کد خبر: 2306 زمان انتشار: 16:14:08 - 1401/02/06
تماشای معماری آلوار آلتو

موزه معماری و خلاقیت با همکاری گالری اکنون اصفهان و سفارت فنلاند در ایران، نمایشگاه «معماری منظر آلوار آلتو» را برگزار می‌کند.

الناز رجبیان، مدیر گالری اکنون اصفهان درباره آلوار آلتو و نوع نگاه او به معماری می‌گوید: آلوار آلتو(۱۹۷۶-۱۸۹۸) یکی از مشهورترین معماران فنلاندی است که به‌عنوان معمار و طراح در زمینه‌های چندوجهی معماری شناخته شده است. گستره‌ی آثار او از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ با رویکردی یکپارچه در طراحی که شامل بناهای عمومی، خانه‌های شخصی، برنامه‌ریزی منطقه‌ای و مبلمان و طراحی شیشه است، مشخص می‌شود. استفاده آزادانه از فضا و به‌کارگیری مواد طبیعی از ویژگی‌های معماری آلتو است. آلتو در طراحی بناها، محیط اطراف هر ساختمان را در نظر می‌گرفت. بدون آنکه نقش کاربرپذیری و عملکرد آن را از یاد ببرد. همچنین از منظر توپوگرافی می‌نگریست و همواره ویژگی‌های خاص محیط پیرامون را نقطه آغازین کار خود قرار می‌داد.

او با توضیح اینکه آلتو بر روی محوطه‌سازی محیط اطراف ساختمان‌های خود به‌عنوان بخشی از ادامه طراحی داخلی ساختمان کار می‌کرده، ادامه می‌دهد: این نمایشگاه متمرکز بر موضوعاتی مانند درک محیط و کانتور، طبیعت و استفاده از سنگ بستر، پوشش‌های گیاهی، آب و همچنین نحوه برخورد آلتو با باغ‌ها و تراس‌های محصور است. طی سال‌های ۱۹۷۰_۱۹۶۹ آلتو پس از سفر به ایران، موزه هنری جدیدی را برای شیراز طراحی کرد که قرار بود در دامنه کوه‌های زاگرس در شمال شهر، در دشتی سرسبز و بالای تپه‌ای کوچک ساخته شود. کیوریتور این نمایشگاه تیا ایسوهاوتا، مورخ هنر، گفته است: «آلتو بر طبیعی بودن مناظر اطراف و پوشش گیاهی تأکید داشت، روشی که در آن ساختمان می‌توانست در آرامش پیر شود و به بخشی از طبیعت پیرامون خود تبدیل گردد. آلتو همچنین از مضمون آب به وفور در معماری خود استفاده می‌کرد، چیزی که در سنت معماری فنلاند یافت نمی‌شود. با تمام جهانگرایی، آلتو «فرزند جنگل» بود. دنیای صدا را که آب با خود به همراه می‌آورد و با آن اِلمانی زنده را به محیط شهری می‌افزود را به خوبی می‌فهمید».

رجبیان می‌افزاید: آلتو با همسر اول خود معمار آینو  همکاری نزدیکی داشت و طرح‌های این دو از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ نشان دهنده‌ علاقه‌ آنان به گرایش‌های جدید مدرنیسم بین‌المللی و مسائل مربوط به توسعه زندگی مسکونی است. آلتو در سال ۱۹۵۲ با همسر دوم خود معمار الیسا آلتو ازدواج کرد. این دو در دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ بر روی پروژه‌های بزرگ بناهای عمومی در فنلاند و خارج از کشور کار کردند.

گفتنی است افتتاحیه این رویداد سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ساعت ۱۹ با سخنرانی سفیر فنلاند در ایوان صفوی اصفهان به نشانی خیابان خاقانی، نبش کوچه ۳۱ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۸ اردیبهشت از این نمایشگاه دیدن کنند.

ايسنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.