کد خبر: 1413 زمان انتشار: 23:18:43 - 1400/02/27
۱۰ جاذبه معروف دنیا و «نسخه دوقلو» آن‌ها

انسان‌ها و تمدن‌های گوناگون سازه‌های معماری متنوعی را در دوره‌های مختلف ساخته اند، اما شباهت‌های برخی از آن‌ها غیرقابل انکار است.

انسان ها و تمدن‌های گوناگون سازه‌های معماری متنوعی را در دوره‌های مختلف ساخته اند، اما شباهت‌های برخی از آن‌ها غیرقابل انکار است. در اين نوشتار مجموعه ۱۰ جاذبه معروف دنیا و "نسخه دوقلو " آن‌ها را ارائه شده است.

۱. پل گلدن گیت (آمریکا) و پل ۲۵ آوریل (پرتغال)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

پل گلدن گیت جاذبه گردشگری سانفرانسیسکو در سال ۱۹۳۷ ساخته شد و تا به امروز مشهورترین پل معلق جهان است؛ و این سازه به افتخار تنگه گلدن گیت نامگذاری شده است که در واقع از آن عبور می‌کند. با این حال، در سال ۱۹۶۶، پلی تقریباً مشابه در لیسبون، پرتغال ظاهر شد. در ابتدا این بنای تاریخی به نام آنتونیو سالازار (نخست وزیر و دیکتاتور اسبق پرتغال) نامگذاری شد و پس از انقلاب میخک (انقلاب جمهوری) در ۲۵ آوریل به پل ۲۵ آوریل تغییر نام دادند.


۲. استون هنج (انگلستان) و آبروری (انگلستان)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

 بنای مشابه دیگر در ۳۰ کیلومتری استون هنج - آبروری واقع شده است

استون هنج مرموزترین مکان دیدنی انگلستان است، اگرچه به نظر می‌رسد یک انبوه سنگ قرار گرفته به صورت آشفته است. تقریباً این سازه در ۲ هزار سال قبل از میلاد ساخته شده است، اما برای چه منظور؟ نحوه تحویل تخته سنگ‌ها به این منطقه و چه کسی در ایجاد آن نقش داشته است، تا امروز مشخص نیست. با این حال، ۳۰ کیلومتری استون هنج یک ساختار مشابه دیگر نیز وجود دارد - Avebury. این یک مکان مذهبی با مقبره‌ها و زیارتگاه‌های مربوط به سال‌های ۲۱۰۰-۱۶۵۰ قبل از میلاد است.

۳. نوتردام پاریس (فرانسه) و کلیسای جامع آمیان (فرانسه)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

 هر دو کلیسای جامع به سبک گوتیک هستند و هر دو در فرانسه واقع شده اند

هر دو کلیسای جامع به سبک گوتیک هستند و هر دو در فرانسه واقع شده اند. تنها تفاوت در سال‌های ساخت است (نوتردام پاریس صد سال قبل ساخته شد) و تفاوت‌های جزئی در نمای خارجی. فقط به لطف اثری به همین نام توسط ویکتور هوگو در مورد کلیسای جامع نوتردام، همه دنیا آموختند، و کلیسای جامع آمیان فقط در کشور خود مشهور است.

۴. بیگ بن (انگلستان) و پارلمان هیل (کانادا)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

 برخلاف مردم سایر کشور‌ها، کانادایی‌ها برای دیدن بیگ بن مجبور نیستند سفر زیادی را طی کنند

برج بیگ بن شاید اولین برجی باشد که هنگام نام بردن از انگلیس به ذهن خطور می‌کند. این برج بخشی از مجموعه کاخ وست مینستر است و در سال ۱۸۵۹ ساخته شده است. بیگ بن یک "لقب" غیررسمی است که این ساختمان به افتخار مهندس ارشد بنیامین هال دریافت کرده است بیگ بن، نام زنگ بزرگ سیزده تنی است که در داخل برج قرار دارد و سر هر ساعت، نیم ساعت و ربع ساعت به صدا در می‌آید. برخلاف مردم سایر کشور‌ها، کانادایی‌ها مجبور نیستند برای دیدن مکان مشهور بریتانیا سفر‌های طولانی را انجام دهند. در سال ۱۹۲۷، پارلمان هیل در اتاوا ساخته شد، ساختمان پارلمانی که مثل سیبی که از وسط نصف شده شبیه بیگ بن است.

