کد خبر: 1193 زمان انتشار: 21:48:30 - 1399/10/29
سیر تحول اتفاقات کالبدی شهر در معماری موزه خیابان "ولیعصر" / تلاش برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر در میراث جهانی یونسکو

پنجشنبه 25 دی ماه بخش عکاسی کارگاه ملاقات با خیابان در پایگاه میراثی خیابان ولیعصر برگزار شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " وحید قاسمی، دبیر کارگاه ملاقات با خیابان درباره برگزاری بخش عکاسی این کارگاه گفت: در دوره عکاسی کارگاه ملاقات با خیابان سه راهبر سه گروه متشکل از 7 عضو را راهبری می‌کند. اعضای تشکیل‌دهنده این گروه‌ها در حوزه‌های معماری، جامعه‌شناسی و عکاسی کنار  جمع شده‌اند و طی برنامه‌ای که با هم خواهند داشت سعی می‌کنند تا در 6 هفته به مجموعه‌ عکس‌هایی از خیابان ولیعصر برسند.

او درباره سرانجام عکس‌های این کارگاه افزود: در نهایت این عکس‌ها داوری خواهند شد و تعدادی از آنها در قالب نمایشگاهی در پایگاه میراثی خیابان ولیعصر یا در پیاده‌راه‌های خیابان ولیعصر به نمایش در خواهند آمد.

دبیر کارگاه ملاقات با خیابان با اشاره به حمایت از پروژه‌هایی که امکان دنبال کردن داشته باشند، گفت: از همه مهمتر آنکه از پژوه‌هایی که واجد ویژگی‌هایی برای دنبال کردن باشند، حمایت خواهند شد تا کار خود را تکمیل کنند. امیدواریم که برگزاری این کارگاه‌ها هم باب گفت‌وگو را برای خیابان ولیعصر فراهم کند و هم فرصتی ایجاد کند تا غبار روزمرگی‌ از خیابان ولیعصر کنار زده شود.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران که در این کارگاه حضور پیدا کرده بود، درباره اهمیت خیابان ولیعصر گفت: اگر موضوع فضای فیزیکی شهر را به بستر محیطی و مصنوع دسته‌بندی کنیم، خیابان‌ها اصلی‌ترین فضای دست ساخت بشر در شهرهای امروزی هستند. خیابان ولیعصر یکی از خیابان‌هایی است که اهمیت اجتماعی، تاریخی و فرهنگی بالایی برای تهران دارد. خیابان ولیعصر که از میدان راه‌آهن آغاز و به میدان تجریش ختم می‌شود، خیابانی است که طبقات اجتماعی مختلف را به هم پیوند داده است.

او با اشاره به ویژگی‌های معماری جداره این خیابان گفت: وقتی به نوع معماری ساختمان‌ها در این خیابان نگاه می‌کنیم، سیر تحول اتفاقات کالبدی شهر را می‌توانید در این موزه خیابان ببینید. خیابان ولیعصر متصل به ریشه تاریخی خیابان باغ ایرانی است. مسیر مستقیمی که در باغ‌ها ساخته می‌شد، دو طرف درخت داشت و جویی در میانه آن قرار داشت. خیابان ولیعصر با چنارها و نهر آبش شکل و شمایل خیابان باغ ایرانی را دارد. این ارزش‌های فرهنگی در خیابان ولیعصر نمود ارزش‌های فرهنگی و تاریخی همه تهران است. کاری که قرار است در خیابان ولیعصر انجام شود، بازنمایی این ارزش‌ها، برداشتن گرد فراموشی از روی ویژگی‌های خیابان ولیعصر است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره کارگاه‌های ملاقات با خیابان و تلاش‌های برای معرفی قصه‌های این خیابان گفت: همچنین قرار است مکان‌ رویدادهای خیابان ولیعصر به مردم بازشناسی شود. شهرداری تهران در 40 نقطه قصه‌های هر بخش از خیابان ولیعصر معرفی کرده‌ایم. کارگاه‌هایی ملاقات با خیابان نیز در جهت بازشناسایی ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خیابان ولیعصر برگزار شده اما با این سیاست که قرار نیست همه این کار را مدیریت شهری انجام دهد بلکه این کار با کمک علاقه‌مندان به فرهنگ، جامعه‌شناسان، معماران، عکاسان، نویسندگان، هنرمندان و ساکنان ولیعصر و همه شهروندانی که دغدغه زیبایی‌های پایتخت را دارند، صورت می‌گیرد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز با حضور در این کارگاه گفت: خیابان ولیعصر میراث بسیار ارزشمند تهران است. اگر از دو جنبه میراث طبیعی و میراث فرهنگی به خیابان ولیعصر نگاه کنیم، این مسئله پیش روی ما قرار می‌گیرد که باید چه چشم‌اندازی برای آینده‌ این خیابان ترسیم کنیم. اینجا است که دقیقا مفهموم ایجاد یک فهم مشترک برای ترسیم چشم‌انداز مشترک شکل می‌گیرد. بنابراین کارگاهی که امروز تحت عنوان مجالی برای عکاسانه اندیشیدن به خیابان ولیعصر برگزار شده می‌تواند بخشی از کار بزرگی باشد که ما را به فهم نزدیکتری از خیابان ولیعصر می‌رساند.

او با اشاره به تلاش‌های شورای شهر برای خیابان ولیعصر گفت: شورای شهر از دو جنبه حفاظت از میراث طبیعی و میراث تاریخی فرهنگی به خیابان ولیعصر توجه نشان می‌دهد. دیدگاه شورای شهر تهران این است که برای این حفاظت باید به گونه‌ای عمل کرد که این خیابان برای مردم بیشتر مفهوم پیدا کند و معنا شود. امیدواریم که جریان توجه و دیدن شهر که در دو دهه اخیر در تهران شکل گرفته بیش از پیش در خیابان ولیعصر به واسطه ارزش‌های خاصی که این خیابان دارد، متبلور شود.

گفتنی است جمعه گذشته کارگاه ملاقات با خیابان با موضوع فرصت‌های طراحی در خیابان ولیعصر برگزار شد. این کارگاه‌ها به صورت دوره‌ای تا پایان سال برگزار می‌شود. خیابان ولیعصر تهران یکی از گزینه‌های ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو است و در برنامه تهران 1400 نقش محوری دارد.

منبع:هنرآنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.