کد خبر: 1306 زمان انتشار: 00:13:09 - 1400/01/01
اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران که در سال ۹۹ از بین ما رفتند

روابط عمومی دانشگاه تهران یادنامه‌ای را برای اساتید درگذشته این دانشگاه در سال ۱۳۹۹ تهیه کرد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " اگر نام دانشگاه تهران بر تارک علم و دانش این آب و خاک می‌درخشد، از درخشش اندیشه‌هایی است که در دامان این «نماد آموزش عالی کشور» رشد یافته‌اند؛ اگر پرچم دانشگاه تهران امروز در دنیا به سرافرازی افراشته است، مرهون حضور اندیشه‌هایی است که جز سربلندی دانشگاه، اندیشه‌ای در سر نداشته‌اند.

 در یک سال گذشته، تنی چند از این اندیشمندان و خدمتگزاران عرصه علم و دانش دانشگاه، به دیدار حق شتافتند.

روابط عمومی دانشگاه تهران به پاس احترام و گرامیداشت تلاش‌های این اساتید در اعتلای نام دانشگاه تهران، یادنامه‌ای را تقدیم حضورشان کرد:

دکتر نصرت‌الله ساریخانی؛ استاد پیشکسوت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران
  این استاد فرهیخته که از پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه منابع طبیعی بود، علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان بی‌شمار، فعالیت‌های اجرایی مهم در طراحی و اجرای طرح‌های جنگلداری و بنیانگذاری آن از جمله راه‌اندازی انستیتوی جنگل و مرتع دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران داشتند.

 دکتر محمدرضا شرفی جم؛ استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
این استاد فرهیخته که از صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه فلسفه تعلیم و تربیت بود، علاوه بر آموزش دانشجویان، تألیف آثار و مقالات علمی ارزشمندی را نیز در کارنامه و سوابق علمی پژوهشی خود دارد.

دکتر مهدی شفائی؛ استاد پیشکسوت دانشکده شیمی پردیس علوم دانشگاه تهران
این استاد پیشکسوت که از صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه شیمی بود، علاوه بر آموزش دانشجویان، تألیف آثار علمی ارزشمندی را نیز در کارنامه و سوابق علمی پژوهشی خود داشته که بی‌شک ثمرات فعالیت‌های پربار و پربرکت این استاد فرهیخته، ماندگار خواهد ماند.

پروفسور جلال‌الدین رحمت؛ عضو هیئت علمی وابسته مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران
این استاد دانشور که از اندیشمندان و پژوهشگران برجسته بود، ریاست جمعیت اهل بیت اندونزی(IJABI)، عضویت مجلس شورای ملی اندونزی، تأسیس مدرسه شهید مطهری(ره) در اندونزی، تأسیس مجمع اخوت شیعه و سنی در اندونزی و عضویت شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را در کارنامه و سوابق خود دارد.

دکتر اشکان رضوانی نراقی؛ استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
دکتر رضوانی نراقی از اعضای هیئت علمی فعال و پژوهشگری تلاشگر در حوزه شهرسازی بود که آثار و مقالات پژوهشی زیادی را در کارنامه کاری خود داشت.

دکتر ابراهیم قاسمی‌نژاد رائینی؛ استاد دانشکده زمین‌شناسی پردیس علوم دانشگاه تهران
این استاد فرهیخته که از پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه زمین‌شناسی بود، علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان، تألیف و ترجمه آثار علمی، ریاست دانشکده زمین‌شناسی، سردبیری مجلات علمی پژوهشی، عضویت کارگروه علوم پایه کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین عنوان زمین‌شناس نمونه کشوری در سال ۱۳۹۴ را در کارنامه پربار و پربرکت خود دارد.

