کد خبر: 119 زمان انتشار: 01:13:47 - 1397/10/18
برگزاری نشست "مرمت؛ علم یا شهود" / روایتی تجربی از مرمت عمارت تاریخی پست تا خانه‌های محرق در بحرین

سیصد و چهارمین گفتمان هنر و معماری با عنوان "مرمت؛ علم یا شهود" برگزار می‌شود.

به گزارش "پایگاه اخبار معماری" در تعریف این نشست آمده است: ایران کشوری تاریخی با آثاری ارزشمند است. شهرهای تاریخی ایران، با بی‌شمار بناها و عرصه‌ها، نیازمند مرمت مدام و مستمر هستند. بدین سبب، مرمت ابنیه و شهر از رایج‌ترین فعالیت‌های شهری و معماری است. اما، به دلایل مختلف، نمی‌توان ایران را کشوری با نام و افتخار در امر مرمت نامید. چالش‌های فراوانی در "مبانی نظری" مرمت در ایران وجود دارد. علاوه بر این، هنوز نوع برخورد با بناهای تاریخی و عرصه‌های فرهنگی در ایران، متأثر از دانش مرمت جهانی نیست. عموماً، در آسیب‌شناسی اثر به روش‌های شهودی و تجربی اکتفا می‌شود. بنابراین، در کنار چالش مبانی نظری، چالش تکنولوژی و دانش روز نیز وجود دارد.

سرچشمه این چالش، انتخاب روش شناخت است. روش شناخت غالب در فعالیت‌های مرمتی کشور، شناخت هنری است. هنوز جای کافی برای شناخت علمی باز نشده است. در اغلب کتاب‌های درسی دانشگاهی نیز شناخت بر مبنای شهود و تجربه است نه آزمایش و سنجش علمی. اگر رسیدن به وفاق در مبانی نظری، به دلیل ماهیت نگرش افراد، چندان دم دست نمی‌تواند باشد، حداقل، آشنایی با روش‌شناسی علمی و استفاده از ابزارهای علمی در آسیب‌شناسی بنا می‌تواند قابل وصول و توصیه باشد.

در سیصد و چهارمین نشست گفتمان هنر و معماری که در عمارت زیبای موزه پست و ارتباطات، برگزار می‌شود، دو تجربه مرمتی گرانقدر برای حاضران ارائه خواهد شد.

در بخش نخست این نشست،روند آسیب‌شناسی و مرمت عمارت باشکوه و تاریخی پست تهران و موزه ارتباطات، اثر ماندگار نیکلای مارکوف، توسط علی‌اکبر نصرآبادی مدیر پروژه ارائه می‌شود که طرح مرمت این اثر را زنده‌یاد مهندس مصطفی دانشور تهرانی تهیه کرده است.

 ارائه دوم نیز مربوط به خانه‌های محرق خواهد بود و سمیرا کاظم‌پور، به عنوان مدیر داخلی پروژه، روایت تجربه همکاری با گروه معتبر مرمت‌گران ایتالیایی در بحرین را ارائه خواهد کرد.

علیرضا انیسی، مهرداد بصیری غرب و سعید سادات نیا، همراه با محمد منصور فلامکی،به عنوان اعضای پنل در گفتگوی این برنامه حضور دارند که ضمن تسلط بر امر مرمت، آشنایی نیرومندی نیز با مکتب مرمت ایتالیا دارند و می‌توانند به بسط مطلب کمک کنند. بهروز مرباغی نیز به عنوان دبیر پنل در این برنامه حضور خواهد داشت.

با توجه به اینکه نشست در موزه پست برگزار می‌شود، پیش از آغاز جلسه، بازدید کوتاهی از بخش‌های مختلف عمارت و موزه اصل تمبرهای کشور انجام خواهد شد.

علاقه‌مندان به حضور در این برنامه می‌توانند دوشنبه 24 دی ماه از ساعت 15 الی 18 به موزه پست و ارتباطات واقع در ابتدای خیابان امام خمینی (ره) مراجعه کنند.

منبع هنر آنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.