز گذرگاه عابران و از قدیمی‌ترین سازه‌های انتقال آب استان یزد به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که بنای مذکور از نظر معماری در نوع خود کم نظیر و به سبک ساسانی و رومی بنا نهاده شده است، تصریح کرد: آنچه که مسلم است این اثر مهم در طول تاریخ بر اثر سیل‌ و سایر رفتارهای طبیعی دچار صدمه و لطمه شده و در حال حاضر نیز تقریباً نیمی از آن بازسازی شده‌ مربوط به آخرین سیلی است که در دوره پهلوی گریبان آن را گرفت.

میرجانی با بیان این که بعد از انجام موفقیت‌آمیز فعالیت‌ گروه «داوطلبان احیا میراث ایران» با نام‌اختصاری «داما» در مرمت اضطراری کاروانسرای قلعه خرگوشی بخش عقدا اردکان، این بار بخش دیگری از میراث تاریخی شهرستان در برنامه قرار گرفت، تصریح کرد: این پل در سومین اردوی این گروه متشکل از جامعه میراث دوست شهرستان مورد مرمت قرار گرفت و هدف از این اقدام معرفی بیشتر این اثر و انجام عملیات مرمت اضطراری به منظور جلوگیری از تخریب این سازه آبی تاریخی که از ارزشمندترین آثار تاریخی استان یزد است، بود.

وی اضافه کرد: علت انتخاب این اثر علاوه بر ارزش‌های غیرقابل انکار تاریخی، وضعیت خطیر و تاب‌های پل بود که به مرور و به واسطه نشت آب انتقالی برای مزارع و کشت خوان‌های منطقه ایجاد شده بود.

رئیس اداره میراث اردکان با بیان این که  شرایط خاص این اثر و آسیب پذیری زیادی که به واسطه عوامل طبیعی از جمله سیل و وجود مسیل(رودخانه‌های فصلی) ایجاد شده بود، ضرورت اقدام سریع را برای نجات قدیمی‌ترین پل آب‌رو ایران ایجاد کرد.

میرجانی یادآور شد: البته در این اردوی جهادی بخشی از نمای قلعه تاریخی خرانق نیز مورد مرمت سریع قرار گرفت.

وی یادآور شد:‌ با حمایت ویژه فرمانداری اردکان، اداره کل میراث فرهنگی استان یزد و بخشداری خرانق سعی کردیم تا بهترین شرایط مرمت و حفاظت را برای این اثر تعریف کنیم.

این مسئول فرهنگی شهرستان اظهار کرد: حضور مؤثر جامعه محلی در طرح مرمت قلعه خرگوشی یک الگوی بسیار مناسب برای استفاده از این جوامع در مرمت‌های اضطراری بناهای تاریخی و همچنین ایجاد پیوندی عمیق‌تر بین این جوامع با میراث شاخص فرهنگی خودشان است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی اردکان با بیان این که این گروه جهادی تاکنون از سوی اقشار مختلف شهرستان که دارای مراتب عالی علمی هستند نیز مورد درخواست واقع شده است، گفت: بی‌تردید این شیوه فعالیت داوطلبی یک حرکت نوین و بسیار ارزشمند است که می‌تواند در این دوره با تنگناهای مالی برای نجات بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد و در آگاهی‌بخشی و بالا بردن حساسیت جامعه نسبت به آثار و یادمان‌های تاریخی اثرگذار باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم این فعالیت‌ها بتوانیم بسیاری از آثار ارزشمند منطقه را مرمت کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان تاکید کرد: از نظر تامین اعتبار در اجرای طرح یادشده با استفاده از راهکارهای قانونی و اعتبار مناطق محروم تنها در بخش مصالح و تجهیزات کمک شد و گروه یاد شده از استادکاران خبره و نیروهای داوطلب کارگری بهره گرفت که در قبال مرمت نیز هیچ‌گونه وجهی دریافت نکردند.

یادآور می‌شود؛ در این اردوی جهادی، گروهای مختلف مردمی اعم از پزشکان، مهندسان و جمعی از مردم منطقه و مسئولان استانی و شهرستانی نیز آستین همت را بالا زدند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.