 دکتر مجید صادق‌آذر؛ استاد برجسته و پیشکسوت دانشکده مهندسی عمران پردیس دانشکده‌های فنی
این استاد فقید فرهیخته که از صاحب‌نظران حوزه مهندسی راه و ساختمان و سازه بود عمر پربرکت خود را در راه تربیت دانشجویان بی‌شمار و استادان صاحب‌نظر در عرصه مهندسی عمران سپری نمود و تألیفات و مقالات ارزشمند علمی فراوانی از خود برجای گذاشت است. عضویت فرهنگستان علوم، کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، عضویت انجمن‌های علمی مختلف علمی و عضویت تخصصی در تدوین آئین‌نامه‌ها در بخش پل‌سازی و سازه‌های فولادی و صنعتی بخشی از فعالیت‌های علمی اجرایی دکتر صادق‌آذر است.

دکتر برات زنجانی؛ استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
دکتر زنجانی به‌عنوان یک نظامی‌شناس، پژوهشگر و مصحح متون ادبی علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان بی‌شمار، تألیف و تصحیح آثار ادبی ارزشمندی را نیز در کارنامه پربار و پربرکت خود داشته است که بی شک ثمرات فعالیت‌های این استاد فرهیخته، همواره ماندگار خواهد ماند.

دکتر محمد ملکی؛ استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی و نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
این استاد فقید که از اعضای هیئت علمی پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و از صاحب‌نظران حوزه بهداشت و صنایع غذایی بوده، علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان و تألیف آثار علمی، ریاست دانشگاه تهران را نیز بر عهده داشته است.

دکتر مهدی وصفی مرندی؛ استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
این استاد فرهیخته که از صاحب‌نظران برجسته حوزه دامپزشکی بود، علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان بی‌شمار و تألیف و ترجمه آثار علمی و پژوهشی ارزشمند، فعالیت‌های اجرایی شایسته‌ای نیز داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد اژه‌ای؛ استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
این استاد فقید فرهیخته که از صاحب‌نظران برجسته حوزه روان‌شناسی و مشاوره بود، علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان بی‌شمار و تألیف آثار علمی و پژوهشی ارزشمند، فعالیت‌های شایان توجه اجرایی نیز در حوزه‌های مختلف آموزش عالی داشت که از جمله می‌توان به سازماندهی فعالیت‌های دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در داخل کشور و سال‌ها نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا اشاره کرد.

دکتر داود فیرحی؛ استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی
این استاد فرهیخته از صاحب‌نظران برجسته حوزه علوم سیاسی بود. درگذشت این استاد فرهیخته و نواندیش برای دانشگاهیان و متفکران حوزه علوم انسانی بسیار اسف بار و ناباورانه بود. هرچند میراث علمی او در قالب ده‌ها کتاب و مقاله همچنان می‌تواند راهگشای مسیر تفکر دانشجویان علوم سیاسی خاصه در حوزه اندیشه سیاسی اسلام و ایران و مسئله دین و دولت باشد، اما هزاران دریغ و افسوس که ما این استاد متفکر، خلاق، نواندیش و متخلق به اخلاق الهی را خیلی زود و در اوج پختگی علمی از دست دادیم.

دکتر روح‌الله عالمی؛ استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
این استاد دانشور که از اندیشمندان و پژوهشگران برجسته حوزه فلسفه بود، علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان و تألیف آثار علمی و پژوهشی ارزشمند، سالیان زیادی در سمت‌های مختلف اجرایی در آموزش و پرورش و دانشگاه تهران خدمت کرده است.

دکتر غلامعباس توسلی؛ استاد نمونه و پژوهشگر برجسته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
این استاد دانشور که از جامعه شناسان پیشکسوت ایران بود، بیش از چهل سال به آموزش دانشجویان و تألیف و ترجمه آثار علمی ارزشمند پرداخت و سالیان زیادی در سمت‌های مختلف اجرایی دانشگاهی خدمت کرده است که از جمله می‌توان به ریاست دانشگاه اصفهان، مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

دکتر صادق ملک‌شهمیرزادی؛ استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه تهران
این استاد دانشور و فرهیخته که از باستان‌شناسان پیشکسوت ایران بود، علاوه بر آموزش دانشجویان و تألیف و ترجمه آثار علمی ارزشمند، سالیان زیادی در مناطق مختلف ایران سرپرستی کاوش‌های مهم را به عهده داشت.

