کد خبر: 1485 زمان انتشار: 10:25:15 - 1400/04/14
انتشار کتاب «نقد معماری معاصر ایران: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران»

«نقد معماری معاصر ایران: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران» به کوشش نیّر طهوری از سوی‌ پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر منتشر شد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از هنرآنلاین، کتاب «نقد معماری معاصر ایران: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران» اولین مجلد از طرح پژوهشی دوجلدی با موضوع نقد معماری معاصر ایران در بخش ساختمان‌های دولتی است. این کتاب به معرفی و ارزیابی اندیشه و کوشش‌های عملی شش تن از برجسته‌ترین معماران معاصر ایران برای طراحی و اجرای ساختمان‌های نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور می‌پردازد.

مطالعه در «معماری معاصر ایران» با موضوع خاص «سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی» رخداد مهمی در عرصه فعالیت‌های نظری معماری است. آنچه در این کتاب ارائه شده است اطلاعات ارزشمندی در اختیار پژوهشگران و منتقدان و فعالان عرصه‌ معماری قرار می‌دهد. از این روی می‌تواند مورد توجه ناقدان معماری باشد که آثار معرفی‌شده را بر پایه یکی از رویکردها و روش‌های مرسوم نقد تجزیه و تحلیل کنند. با وجود آنکه پروژه طراحی دفاتر نمایندگی ایران در خارج از کشور، از مهم‌ترین پروژه‌های معماری معاصر ایران پس از انقلاب اسلامی بوده است ولی تقریباً هیچ‌گاه چنین جامع و روشن به آن پرداخته نشده است.

دکتر نیّر طهوری، عضو هیئت علمی گروه هنر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، درباره اهمیت معماری سفارتخانه‌ها چنین می‌گوید: «سفارتخانه‌ها نماینده هر کشور در خاک کشوری دیگرند. سفارتخانه‌ها باید میان دو فرهنگ با ویژگی‌های مختلف ارتباط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری برقرار کنند؛ از یک سو چون دفتر نمایندگی کشور در خاک بیگانه‌اند باید معرف فرهنگ و هنر خود در کشوری دیگر باشند و از سوی دیگر چنان بر پا شوند که فریاد بیگانگی با بستر طرح خود سر ندهند.»

این کتاب در سه بخش و پنج فصل به معماری معاصر ایران و ویژگی‌های آن و همچنین به معرفی طراحان و معماران و طرح‌های منتخب آنها پرداخته است: فرهاد احمدی، سفارتخانه، کنسولگری و اقامتگاه سفیر در کره جنوبی، و سفارتخانه و کنسولگری سوئد؛ داراب دیبا، سفارتخانه برلین؛ حسین شیخ‌زین‌الدین، سفارتخانه توکیو؛ علی‌اکبر صارمی، سفارتخانه و کنسولگری تیرانا؛ ایرج کلانتری، سفارت ایران در تاجیکستان؛ و اقامتگاه سفیر در ایروان ارمنستان و سفارتخانه و اقامتگاه سفیر در گرجستان؛ سیدهادی میرمیران، سفارتخانه و سرکنسولگری در تایلند و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت آلمان، و سفارت ایران در زیمبابوه.

در این کتاب ۳۵۰ تصویر منتخب از معماری بناهایی چون ساختمان‌های اداری، سفارتخانه‌ها، سرکنسولگری‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی، غرفه‌های ایران در اسکپوها و نمایشگاه‌ها از سال ۱۳۱۷ تا ۲۰۱۵ ارائه شده است. کتاب «نقد معماری معاصر ایران: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران» در ۵۰۰ نسخه و در ۴۸۸ صفحه منتشر شده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.