کد خبر: 136 زمان انتشار: 20:52:41 - 1397/10/21
درگذشت خالق سرستون تخت جمشید در آرژانتین

حسن حاجی‌نوری پیشکسوت مجسمه‌ساز و خالق سرستون تخت جمشید در شهر بوینس آیرس آرژانتین در سن ۹۲ سالگی در تهران از دنیا رفت.

به گزارش پایگاه "اخبار معماری" استاد حسن حاجی نوری از پیشگامان هنر مجسمه‌سازی ایران در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

حسن حاجی نوری متولد ۱۳۰۵ در جواهردشت بود. وی اولین آموزه‌های هنری خود را نزد استاد رحیم‌زاده ارژنگ فراگرفت و در سال ۱۳۲۳ کارگاه کارگاه شخصی خود را دایر کرد. بعد ها به عنوان مدرس نقاشی و مجسمه سازی در اداره کل هنرهای زیبا مشغول به خدمت شد.

این هنرمند در سال۱۳۳۶ با ساخت ماکت مجسمه اردشیر بابکان به کسب مقام اول مسابقه پیکره سازی نائل آمد و با کسب همین تجربه در ادامه به ساخت ماکت‌هایی از آثار باستانی ایران به سفارش موزه ایران باستان پرداخت. مجسمه‌های او بعدتر امکان نصب در شهر را یافتند.

زنده یاد حاجی نوری در سال ۱۳۶۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر به دریافت نشان درجه یک هنری شد.

مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گفت: بعد از تماسی که با داریوش حاجی‌ نوری، پسر این هنرمند داشتم قرار شد به دلیل تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه، روز شنبه پیگیر برنامه‌ریزی برای تشییع مراسم شوند. به همین دلیل با هماهنگی‌های انجام شده، پیکر این مرحوم روز یکشنبه ساعت ۱۰ صبح از مقابل خانه هنرمندان تهران به سمت بهشت زهرا تشییع می‌شود.

حسن حاجی نوری خالق مجسمه سرستون تخت جمشید در شهر بوینس آیرس آرژانتین و بسیاری از مجسمه‌های شهری دیگر روز گذشته (۲۰ دی‌ ماه) در سن ۹۲ سالگی بر اثر کهولت سن در تهران از دنیا رفت.

حاجی نوری در سال ۱۳۶۸ نشان درجه یک هنری خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.