کد خبر: 840 زمان انتشار: 23:07:33 - 1399/04/14
پوشش‌ حفاظتی انسان بالدار پاسارگاد نوسازی شد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: پوشش حفاظتی درگاه‌های کاخ بارعام و نقش برجسته انسان بالدار مجموعه پاسارگاد تعویض و نوسازی شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  افشین ابراهیمی در این باره گفت: با گذشت چهار سال از مسقف سازی درگاه های شش گانه کاخ بارعام و نقش برجسته انسان بالدار در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد با استفاده از نوع خاصی از برزنت، این پوشش ها به مرور زمان عملا عملکرد حفاظتی خود را از دست دادند و با به نمایش گذاشتن چهره نامناسبی از اثر، آشفتگی زیادی در محل به وجود آورده بودند. 

وی ادامه داد: به همین منظور  نسبت به برچیدن این پوشش ها و جایگزین کردن آنها با ورق های پلی کربنات اقدام شد.

وی اضافه کرد: همزمان با این جابه جایی، تغییراتی نیز در ابعاد و ارتفاع پوشش ها صورت گرفت تا کمترین خدشه به چهره معماری و سیمای تاریخی اثر وارد شود و همچنین مقاومت در برابر عبور امواج یو وی(ماورای بنفش) و تامین شرایط بهینه محیطی (نور، دما، سایه) از ویژگی های بارز این نمونه از پوشش ها است.

ابراهیمی اظهار داشت: در مورد نقش برجسته انسان بالدار البته مقرر است در آینده ای نزدیک و با همکاری گروه ایتالیایی، پوشش حفاظتی پلی کربناتی به پنل های خورشیدی مجهز تا از برق تولیدی برای نورپردازی اثر و کاخ دروازه نیز استفاده شود.

وسعت کاخ بارعام یا کاخ پذیرایی کوروش، ۲۴۷۲ متر مربع است که در محور شمال غربی ـ جنوب شرقی ساخته شده است. این کاخ شامل یک تالار گسترده مرکزی با هشت ستون است که وسعت آن ۷۰۵ متر مربع است. چهار ایوان در چهار سمت کاخ با ستون هایی کوچکتر و دو اتاق، دیگر قسمت های اصلی بنا را تشکیل می­‌دهد.

 کاخ بار عام کوروش مکانی است که در آن شاه از میهمانان و مقامات ملل مختلف که زیر چتر امپراتوری هخامنشی قرار داشتند پذیرایی می­‌کرده و در مورد مسائل مختلف با یکدیگر بحث و گفتگو می­ کرده اند.

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

منبع:ایرنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.