دکتر حسن طلایی مغانجوقی؛ استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
این استاد دانشور و فرهیخته علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان و تألیف و ترجمه آثار علمی و پژوهشی ارزشمند، سالیان زیادی در سمت‌های مختلف اجرایی خدمت کرده است که از جمله می‌توان به ریاست مؤسسه باستان‌شناسی، اشاره کرد.

دکتر سید محسن حبیبی؛ استاد دانشکده شهرسازی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه
این استاد دانشور و فرهیخته علاوه بر چهل سال آموزش و تربیت دانشجویان و تألیف و ترجمه آثار علمی و پژوهشی ارزشمند، سالیان زیادی در سمت‌های مختلف اجرایی دانشگاهی خدمت کرده است که از جمله می‌توان به ریاست دانشکده هنرهای زیبا و عضویت اثربخش و کلیدی در شورای معماری دانشگاه تهران و شورای مدیریت شهر دانش دانشگاه اشاره کرد.

دکتر طوبی کرمانی؛ استاد پرتلاش و پیشکسوت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
این استاد دانشور و تلاشگر، علاوه بر تربیت دانشجویان فراوان و انجام کارهای پژوهشی برجسته، خدمات شایسته و فراوانی نیز در حوزه آموزش عالی و نهادهای اجرایی از جمله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی داشت که قطعاً به عنوان بخشی از باقیات‌الصالحات عمر پرثمر وی محسوب و مأجور خواهد بود.

دکتر جمشید جداری عیوضی؛ استاد و پیشکسوت دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران
سال‌ها تلاش و فعالیت علمی، پژوهشی و آموزشی این استاد فرهیخته اثرات فراوانی در حوزه پیشرفت‌های علمی، آموزشی و تربیت متخصصان ژئومورفولوژی در ایران داشت،   

 دکتر قاسم قاضی؛ استاد فرهیخته و پیشکسوت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
یک عمر تلاش عالمانه و متعهّدانه در عرصه حساس روانشناسی و مشاوره، همراه با پژوهش‌های ارزشمند و کوشش‌های خالصانه در تربیت دانشجویان، یادگارهای ماندگار این استاد فرهیخته در حافظه علمی و دانشگاهی کشور است که تا همیشه زنده خواهد ماند.

دکتر بدرالزمان قریب؛ استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بانوی سُغد
چهره ماندگار فرهنگ و ادبیات ایران، استاد کم نظیر و بانوی فرهیخته و فرهنگ دوست، یک عمر تلاش بی وقفه در راه پاسداری از میراث غنی زبان پارسی و فرهنگ باشکوه ایران، همراه با پژوهش و کوشش خستگی ناپذیر در راه معرفی میراث ناشناخته فرهنگ و زبان‌های باستانی، از این بانوی فرزانه و ایران دوست، چهره‌ای ماندگار و نامور ترسیم کرد که تا همیشه بخشی یگانه از حافظه تاریخی در پژوهش‌های حوزه زبان شناسی و ادبیات ایران خواهد بود.

دکتر محمد صفری؛ استاد پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
سال‌ها تلاش و فعالیت علمی، پژوهشی و آموزشی این استاد فرهیخته که ثمرات و برکات فراوانی به همراه داشته و نیز فعالیت‌های اجرایی ایشان از جمله یک دوره ریاست موفق پردیس ابوریحان دانشگاه را در کارنامه پرافتخار خود دارد.

دکتر مهدی طالب؛ استاد پیشکسوت و مبرز دانشکده علوم اجتماعی
میراث ماندگار ایشان در حوزه علوم اجتماعی و یک عمر فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی این استاد پیشکسوت و فرهیخته همواره در برگ زرین دانشگاه خواهید درخشید.

