کد خبر: 2692 زمان انتشار: 00:13:50 - 1401/12/06
نتایج نهایی برگزیدگان جایزه ساختمان ۲۰۲۳ اعلام شد | مدرسه جدگال از ایران در میان برندگان

فهرست برندگان جایزه ساختمان ۲۰۲۳ سایت آرک دیلی اعلام شد که در آن نام «مدسه جدگال» اثر آرش علی‌آبادی از ایران نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از هنرآنلاین، وب سایت «آرک دیلی» که هر ساله طی رقابتی بین‌المللی برترین ساختمان‌های سال را از نظر کاربران این سایت اعلام می‌کند، امسال نیز برندگان جایزه ساختمان سال ۲۰۲۳ را در ۱۵ دسته‌بندی مختلف اعلام کرد.

این وبسایت معماری به بررسی ۱۵۰هزار رای در طی ۲۱روز گذشته پرداخته است. 

سایت معماری آرک دیلی اعلام کرده است: ۷۵ فینالیست که در حال حاضر در لیست برندگان قرار دارند، نشان از روش‌های نوآورانه و متنوعی است که در آن معماری به چالش‌های محیط‌های ساخته شده ما پاسخ می‌دهد. مقیاس این جایزه بازتابی از اهمیت معماری امروز است، چون پیچیدگی عمیق دنیای ما، فشار و تقاضاهای فزاینده ای را بر محیط ساخته شده ما وارد می کند. برای مقابله با مسائلی مانند بحران آب و هوا، کمبود انرژی، تراکم جمعیت، نابرابری اجتماعی، کمبود مسکن، شهرنشینی سریع، کاهش هویت محلی و فقدان تنوع، معماری باید راه‌حل‌های نوینی ارائه دهد. 

در گزارش زیر به بررسی این پروژه‌ها می‌پردازیم.

پروژه «مدرسه جدگال» ایران از میان پروژه‌های مختلف به عنوان برنده ساختمان سال در بخش معماری ساختمان‌های آموزشی کسب کرد.

«مدرسه جدگال» روستای سیدبار چابهار، پروژه‌ای از آرش علی‌آبادی با همراهی مهسا حسینی و نازنین مجاهد یکی از سه نامزد ایرانی این جایزه است. مدرسه روستای سیدبار به مساحت ۴۷۰ مترمربع در یک طبقه طراحی شده و شامل چهار کلاس ابتدایی با قابلیت ترکیب و همپوشانی با یکدیگر، کتابخانه، سالن چند منظوره به عنوان سالن کنفرانس، کارگاه یا سالن امتحان، حیاط بازی اصلی و فرعی است که هدف آن تبدیل مدرسه به یک مرکز اجتماعی و آموزش کل جمعیت روستا است. سازه مدرسه با روش ICF و قالب‌بندی بتنی عایق ساخته شده و از پانل‌های پلی‌استایرن (EPS)، پروفیل‌های آهن گالوانیزه و بتن نیز استفاده شده است.  به دلیل وجود فرم‌های منحنی در طرح اصلی، سازه بدون هیچ ستونی ساخته شد.

این پروژه موفق به کسب رتبه نخست جایزه معمار در بخش عمومی سال ۱۴۰۰ و  نامزدهای جایزه آقاخان ۲۰۲۲ شده است.

مدرسه جدگال

ساختمانSuhe MixC World، مرکز خرید واقع در شانگهای به طراحی «Kokaistudios» به عنوان برنده بخش معماری تجاری انتخاب شد. این ساختمان مرزهای بین گذشته، حال و آینده شهر را محو می‌کند و معیار جدید برای شانگهای تعیین می‌کند. هدف پروژه مرکز خرید، ادغام این بنا با محیط اطرافش است.

شانگهای

«غرفه برزیل» در اکسپو دبی توسط معمارانMMBB Arquitetos ، Ben-Avid و JPG.ARQ طراحی و بر مشکلات زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوا، آلودگی در برزیل و مناطق دیگر متمرکز بوده است. جایزه برترین ساختمان در بخش معماری فرهنگی را به خود اختصاص داده است.

برزیل

«بیمارستان دانشگاه طنجه» واقع  در مراکش که یادآور معماری بومی روستاهای مراکش است در بخش معماری ساختمان‌های بهداشت و سلامت به عنوان برنده شناخته شد. این بیمارستان توسط استودیو معماری Hajji & Elouali طراحی شده است.

مراکش

«خانه و رستوارن» با طراحی جونیا ایشیگامی و همکاران واقع در ژاپن، به عنوان برنده بخش معماری میزبانی انتخاب شد. هدف معماران این پروژه ساخت رستوران جدید با قدمت طولانی طراحی کند.

ژآپن

«مرکز فرهنگی Convento do Beato» توسط Risco طراحی شده است. این پروژه با طراحی سقفی جدید که به شکل مجموعه‌ای از لانه‌زنبوری در  پرتغال است در بخش معماری کاربردی به عنوان برنده برگزیده اعلام شد.

پرتقال

خانه «Pomardo Cafezal» واقع در برزیل برنده بخش برترین معماری خانه شد. در طراحی خانه از مصالح رایج در محله‌های فقیرنشین استفاده شده. همچنین با توجه کافی به روشنایی و تهویه، فضایی با کیفیت محیطی عالی ساخته شده است.

خانه برزیل

ساختمان «تراس هاوس» در استرالیا به عنوان برنده در بخش معماری خانه‌های مجتمعی شناخته شد. معماران آستین مینارد، خانه‌هایی با محوریت جامعه که عادلانه، اخلاقی، مقرون‌به‌صرفه، قوی و انعطاف‌پذیر در مواجهه با بحران رو به رشد آب و هوا طراحی کردند. تراس هاوس رویکردی انقلابی برای مسکن دارد و خانه‌هایی با طراحی خوب و با کیفیت ارائه می‌دهد که از نظر زیست محیطی، اجتماعی و مالی پایدار هستند.

استرالیا

«دفتر مرکزی قهوه‌ کارمو» برزیل عنوان برنده ساختمان سال در بخش معماری ساختمان‌های صنعتی را کسب کرد.

صنعتی برزیل

در بخش معماری داخلی «استودیو فیلم» در آلمان به عنوان برنده شناخته شدند. گروه معماریMVRDV این استودیو را طراحی کرده است.

آلمان

در بخش برترین ساختمان اداری، ساختمانی در سنگاپور با  ارتفاعات چندگانه و با بیش از ۸۰هزار گیاه به عنوان برنده انتخاب شد. این ساختمان توسط گروه معماری بیگ و کارلو راتی طراحی شده است. 

سنگاپور

پروژه «یک مایل سبز» واقع در هند برنده بخش معماری عمومی و منظر شد. گروه معماری MVRDV طراحی این پروژه را به عهده داشته است.

هند

کلیسایی واقع در چین به عنوان برنده بخش معماری مذهبی انتخاب شد. این کلیسا با نگاهی به گذشته ساخته شده است.

کلیسا

این اتاق شیشه‌ای به طراحی ماکس نونیز واقع در شیلی به عنوان برنده بخش معماری در مقیاس کوچک انتخاب شد.

شیلی

«استادیوم ورزشی کوژو» واقع در چین توسط گروه معماری MAD در بخش معماری ساختمان‌های ورزشی به عنوان برنده شناخته شد.

استادیوم

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.