کد خبر: 968 زمان انتشار: 19:54:27 - 1399/06/22
ویژه برنامه‌های هفته تهران تشریح شد / از ایجاد خانه موزه شمیرانات تا احداث پارک ۲۴ هکتاری در هفته تهران

مدیران شهری در جلسه هم‌اندیشی برگزاری هفته تهران، بر احیای خانه‌های قدیمی، افتتاح پارک ۲۴ هکتاری، جنگ تحمیلی در تهران، احیای تکایای قدیمی و ایجاد خانه موزه‌های تخصصی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "، جلسه هماهنگی برگزاری هفته تهران صبح امروز شنبه ۲۲ شهریور ماه در شورای شهر تهران به ریاست احمد مسجدجامعی برگزار شد که نمایندگان شهرداری تهران به بیان برنامه‌های پیشنهادی خود پرداختند. 

  • ایجاد خانه موزه شمیرانات و ری در پایتخت

برزین ضرغامی، رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این نشست با بیان این‌که امسال می‌توان با همکاری وزارت آموزش و پرورش یا کانون فکری به کودکان ویژه برنامه‌هایی همچون برگزاری مسابقه نقاشی داشته باشم، اظهار کرد: باید در ایجاد مکتب تهران مباحث نظری را نیز مورد توجه قرار داد و به همین دلیل می‌توانیم با کمک دانشگاه‌های هنری تولید ادبیات برای مکتب تهران را داشته باشیم.

وی ادامه داد: خانه صانعی از معماران برجسته تهران در منطقه یک قرار دارد که می‌تواند به خانه موزه شمیران و خیابان شریعتی به مانند اتفاقی که در خیابان ولیعصر رخ داد تبدیل شود و این در حالی است که ما ایجاد خانه موزه ری را نیز در دستور کار قرار دادیم و حتی پیشنهاد شد این خانه موزه در مجموعه برج طغرل ایجاد شود، اما گویا مرحوم ملک خانه‌ای در شهر ری دارد که شاید بتوانیم آن را احیاء کنیم، اما باید بگویم ایجاد خانه موزه شمیرانات و روی در دستور کار قرار دارد.

  • لزوم تملک دفتر گل‌آقا به عنوان موزه طنز

محسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز با بیان این‌که امسال چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس را خواهیم داشت، اظهار کرد: می‌توانیم امسال به بررسی تهران در جنگ تحمیلی بپردازیم و این در حالی است که تقارن هفته تهران و محرم نیز این ظرفیت را ایجاد کرده تا در مورد تکایای تهران و تبدیل آنها به برخی موزه‌ها اقدام جدی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که هویت‌بخشی به اماکن تهران در دستور کار قرار گرفته به گونه‌ای که از افراد شاخص درخواست کردیم که برای این اماکن داستان بنویسند و این مکان‌ها از زبان اول شخص پیرامون اتفاقاتی که برایشان رخ داده توضیحاتی ارائه دهند، گفت: همچنین لازم است که دفتر گل‌آقا به عنوان موزه طنز تملک شود، چرا که شنیده شده قرار است این ملک با همسایه بغلی تجمیع شود که باید فکری به حال آن شود.

  • رونمایی از تهران دورت بگردم

در ادامه محمد حسین حجازی، مدیرعامل اراضی عباس‌آباد با بیان این‌که ششم مهرماه روز گردشگری است و ۱۴ مهر ماه روز تهران است، گفت: جشنواره مجازی قصه‌های تهران از طریق روایتگری پیشینه محلات شاخص تهران با توجه به آثار موزه‌ای و معرفی جاذبه‌های گردشگری را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: راه‌اندازی رادیو گردشگر و بازی تهران را به گرد یا تهران دورت بگردم که روایت تهران قدیم تاکنون را خواهیم داشت در دستور کار قرار گرفته و این در حالی است که در بخشی از اراضی سازه‌های تهران قدیم را آماده کردیم که بسیار مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت و همچنین در گنبد مینا ویژه برنامه «آسمان تهران» را برگزار خواهیم کرد.

سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران نیز در مورد ویژه برنامه‌های هفته تهران اظهار کرد: در بحث مکتب تهران در مورد نقش تهران در تمرکز قدرت مرکزی و نقش آن در اقتصاد ایران می‌توان سلسله نشست‌هایی برگزار کرد و این در حالی است که شمیرانات می‌تواند از منظر گردشگری بسیار مورد توجه قرار گیرد.

  • افتتاح موزه سلامت روان به مناسبت صد سالگی بیمارستان روزبه

همچنین آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران نیز با بیان این‌که سال گذشته موزه تیمورتاش، دخانیات و خیابان ولیعصر برپا شد، گفت: امسال نیز به مناسبت صد سالگی بیمارستان روزبه، موزه سلامت روان را افتتاح خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که پول خرید ملک خانه پدری فروغ پرداخت شده اما هنوز با اتحادیه قصابان در مورد تملک خانه انیس ‌الدوله در حال مذاکره هستیم چرا که آنها در ازای دادن این خانه تاریخی ملکی مشابه می‌خواهند که با سازمان املاک این مساله پیگیری می‌شود، گفت:‌ در مورد مکتب تهران لازم است که به مرکز مطالعات شهرداری ماموریتی داده شود تا در هفته تهران کرسی‌های آزاداندیشی و هم‌اندیشی در حوزه‌های مختلف تهران برگزار شود.

  • افتتاح پارک ۲۴ هکتاری به مناسبت روز تهران

همچنین علی‌محمد مختاری رییس سازمان بوستان‌های شهر تهران گفت: در روز ۱۴ مهر ماه در یکی از قدیمی‌ترین محلات تهران پارک ۲۴ هکتاری را افتتاح می‌کنیم و می‌خواهیم قدیمی‌ترین درختان در محلات تهران را ثبت کنیم.

کاظمی رییس ستاد گردشگری تهران نیز با بیان این‌که نه فقط شهرداری و شورای شهر بلکه سازمان‌های دیگر برای روز تهران فعال شده‌اند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و انجمن حکمت و فلسفه نیز سلسله نشست‌هایی طراحی کردند و همچنین شبکه تهران برای هفته تهران ویژه برنامه‌هایی دارد که شورا و شهرداری می‌توانند با آنها همکاری‌های لازم را داشته باشند.

آیین‌ نکوداشت روز تهران در میدان مشق برگزار می‌شود و از آنجایی که روز پایانی هفته تهران همزمان با اربعین حسینی خواهد بود، این ویژه برنامه در ابتدای هفته برگزار خواهد شد.

هفته تهران از شمیران و با آیین نکوداشت شمیرانات برگزار خواهد شد. یکشنبه روز مکتب تهران و معماری است که با همت کمیسیون شهرسازی شورای شهر برگزار می‌شود و دوشنبه روز تهران و محیط زیست است که کمیسیون محیط زیست شورا در این حوزه همکاری نزدیکی داشته‌اند. روز سه‌شنبه راهپیمایی دوچرخه‌سواران با پرچم‌های حسینی و همچنین بررسی صد سال حمل و نقل شهری برگزار خواهد شد که کمیسیون حمل و نقل شورا در این برنامه کمک خواهد کرد و روز چهارشنبه به مناسبت هفته دفاع مقدس به مکتب ایثار و تهران پرداخته می‌شود که تقدیر از کادر درمان از برنامه‌های این روز است.

پنجشنبه همزمان با اربعین حسینی، به بررسی مکتب تهران و عزاداری‌های آن با مشارکت تکایای معروف تهران و تقدیر از پیرغلامان اختصاص دارد و روز پایانی هفته تهران نیز به نکوداشت ری اختصاص داده شده است.

گنجی نماینده مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز با بیان مطالب فوق، اظهار داشت: شب تهران در خانه سیمین و جلال برگزار شده و ۵۰ تا از اولین‌های تهران را احصا کردیم که در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. همچنین به پیشنهاد الهام فخاری  عضو شورای شهر تهران سلسله گفت‌وگوهایی تحت عنوان «هفت شهر عشق» با موضوع گفت‌وگو در مورد هنرهای شهری را خواهیم داشت و اجرای مجازی مسابقه شبیه‌سازی تهران، تکیه آنلاین، تاریخ شفاهی تهران و غیره را نیز در این مدت خواهیم داشت.

منبع:همشهری آنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.