کد خبر: 1176 زمان انتشار: 23:10:18 - 1399/10/23
کتاب «تاریخ و حفاظت معماری مسجد تاریخانه دامغان» منتشر شد

کتاب «تاریخ و حفاظت معماری مسجد تاریخانه دامغان» به قلم علیرضا انیسی، همزمان با روز ملی این اثر تاریخی، چاپ و منتشر شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، این کتاب توسط رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی تالیف و در بیش از ۲۰۰ صفحه گردآوری و توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

نویسنده این کتاب در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: این کتاب نتیجه مطالعات، دستاوردها و نتایج پژوهش علمی در مورد تاریخ معماری این بنا و بافت تاریخی شهر دامغان است و در آن پیشنهادات حفاظتی و مرمتی اثر موجود است. 

انیسی اضافه کرد: کتاب مورد نظر در سه بخش گردآوری شده است که مطالعات راجع به بافت‌های تاریخی شهر دامغان، بخش اول و اصلی کتاب را شامل می‌شود. 

وی اظهار داشت: تاریخچه ساخت، سیر تحول و مطالعات تطبیقی پیرامون مسجد تاریخانه، بخش دوم این کتاب است که در این قسمت مسجد تاریخانه با مساجد جهان اسلام مقایسه شده است. 

انیسی به طرح پژوهشی موجود در بخش سوم این کتاب اشاره کرد و گفت: طرح پژوهشی تاریخانه در خصوص حفاظت و مرمت این مسجد تهیه و گردآوری شده است که این طرح می‌تواند مجموعه گردشگری خوبی را در منطقه ایجاد کند. 

نویسنده کتاب «تاریخ و حفاظت معماری مسجد تاریخانه دامغان» تصریح کرد: این کتاب می‌تواند به عنوان الگویی در زمینه مطالعه بنا و بافت‌های تاریخی و نحوه حفاظت و مرمت، مورد استفاده علاقمندان، متخصصان و دانشجویان رشته‌های مرتبط قرار گیرد.

شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۲۶ اثر ثبت ملی شدند.

مسجد تاریخانه دامغان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.