دکتر رامز وقار؛ پدر علم متالورژی ایران و استاد برجسته و چهره ماندگار و پیشکسوت پردیس فنی
دکتر رامز وقار که نخستین استاد تحصیل‌کرده کشور در رشته متالورژی بود، در طول بیش از شصت سال تدریس و تحقیق در دانشگاه تهران، بنیانگذار بسیاری از کارهای بزرگ انجام شده صنعت متالورژی در کشور و تربیت کننده نسل‌های متمادی از دانشجویان، پژوهشگران و استادان این رشته راهبردی در کشور بود و میراث باقیمانده از او در این زمینه، به حق کم نظیر و ستودنی است.

دکتر حسین زمردیان؛ استاد برجسته مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و چهره پرافتخار علمی کشور
یک عمر تلاش خستگی‌ناپذیر این استاد برجسته در عرصه دانش ژئوفیزیک، تربیت دانشجویان بی‌شمار، انجام پژوهش‌های ارزشمند، فعالیت‌های اجرایی مهم و اثربخش ملی همچون تأسیس مرکز ملی اقیانوس‌شناسی و نمایندگی کشور پرافتخار ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی مربوط، میراثی است مزین به علم و اخلاص و تلاش بی‌وقفه در راه پیشبرد علم و اعتلای نام ایران، که حاصل کارنامه عمر پربرکت این استاد فرهیخته است.

دکتر محمود صارمی؛ استاد پرتلاش و پیشکسوت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
این استاد دانشور و تلاشگر، که عمر گرانقدر خود را در راه آموزش و تربیت دانشجویان آینده‌ساز و انجام پژوهش‌های ارزشمند در حوزه مدیریت صنعتی سپری کرد، خدمات شایسته و فراوانی نیز در حوزه آموزش عالی داشت که قطعاً به عنوان بخشی از باقیات‌الصالحات عمر پرثمر وی محسوب و مأجور خواهد بود.

پروفسور مسعود سلطانی؛ چهره ماندگار مهندسی برق کشور و استاد برجسته و پیشکسوت دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
این استاد برجسته که عمر ارزشمند و پربرکت خود را در راه آموزش نسل‌های متمادی مهندسان برق کشور و انجام پژوهش و تألیف کتب مهم در این رشته سپری نمود، علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گسترده، از تلاشگران و صاحب‌نظران صنعت برق کشور نیز بود و بخش زیادی از پیشرفت‌های صنعت امروز برق کشور، مرهون و مدیون تلاش‌های خستگی ناپذیر اوست.

دکتر سید محمدکاظم نایینی؛ استاد ارجمند و پیشکسوت پردیس علوم دانشگاه تهران
این استاد فرهیخته که از مدیران و مفاخر آموزش عالی کشور بود، علاوه بر سال‌ها تلاش در کسوت استادی پردیس علوم دانشگاه تهران، از جمله مدیران ارشد نظام آموزش عالی کشور بود که عمر گرانقدر خود را در راه برنامه‌ریزی برای اعتلای نظام آموزش عالی و دانشگاهی صرف کرد. سال‌ها خدمت در مناصب مختلف اجرایی آموزش عالی در وزارت علوم و هم چنین ستادهای ملی آموزش عالی کشور، از جمله خدمات ارزشمند و باقیات الصالحات عمر پربرکت ایشان است.

 دکتر ثریا قزل ایاغ؛ استاد پیشکسوت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
این استاد دانشور و فرهیخته، که عمر پر برکت خود را در راه آموزش، نشر و اعتلای ماثر غنی در زمینه ادبیات کودکان سپری کرد، علاوه بر تربیت نسل‌های متمادی از دانشجویان، پژوهش‌های ارزشمندی در قالب کتاب و مقاله از خود به یادگار گذاشت که همواره مورد استفاده محققان، دانشجویان و صاحب‌نظران خواهد بود.

 دکتر حمید کهرام؛ عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
دکتر حمید کهرام، علاوه بر فعالیت علمی در دانشگاه نماینده مردم اهواز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و ریاست مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی (۹۶-۱۳۹۲) را نیز برعهده داشتند.

ایسنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.