کد خبر: 1377 زمان انتشار: 23:52:48 - 1400/02/07
کشف «شهر طلایی گمشده» در مصر

سرانجام «شهر طلایی گمشده» مصر پیدا شد؛ تیمی از باستان‌شناسان مصری به سرپرستی دکتر زاهی هواس، وزیر پیشین آثار باستانی در 8 آوریل سال 2021 میلادی، در بیانیه‌ای اعلام کردند که شهر باستان آتن را کشف کرده‌اند.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  "  به نقل از اسکان، این شهر که به طرز چشمگیری حفظ شده، بیش از 3000 سال قدمت دارد و مربوط به دوره پادشاهی جدید تاریخ مصر است. مصر شناسان در سراسر جهان از این کشف استقبال می‌کنند و آن را به گفته پروفسور آمریکایی بتسی برایان، «دومین کشف مهم باستان‌شناسی از زمان مقبره توتانخامون» می‌دانند. در واقع می‌توان گفت که این شهرک بزرگترین شهر باستانی می‌باشد که تاکنون در مصر کشف نشده است.

شهر آتن در واقع به پسر فراعنه افسانه‌ای مصر متصل است. آتن در نزدیکی لوکسور (تبس باستان) در مصر علیا واقع شده است و در نزدیکی دره پادشاهان قرار دارد. به گفته هاواس، تیم تحقیق در منطقه کار خود را برای یافتن معبد مرده توتانخامون آغاز کرد. آن‌ها تعجب کردند که در زیر شن و ماسه وسعت گسترده‌ای از دیوارهای کاملا محافظت ‌شده وجود دارد که به وضوح شهری با اندازه بزرگ را ترسیم می‌کند.


 

 


همانطور که به‌نظر می‌رسد، آن‌ها مجموعه شهرهای دیوان‌سالاری و صنعتی را که توسط شاه آمنهوتپ سوم (که در سال های 1353 تا 1391 قبل از میلاد مسیح حاکم بود) ساخته شده بود، کشف کردند. این مجموعه همچنین شامل دو کاخ سلطنتی و یک سری آرامگاه سنگ تراشیده‌شده بوده که هنوز حفاری نشده است.

حفاری‌ها در این مکان از سپتامبر سال 2020 میلادی آغاز شد و به سرعت ادامه یافت. این شهرک از اتاق‌های دیواری بیشماری ساخته شده و از آجر و گِل برای اهداف مختلف از جمله ساخت یک نانوایی و آشپزخانه‌هایی که به وضوح برای تغذیه بسیاری از مردم در نظر گرفته شده بودند، استفاده می‌شد.


 


 


 


اسکاراب، ظروف سفالی، انگشترها و ظروف نوشیدنی نیز در این شهر کشف شده است. این در حالی است که کتیبه‌های روی ظروف نوشیدنی و همچنین کارتن‌های آجری به بسیاری از فعالیت‌های این شهر به دوران آمنهوتپ سوم برمی‌گردد.

با این حال، این کاوش همچنان ادامه دارد و بسیاری از ساختمان‌های اداری و گورها هنوز کشف نشده‌اند. تیم باستان‌شناسان اعلام کرده که انتظار می‌رود مقبره‌های دست‌نخورده و پر از گنجینه نیز در این شهر کشف شود. در واقع، هر گوشه از «شهر طلایی گمشده» آتن، معدن طلای دانش برای درک زندگی در یک مرکز قدرت سلطنتی در مصر باستان است.
 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.