کد خبر: 105 زمان انتشار: 23:47:38 - 1397/10/15
تهران قدیم زنده می‌شود؟

در حال حاضر می‌توان گفت شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی بیش از هر زمانی درخصوص بازآفرینی شهری، احیای تهران قدیم، زیست پذیری و مقابله با آلودگی هوای تهران به اتفاق نظر رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه "اخبار معماری" به نقل از ایسنا، شهردار تهران که پیش از این معاون معماری وزیر راه و شهرسازی بود همواره از بی‌توجهی به بافت تاریخی تهران، طرح‌های محیط زیستی، تراکم‌فروشی و فرسودگی شهر تهران انتقاد و بر ضرورت بازگشت به هویت اصلی معماری ایرانی اسلامی تاکید می‌کرد. او هم‌اکنون که در مسند شهرداری تهران قرار گرفته می‌تواند طرح‌های خود را عملیاتی کند؛ بخصوص که وزیر جدید راه و شهرسازی نیز یکی از سیاست‌های اصلی خود را بازآفرینی شهری عنوان کرده است.

امروز در حاشیه نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه شخصا به آن باور دارم، این است که ما باید ابتدا باززنده سازی شهری را انجام ‌دهیم. شهرها و به خصوص محیط‌هایی که تاریخی هستند، صندوق خاطرات مردم هستند. اما آسیب‌ها و معضلات باعث فرسودگی، تخلیه و ترک محیط مسکونی می‌شوند.

وی ادامه داد: باید با سیاست‌های دقیق و درستی که امروز برای بازآفرینی اتخاذ شده، این باززنده‌سازی را انجام دهیم و از بارگزاری‌ها و فعالیت‌هایی که موجب می‌شود سکونت و فعالیت به صورت همگن در کنار همدیگر زندگی مطلوبی را برای مردم به وجود بیاورد، حمایت و پشتیبانی کنیم.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز که از زمان روی کار آمدن، اولین رکاب‌ها را برای اجرای ایده‌های خود در سه‌شنبه‌های بدون خودرو زده و سه‌شنبه‌ها با دوچرخه به محل کار خود می‌رود، گفت: یکی از اهدافی که به شکل مشترک توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تعقیب می‌شود موضوع بازآفرینی و تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری است. از اصلی‌ترین پروژه‌هایی که ما در این حوزه تعقیب می‌کنیم محور راه‌آهن تهران- تبریز است که در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا آن را از یک تهدید به یک فرصت برای شهر تهران تبدیل کنیم. او افزود: تلاش می‌کنیم تا بهترین کیفیت را برای مردم شهرمان به ارمغان بیاوریم.

حناچی چند روز قبل گفته بود در شهری زندگی می‌کنیم که بر اساس نظرسنجی انجام شده از شهروندان آن، بیش از ۹۳ درصد آلودگی هوا و ترافیک را اصلی‌ترین چالش‌های شهر معرفی کرده‌اند و معضلات اجتماعی و فقر را در درجه بعدی اهمیت دانسته‌اند.

با پیشینه‌ی حناچی، انتظارها در میراث‌ فرهنگی از او بیشتر است

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به ایسنا می‌گوید آقای حناچی پیشنیه‌ی خوبی در حوزه‌ی میراثی دارد، انتظار میراث فرهنگی نیز همکاری بیشتر است تا بتوانیم در دوره‌ی او، اتفاقات بهتری را رقم بزنیم، اگرچه همه‌ی شهرداران تا امروز این همراهی را داشته‌اند اما به واسطه‌ی پیشینه‌ی او انتظارها بیشتر است.

او با بیان این‌که امیدواریم در دروه او همکاری بیشتری بین شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی به وجود آید، ادامه می‌دهد باید بتوانیم رویدادها و اتفاقات جدید و نوئی را با حضور او رقم بزنیم.

معاون رئیس جمهوری، یکی از کارکردهای خوب هر شهردار را بویژه در شهرداری تهران، توجه ویژه به بافت‌های تاریخی می‌داند و می‌افزاید امروز این موضوع دیگر فراگیر شده و به یک مطالبه‌ی عمومی از نظر اهمیت و توجه به میراث فرهنگی و ارتقای شهری از سوی مردم تبدیل شده است.

وی با اشاره به این‌که اگر ما به بافت‌های تاریخی شهر توجه کنیم و بتوانیم این بازآفرینی شهری را اجرائی کنیم، قطعا شروع آن با موضوعات میراث فرهنگی خواهد بود، توضیح می‌دهد که این یعنی موضوعات سازمان میراث فرهنگی، می‌تواند نشاط و امید ایجاد کند، بافت شهری را تغییر دهد، برای شهروندان فضای تفریح و فضای آرام شهری فراهم کند. بنابراین معتقدم یکی از موضوعات مهم هر شهرداری قطعا باید ایجاد فضای مطلوب شهری برای مردم باشد.

شهر را مطلوب مردم کنید؛ نه ماشین‌های شهر

مونسان با تاکید بر این‌که بافت‌های تاریخی یک ظرفیت بی‌نظیر در شهرهاست، ادامه می‌دهد که متاسفانه تاکنون به این موضوع توجه نکرده‌ایم و به طور دائم فکر می‌کنیم که با هزینه‌کردن میلیاردها تومان پول، پروژه‌های مدرن و جدید درست کنیم، تا با این پروژه‌های جدید فضای مطلوب شهری ایجاد کنیم، در حالی که ما یک کشور تاریخی هستیم که داشته‌های زیادی را از گذشته به ارث برده‌ایم، فقط کافی است به این‌ موارد بپردازیم، بنابراین به مراتب هزینه‌های کمتر نسبت به پروژه‌های جدید هزینه می‌شود، کافی است به بافت‌های تاریخی توجه کنیم.

او با اشاره به وجود چند نقطه‌ی کوچک در تهران که با انجام برخی کارها، به یک منطقه‌ی شهری مطلوب تبدیل شده‌اند، اظهار امیدواری می‌کند که در دوره آقای حناچی بتوانیم کارهای ماندگارِ مطلوبی برای ارتقای فضای شهری انجام دهیم و شهری مطلوب مردم شهر و نه مطلوب ماشین‌های شهر آماده کنیم.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.