کد خبر: 1009 زمان انتشار: 23:35:02 - 1399/07/20
ساماندهی کوشک داریوش در پاسارگاد

اقدام‌های مراقبتی و کنترل روند فرسایش در کوشک تنگ‌بلاغی یا کوشک داریوش در پنج کیلومتری جنوب غربی پاسارگاد، اثری مانده از دوران هخامنشی با هدف اعمال تدابیر حفاظتی پیشگیرانه در دستور کار پایگاه میراث جهانی پاسارگاد قرار گرفت.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایرنا، موقعیت خاص قرارگیری کوشک داریوش در پاسارگاد، اهمیت ویژه‌ای به آن بخشیده است؛ چراکه در باریک‌ترین بخش دره قرار گرفته و شواهد نشان از زندگی شاهانه و دولتی در این محوطه دارد که عوامل متعددی از جمله فرسایش‌های طبیعی ناشی از عوامل جوی و موقعیت استقراری و گذر زمان باعث تغییرات و فرسودگی‌هایی در این محوطه شده است.

در خلال سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ مصادف با آب‌گیری سد سیوند کاوش‌های باستان‌شناسی برای نجات‌بخشی اثر انجام شد و پس ‌از آن با هدف حفاظت آثار موجود، عموم بقایای معماری ابتدا با گونی کنفی و درنهایت با اندود کاه‌گل پوشیده شدند. تابستان سال ۱۳۹۷ پس از پیگردی و آواربرداری، مجدداً اقدام‌های حفاظتی مشتمل بر اجرای دیواره‌های خشتی در محل‌های مورد نیاز، پوشاندن سطوح با اندود کاهگل و شیب‌بندی برای هدایت و دفع بهتر آب‌های سطحی به خارج از محوطه انجام گرفت.

بر این اساس، پاک‌سازی رسوب‌های منتقل‌شده به داخل محوطه، حذف پوشش گیاهی هرز رشدیافته بر روی ساختارهای معماری، اجرای دیواره‌های خشتی محافظ در محل‌های موردنیاز، شیب‌بندی، اجرای اندود کاه‌گل سرتاسری و تعبیه ناودان‌های سفالی برای ممانعت از ورود آب‌های سطحی سرگردان در زمان بارندگی، برنامه‌هایی هستند که به اجرا گذاشته خواهند شد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.