کد خبر: 1633 زمان انتشار: 10:07:48 - 1400/06/18
معماری محله «چهارباغ مشهد» احیا می‌شود

معماری ایرانی- اسلامی و هویتی «چهارباغ مشهد» در قالب پروژه «چهارباغ شیرین» احیا می‌شود.

مشهد علاوه بر بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) زیبایی های طبیعی و ابنیه های تاریخی فراوانی دارد که هرکدام از آنها هویت تاریخی شهر را بازگو می کنند. در زمان های نه چندان دور محله چهارباغ مشهد، یکی از محلات قدیمی و تاریخی شهر بوده که در بین مردم به خصوص قدیمی‌ترها بسیار مشهور  است.

یکی از دلایل شهرت این محله در بین مردم مشهد، وجود خانه های بزرگ با باغ هایی وسیعی بوده است که محل سکونت متمولین مشهد بوده است و بسیاری از اعیان نشین ها در این خانه ها سکونت داشتند.  متاسفانه به خاطر توسعه شهری و ساخت و سازهایی که در این منطقه انجام شد دیگر اثری از آن همه سرسبزی و طراوت و زیبایی دیده نمی شود و آن خانه های بزرگ و سرسبز جای خود را به برج ها و هتل های چند طقبه داده اند.

چهار باغ شیرین یادآور هویت تاریخی مشهد
مجموعه «چهار باغ شیرین» یکی از پروژه های هویتی مشهد است که به بازسازی و احیای هویت فراموش شده مشهد خواهد پرداخت و در ورودی شرق مشهد شاهد یکی از المان های تاریخی و هویتی مشهد خواهیم بود که قرار است جلوه ای از مشهد قدیم را با همان سبک و سیاق بازسازی کند.  

سید مرتضی شهابی مدیر پروژه چهارباغ شیرین مشهد می گوید: چهارباغ شیرین مشهد، اولین محله باغ مسکونی خودپایا در ایران است که تمام ملاحضات زیست محیطی در آن اعمال شده است و دقیقا به سبک معماری محله چهار باغ مشهد قدیم طراحی و احداث می گردد. پروژه چهارباغ شیرین مشهد در اراضی ۷۱۲ هکتاری کارخانه قند شیرین خراسان در شرق مشهد انجام خواهد شد.

در سال‌های اخیر ما شاهد رشد و توسعه مشهد در غرب آن هستیم که از لحاظ مسکونی و امکانات رفاهی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است و از طرفی توسعه نامتوازن در شهر صورت گرفته است؛ این مطالب بخشی از صحبت های شهابی در خصوص توسعه نامتوازن مشهد است.

وی در ادامه بیان می کند: با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که شرق مشهد از لحاظ آب، خاک و همچنین کیفیت هوا شرایط مناسبی را دارد، لذا تصمیم گرفتیم تا با سخات و احیای یکی از محلات قدیمی مشهد به سبک معماری مسهد قدیم، بتوانیم از ظرفیت ها و پتانسیل های شرق مشهد برای توسعه شهری استفاده کنیم.

مدیر پروژه چهرباغ شیرین مشهد با تاکید بر اینکه این پروژه حجم سرمایه گذاری بالایی را دارد، عنوان می کند: قرار است در ۵/۷ هکتار از اراضی این پروژه اقامتی ۱۸۵۰ واحدی را در متراژهای ۵۰ تا ۱۱۰ متری بسازیم که مقدمات احداث زیرساخت و توسعه فیزیکی آن آغاز شده است. البته مجوزهای لازم هم از کمیسیون ماده ۵ اخذ شده است.

شهابی می افزاید: ساخت این پروژه علاوه بر سرمایه گذاری حدود ۹۳ هکتار اراضی را به شهرداری مشهد واگذار کردیم که ۱۹ هکتار آن را به دانشکده علوم پزشکی برای ساخت بیمارستان ۶۶۰ تختخوابی شیرین هبه شده است. البته ۱۲ هکتار این مجموعه برای فضای تجهیزات شهری پیش بینی شده است و در نهایت ۴۵ هکتار برای فضای سبز تعریف شده است که از ویژگی های منحصر به فرد این مجموعه است. وی خاطرنشان می کند: آماده سازی زیساخت های این پروژه نزدیک به ۱۰ ماه طول خواهد کشید و منابع ساخت از فروش قطعات زمین انجام می گردد.

مدیر پروژه چهرباغ شیرین مشهد با اشاره به دسترسی های این پروژه می افزاید: این مجموعه در مکانی قرار دارد که با کمترین زمان ممکن امکان دسترسی به حرم مطهر رضوی و بزرگراه های مختلف فراهم است.

پروژه ای با ایده های معماری ایرانی 
چهارباغ سازی یکی از سبک های باغ سازی است و پروژه چهارباغ شیرین به صورت مفهومی قرار است باغ ایرانی باشد.

«سمانه نژادعلی» مدیر طراحی و آتلیه معماری این پروژه می گوید: ما با مطالعات وسیعی که در ارتباط با چهارباغ های استان پرداختیم به دوران تاریخی عهد تیموریان رسیدیم. این پروژه با طراحی معماری ایرانی و مسیر آب خواهد بود. در انتهای مسیر پیاده رو کوشک هشت بهشت است که این اثر تاریخی در دوران نادرشاه افشار احداث شده بود. تعریفی که برای کابری هشت بهشت شده است مجموعه ای از رستوران ها و سالن های چند منظوره با همان سبک معماری ایرانی طاحی شده است.

از دیگر امکانات این پروژه مجموعه ورزشی چوگان در شمال این مجموعه است که شامل ۵ هزار هکتار زمین سوارکاری، زمین های ورزشی و حمام ایرانی خواهد بود. در قسمت جنوبی این طرح مجموعه خدماتی با طراحی عمارت کلاه فرنگی انجام خواهد شد.

پروژه چهارباغ شیرین در اراضی شرکت صنعتی و کشاورزی قند شیرین در خروجی مشهد در حاشیه بزرگراه شهید شوشتری کیلومتر ۲ قرار دارد.

همشهری آنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.