کد خبر: 1283 زمان انتشار: 21:54:29 - 1399/12/17
مجسمه‌های شهری می‌توانند مقصد فرهنگی باشند

هنرمند مجسمه‌ساز در تشریح نقش مجسمه‌های شهری گفت: این آثار می‌توانند در ارتباط مستقیم با مخاطب قرار بگیرند و مقصد فرهنگی برای دوست‌داران هنر باشند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از ایرنا، حمزه حیدری‌فر هنرمند مجسمه ساز که به عنوان یکی از  برگزیدگان ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی در جزیره کیش معرفی شد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره عناصر و ویژگی‌های اثر خود گفت: موضوع محوری که برای این سمپوزیوم در نظر گرفته شده معماری ایرانی اسلامی است. اثری که من برای این سمپوزیوم در نظر گرفتم برگرفته از هندسه نقوش ایرانی بود که بیشتر برای تزئین بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. من با تغییر نگاه به این نقوش به صورت حجمی، در پی نمایش تازه‌ای از نقوش هستم که یک نمونه از آن، مجسمه‌ای است که در سمپوزیوم کیش در حال ساخت آن هستم.

 اثر برگزیده حمزه حیدری‌فر هنرمند مجسمه ساز در ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی جزیره کیش

وی درباره تاثیر محل برگزاری این سمپوزیوم بر فرم نهایی اثرش توضیح داد: این مجسمه در قالبی به نام سمپوزیوم، با تعریف مشخص خود، در حال ساخت است و از آنجا که سمپوزیوم یک اتفاق پروسه‌محور است، تمام اتفاقاتی که در طول پروسه ساخت مجسمه رخ می‌دهد، از جمله محل برگزاری سمپوزیوم و مکان نصب مجسمه، تاثیر مستقیم بر اثر نهایی دارند.

این هنرمند مجسمه‌ساز در پاسخ به این سوال که مجسمه‌های شهری و برگزاری سمپوزیوم‌ها چه تاثیری در رونق گردشگری دارند گفت: این موضوع، در دو بُعد تاثیر به سزایی خواهد داشت؛ بُعد اول در زمان ساخت مجسمه و اجرای سمپوزیوم، به عنوان یک رویداد هنری، که مخاطب می‌تواند در ارتباط مستقیم با هنرمند و اثر هنری قرار بگیرد. در بُعد بعدی به عنوان محصول و نتیجه این سمپوزیوم که برای سال‌ها در قالب‌های مختلف ماندگار است و می‌تواند به عنوان مقصدی فرهنگی برای دوست‌داران هنر، ایفای نقش کند.

حیدری‌فر درباره رشد سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی در طی سال‌های اخیر گفت: رشدی که به طور مشخص و بارز از سومین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران شروع شد تا به امروز غیر قابل انکار و تردید است، به خصوص متریال سنگ که این سال‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش سمپوزیوم‌ها، هم از لحاظ کیفی و هم کمی، پیشرفت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در آن سمپوزیوم که برای اولین بار، سنگ برای ساخت مجسمه به طور جدی مورد استفاده قرار گرفت، فقط چند نفر محدود، تجربه کار کردن با این ماده تقریبا فراموش شده هنر معاصر ایران را داشتند اما حالا ده‌ها نفرحرفه‌ای از پس این متریال بر می‌آیند و این یعنی پیشرفت. کما این‌که شاهدیم تعداد سمپوزیوم‌ها با این ماده در حال افزایش است.

حمزه حیدری فر متولد سال ۱۳۶۳ در کرمان، دارای مدرک کارشناسی مجسمه‌سازی از دانشگاه فردوسی مشهد و عضو انجمن مجسمه سازان ایران و همچنین عضو صندوق توسعه هنرهای تجسمی ایران است.

برگزیده ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی بین المللی سنگ در تهران، برگزیده ششمین بینال مجسمه‌سازی شهری تهران، نصب یادمان وحدت در موزه هنرهای مدرن در ویتنام، برگزیده چهارمین دوره مجسمه‌های شهری در تهران در کنار ساخت و نصب مجسمه های متنوعی در شهرهای مختلف ایران، بخشی از فعالیت های این هنرمند است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.