کد خبر: 1674 زمان انتشار: 14:43:50 - 1400/06/29
انتشار کتاب " ایران و نمایشگاه های جهانی از غرفۀ 1867 پاریس تا پاویون 2020 دوبی "

کتاب " ایران و نمایشگاه های جهانی از غرفۀ 1867 پاریس تا پاویون 2020 دوبی " نوشته امیر بانی مسعود توسط انتشارات کتابکده کسری در 224 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری " این کتاب در سه فصل: فصل اول«تاریخچۀ شکل گیری نمایشگاه های جهانی»؛ فصل دوم«نمایشگاه های جهانی در ادبیات مکتوب ایرانیان»؛ و فصل سوم با عنوان«ایران در نمایشگاه های جهانی» با محوریت تاریخ حضور ایران در نمایشگاه های جهانی نوشته شده است.

هدف کتاب حاضر، که در سه فصل تنظیم شده، آن است تا نهایتا جایگاه ایران در نمایشگاه‌های جهانی و بین‌المللی تخصصی را با تاکید بر معماری پاویون/غرفه‌های ایران به تصویر بکشد. بدین منظور، در فصل اول با عنوان "تاریخچه‌ی شکل گیری نمایشگاه‌های جهانی" نخست شرحی از سیر تحولات نمایشگاه‌های جهان ارائه می‌کند. این فصل با شرح رویدادی دورانساز، یعنی برپایی نمایشگاه سال 1851 لندن، آغاز می‌شود و سپس با تاکید بر نکات مهم و کلیدی هر نمایشگاه، این روند را تا نمایشگاه سال 2020 دبی تعقیب می‌کند. فصل دوم با عنوان " نمایشگاه‌های جهانی در ادبیات مکتوب ایرانیان " کوشیده تا نه تنها نخستین آگاهی گروه‌هایی از ایرانیان عصر قاجار درباره‌ی مغرب‌زمین در قرن نوزدهم را به تصویر بکشد، بلکه با تاکید بر نوشته‌های ایرانیان متاخر به کاوش در نگاه ایرانی به پدیده‌ی نمایشگاه جهانی بپردازد. فصل آخر  این دفتر با عنوان " ایران در نمایشگاه‌های جهانی " با محوریت تاریخ حضور ایران در نمایشگاه‌های جهانی به رشته تحریر کشیده شده است. در این فصل، 33 نمایشگاه جهانی از سال 1867 تا سال 2020 که دولت ایران در آنها مشارکت رسمی داشته، به صورت موردی با تاکید بر پاویون / غرفه‌های ایران بررسی شده‌اند. همینجا لازم به یادآوری است که دولت ایران در نخستین نمایشگاه جهانی، یعنی نمایشگاه سال 1851 لندن حضور " رسمی " نداشت، ولی نظر به اهمیت خود نمایشگاه ( که نخستین اکسپوزیسیون مدرن بین‌المللی بود )، و نیز وجود غرفه‌ای با نام " ایران " در " بخش ملل "، این نمایشگاه هم به صورت موردی در همین فصل مورد بررسی مجدد قرار گرفته است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.