کد خبر: 1210 زمان انتشار: 19:16:53 - 1399/11/10
ساماندهی خیابان ولیعصر(عج) تهران تا خرداد ۱۴۰۰ برای ثبت جهانی

مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران اعلام کرد: طرح‌ ساماندهی خیابان ولیعصر تا خرداد ۱۴۰۰ تکمیل می شود تا در مسیر ثبت جهانی این خیابان حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از ایرنا، مصطفی کاظمی روز پنجشنبه در کارگاه مجالی برای طراحانه اندیشیدن به فرصت‌های شهری خیابان ولیعصر(عج) درباره زمان‌بندی تحویل و اجرای طرح‌های ساماندهی خیابان ولیعصر گفت: اگر به مشکل خاصی برنخوریم امیدواریم تا پایان سال بتوانیم بعضی از آن‌ها را اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: تکمیل تمامی طرح ها ممکن است تا اردیبهشت و یا اوایل خرداد آینده زمان ببرد.

 کاظمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تشریح جزییات طرح‌های ارائه شده برای ساماندهی خیابان ولیعصر گفت: مباحثی که برای خیابان ولی عصر در حال حاضر مطرح می‌شود تحت یک چارچوب و سیاست کلی است تا بتوانیم این خیابان را به یک خیابان با کیفیت بالاتر تبدیل کرده و آماده برای ثبت جهانی شود.  

وی ادامه داد: قاعدتا برای رسیدن به این هدف باید یکسری اتفاقات ریز و درشت در طول  ۱۸ کیلومتر خیابان رخ دهد و اگر به خیلی از این اتفاقات کوچک توجه شود وضعیت موجود به سمت وضعیت مناسب‌تری تغییر خواهد کرد.  

مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران با بیان اینکه گروه ها و نقاطی که انتخاب شده اتفاقی نبوده است، اضافه کرد: یعنی همان نقاطی هستند که می‌شود با مداخلات کوچک و به نوعی کم هزینه کیفیت فضا را بهبود ببخشند؛ این نخ تسبیح یا خط کلی طرح است.  

به گفته کاظمی، اینکه گروه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و  تفاوت سلیقه و خط وجود دارد، مشکل‌ساز نخواهد شد تا زمانی که روح کلی طرح را از دست ندهند؛ یعنی بنا نیست این طرح‌ها به یکباره شاکله فضا را به هم بریزند و اتفاقات عجیب و غریب در آنجا رقم بزنند، بلکه بنا به ساماندهی با اصلاح جزییات است که فضا را بهتر کنند ضمن اینکه گروه ناظر بر این طرح‌ها دقت خواهد کرد که خط کلی از دست نرود.

مهلت ۴ هفته ای به طراحان ساماندهی نقطه‌ای خیابان ولیعصر(عج)

مدیر موزه و پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر نیز درراین کارگاه گفت: شرکت‌کنندگان در کارگاه ملاقات با خیابان ولیعصر ۴ هفته فرصت دارند تا طرح‌های خود را نهایی کرده و ارائه دهند.  

وحید قاسمی در تشریح جزییات طرح‌های ارائه شده برای ساماندهی خیابان ولیعصر توضیح داد: کارگاه ملاقات با خیابان ولیعصر همانطور که از اسمش پیدا است یعنی اینکه طراح خیابان ولیعصر را در قالب یک شخصیت تصور کرده که حالا باید برای ملاقات با آن اقداماتی را انجام دهیم که در قد و قواره خیابان و مهیای این ملاقات باشد.  

وی با بیان اینکه زمینه‌سازی این ملاقات را با نگاه به نقاط مهجور و بی‌دفاع شهری برنامه‌ریزی کردیم، اضافه کرد: تلاش کردیم تا کسانی که در این کارگاه شرکت کردند سامانی از جنس طراحی برای این ملاقات و گفت‌وگو پی‌ریزی کنند و کارگاه امروز دقیقا موید همین هدف بود.  

قاسمی اضافه کرد: کارگاه امروز برای ارائه پیش‌ طرح‌ها بود و شرکت‌کنندگان ۴ هفته فرصت دارند تا از جهت اجرایی شدن، مواجه با خیابان ولیعصر و افزایش کیفیت طرح اقداماتی انجام دهند.  

مدیر موزه و پایگاه میراث شهری خیابان اضافه کرد: در گذشته اگر بنای اجرایی طرح داشتیم، مشاورانی را دعوت کرده و می‌گفتیم برای این نقطه، نظرات و اقداماتی را طرح کنند اما این بار از پایین به بالا حرکت کرده و از عده‌ای جوانان و مردمان این شهر دعوت کردیم تا بر خیابان ولیعصر متمرکز شوند.  

وی تاکید کرد: همین که این افراد در چارچوب شرح خدمات نیفتند سبب شد آزادی عمل داشته باشند و به سراغ شهر و شهروندان بروند؛ نه به معنی سمبلیک بلکه به معنی واقعی در جریان تجربه زیسته شهروندان قرار گرفتند.

قاسمی با اشاره به حضور شهرداران مناطق یک، سه، ۶ و ۱۱ تهران در این کارگاه گفت: حضور این شهرداران اتفاق خیلی خوبی بود و سبب شد جهانی مشترک میان شهروندان، مهندسان و طراحان ایجاد شود.  

مدیر موزه و پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر تاکید کرد: ما تا ۴ هفته جلسه‌ای نداریم و بعد از آن طرح‌های تایید شده را طی جلسه‌ای با شهرداران مناطق و سازمان‌های متولی یعنی نوسازی و زیباسازی برای اجرایی شدن به اشتراک می‌گذاریم.

به گزارش ایرنا، صبح امروز «کارگاه مجالی برای طراحانه اندیشیدن به فرصت‌های شهری خیابان ولیعصر» با هدف تبدیل خیابان ولیعصر به خیابانی کامل و حرکت در مسیر ثبت جهانی با حضور ۱۴ گروه معمار و طراح شهری، در سه پنل تخصصی برگزار شد.  

در پنل اول این کارگاه طرح‌هایی برای اصلاح بن بست فلق، حد فاصله خیابان‌های جهان‌تاب و سی و دوم، ابتدای خیایان سید جمال‌الدین اسدآبادی و خیابان اتحادیه و مقابل دانشگاه تهران ارائه شد.  

در پنل دوم این کارگاه طرح‌هایی برای اصلاح سه راه زعفرانیه، محدوده مجاور بوستان امیریه و ابتدای خیابان شهید دل‌پیشه، خیایان توتونچی و خیابان قلمستان، جنب پمپ‌بنزین و ابتدای خیابان اتحادیه ارائه شد.  


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.