کد خبر: 1192 زمان انتشار: 21:46:46 - 1399/10/29
پایه‌های عمارت تاریخی ساعت تبریز مرمت می‌شود

شهردار منطقه هشت تبریز گفت: به منظور ساماندهی و بازسازی عمارت تاریخی ساعت این شهر، عملیات مرمت پایه‌های این مکان شروع شده است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از ایرنا، علی مدبر با اشاره به فرسودگی پایه های دیوار بیرونی عمارت ساعت، افزود: معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه هشت طی روزهای اخیر عملیات مرمتی و ساماندهی این پایه ها را آغاز کرده و طی آن علاوه بر تیشه زنی سنگ پایه ها، عملیات آرماتوربندی و ستون بندی پایه ها را نیز اجرایی کرده است.

وی اظهار داشت: تلاش می کنیم طی ماه های آینده تمام پایه ها و نرده های دیوار پیرامونی عمارت ساعت را مرمت و بازسازی کنیم.

مدبر اضافه کرد: در مرمت پایه های محوطه عمارت ساعت سعی می شود بیشتر از سنگ موجود قدیمی این پایه ها استفاده شود تا هویت تاریخی آن همچنان حفظ و حراست شود.

به گفته وی جلسات متعددی با مشاور طرح مرمت عمارت ساعت برگزار شده است تا اقداماتی برای ایمن سازی کلی بنا آغاز شود.

مدبر  ابراز امیدواری کرد با تداوم عملیات مرمت در عمارت، شاهد ساماندهی اساسی و مانع فرسایش این ساختمان زیبا و قدیمی شویم.

به گزارش ایرنا، عمارت تاریخی ساعت یا شهرداری تبریز یکی از بناهای شاخص و دیدنی کلانشهر تاریخی تبریز است که به سبک معماری آلمانی ساخته شده و به شکل عقابی است که بال های خود را باز کرده است؛  برج این بنا ساعتی دارد که سر هر  ساعت یک‌بار به صدا در می آید.

این بنا در قلب شهر تبریز و در میدان شهرداری که تبریزیان آن را «میدان ساعت» می نامند، قرار گرفته است و در فاصله سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ شمسی به همت حاج ارفع الملک جلیلی، شهردار وقت و با صرف تنها ۲۵۰ هزار تومان ساخته شد و حیرت همگان را برانگیخت.

این اثر تاریخی و زیبا در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ۲۰۵۵ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

عمارت ساعت تبریز دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای به‌ ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌ بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند.  


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.