۵. ماچو پیچو (پرو) و ایسلا دل سل (بولیوی)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

Machu Picchu یک مکان اسطوره‌ای از اینکا‌های باستان در قلب آند است، این مکان گردشگران بسیاری از سراسر جهان را به خود جلب می‌کند

ماچو پیچو یک مکان اسطوره‌ای از اینکا‌های باستان در قلب آند است. امروز، این شهر که قبلاً رونق داشت، مانند ویرانه‌ای با جنگل، شیب‌های تند و تراس‌های سبز به نظر می‌رسد. این مکان گردشگران بسیاری از سراسر جهان را به خود جلب می‌کند، با این حال، این شهر به دلیل مشکلات آب و غذا بازدید محدودی دارد و جمعیت زیادی دائماً رفت و آمد می‌کنند. چه بولیوی و جزیره آن Isla del Sol که مهد اینکا‌های باستان محسوب می‌شود. مناظر آنجا کمتر چشمگیر نیستند.

۶. آنگکور وات (کامبوج) و پرامبانان (اندونزی)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

 اندونزی معبد هندوی بسیار مشابهی دارد، پرامبانان که کمتر مورد تبلیغ قرار می‌گیرد

هر ساله مجموعه معبد معروف آنگکور وات در بین گردشگران محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند، بنابراین قدم زدن در آن در آرامش و سکوت تقریباً غیرممکن است. اما در اندونزی معبد هندوی Prambanan بسیار مشابهی وجود دارد که تبلیغ آن چندان زیاد نیست. در اینجا می‌توانید واقعاً خود را در فضای آرام یک مکان مقدس غرق کنید.

۷. کلیسای جامع (پترزبورگ) و کلیسای جامع (مسکو)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

معبد اول در سن پترزبورگ، و معبد دوم در مسکو واقع شده است

معبد اول در سن پترزبورگ واقع شده است و معبد دوم در مسکو قرار دارد. هنگام بازدید از روسیه، کلیسای ارتدکس سنت باسیل مبارک و گنبد‌های آن از میدان سرخ دیده می‌شود و از گردشگران و ساکنان پایتخت پذیرایی می‌کند. این بنا در سال ۱۵۵۵ ساخته شده است. در سال ۱۹۰۷، در سن پترزبورگ، امپراطور الکساندر سوم معبدی را در محل قتل پدرش اسکندر دوم به شباهت معبد مسکو احداث کرد. آیا بسیار شبیه به هم نیستند؟

۸. آکروپلیس آتن (یونان) و افسوس (ترکیه)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

آتن تنها مکانی نیست که می‌توانید ویرانه‌های امپراتوری یونان باستان را لمس کنید

فرهنگ یونان باستان امروز نیز مورد تحسین است. این تنها آکروپلیس در آتن است که در بالای آن پادشاهان نشسته و معابد به احترام خدایان حامی برپا داشته اند. تقریباً تمام گردشگران که به یونان می‌آیند، آرزوی دیدن این منظره را دارند. با این حال، آتن تنها مکانی نیست که می‌توانید ویرانه‌های امپراتوری یونان باستان را لمس کنید. در افسوس ترکیه یک خواهر دوقلوی همان آکروپولیس وجود دارد.

 

۹. کلوسئوم (ایتالیا) و آمفی تئاتر پولا (کرواسی)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

 آمفی تئاتر در شهر پولا نیز در زمان امپراتوری روم ساخته شده است، اما بسیار بهتر حفظ شده است

بسیاری از مردم آرزو دارند که با چشمان خود کولوسئوم، ساخت و ساز عظیم روم باستان را ببینند. آمفی تئاتر برای ۵۰ هزار نفر در سال ۸۰ میلادی ساخته شده است و بیشتر آن تا به امروز باقی مانده است. اما، اگر راهی برای رسیدن به ایتالیا وجود ندارد، به کرواسی بروید. آمفی تئاتر در شهر پولا نیز در زمان امپراتوری روم ساخته شده است و امروز این بنا تنها بنای معماری در جهان است که هنوز هم دارای هر ۴ برج و ۳ طبقه معماری است. همانطور که می‌بینید، در کرواسی روحیه جنگ‌های گلادیاتوری را بسیار قویتر احساس می‌کنید.

۱۰. پترا (اردن) و لالیبلا (اتیوپی)

۱۰ جاذبه معروف دنیا و

جاذبه گردشگری اصلی سکونتگاه‌ها سازه‌های تراشیده شده در صخره‌ها هستند

شهر باستانی پترا، که بیش از دو هزار سال پیش ساخته شده، در قلب کویر واقع شده است. جاذبه‌های اصلی این سکونتگاه سازه‌های تراشیده شده در صخره‌ها است، به همین دلیل این شهر را سنگ نیز می‌نامند. با این حال، به دلیل ازدحام گردشگران، همیشه نمی‌توان معماری باستانی را بازدید کرد. راه نجات ساده است: به شهر لالیبلا در اتیوپی بروید که به خاطر سازه‌های تراشیده شده در سنگ نیز مشهور است و گردشگران اینجا زیاد نیست.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.