کد خبر: 1732 زمان انتشار: 11:24:02 - 1400/07/20
چرا سبزسازی شهرها در سراسر جهان با مشکل مواجه است؟

ایده تبدیل چشم‌اندازهای بتنی شهرها به پوشش‌های سبز، همواره از محبوبیت ویژه‌ای میان مدیران شهری برخوردار بوده و طی چند سال اخیر به خوبی در بعضی از نقاط دنیا پیاده شده است؛ متاسفانه در بسیاری از شهرها نیز سبزسازی نادیده گرفته شده و سازه‌های خاکستری همچنان به حاکمیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری "  به نقل از صما، تا کنون پروژه‌های موفق بسیاری در راستای سبز سازی مناطق شهری در سراسر جهان پیاده شده و شهرنشینان را از مزایای بیشمار پوشش گیاهی بهره‌مند کرده است. به عنوان مثال، مدیران سئول پایتخت کره جنوبی از طریق تبدیل یک آزادراه به پارکی سبز نه تنها به زیباسازی منطقه کمک زیادی کردند بلکه بر محبوبیت رودخانه تاریخی هم‌جوار آن نیز افزودند. پارک خطی منهتن آمریکا نیز از بهترین نمونه‌های سبز سازی شهری به شمار می‌رود که در افزایش سلامت جسمی و روانی شهروندان نقش مهمی ایفا کرده ضمن اینکه وضعیت اقتصادی منطقه را نیز متحول ساخته است. پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن بسیاری از مردم را به خود درگیر کند اینکه چرا با وجود فواید نامحدود فضاهای سبز در شهرها، همچنان کمبود آن‌ها به شدت در اغلب نقاط دنیا حس می‌شود؟

چرا سبزسازی شهرها در سراسر جهان با مشکل مواجه است؟

چالش‌های پیش روی سبز سازی شهرها

به ظاهر و در سخن، سبز سازی شهرها بسیار ساده به نظر می‌رسد با این حال، مدیران در پیاده‌سازی پروژه‌هایی از این دست با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و موانع بسیاری را پیش روی خود احساس می‌کنند. به همین دلیل، پیاده‌سازی پروژه‌های سبز اغلب با سرعتی بسیار پایین پیش می‌رود و حتی گاهی ممکن است در میانه راه بدون دلیل موجه متوقف شود. در بدترین حالت ممکن، مدیران شهری گاهی با پیش‌بینی چالش‌های احتمالی حتی از فکر کردن به ایده‌های سبز خودداری می‌کنند چه برسد به اینکه قصد پیاده‌سازی آن‌ها را داشته باشند.

جالب‌تر اینکه در بعضی از شهرهای جهان، نه تنها هیچ پروژه جدیدی در راستای افزایش فضاهای سبز اجرا نمی‌شود، بلکه افزایش سازه‌های شهری از میان برداشتن پوشش‌های گیاهی قبلی را نیز به امری ضروری تبدیل می‌کند. در این راستا، مدیران به قطع درختان سبز در خیابان‌ها یا احداث سازه‌های جدید در محل پارک‌های قدیمی می‌پردازند و در نتیجه، فضاهای سبز شهری به طور قابل توجهی رو به کاهش می‌نهد.

چرا سبزسازی شهرها در سراسر جهان با مشکل مواجه است؟

راه حل‌های احتمالی برای افزایش پوشش‌های سبز شهری

تا کنون مطالعات متعددی در زمینه موانع موجود بر سر راه سبز سازی شهری در سراسر کره خاکی انجام شده که نتایج همه آن‌ها شباهت‌های زیادی به هم داشته است. در ایجاد شهرهای سبز، توجه به نکات ویژه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به عنوان مثال، پیاده‌سازی پروژه‌های سبز مستلزم حاکمیت قاطع و موفق مدیرانی لایق است ضمن اینکه همکاری تیمی قدرتمند و همچنین اراده سیاسی را می‌طلبد.

متأسفانه اغلب گروه‌هایی که پیاده‌سازی پروژه‌های سبز را به عهده می‌گیرند متشکل از یک یا دو نفر هستند و این در حالی است که بودجه کافی یا برنامه زمانی منظمی در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد.

علاوه بر این، وجود یک فرهنگ سازمانی، حامی و مثبت اندیش نیز در پیاده‌سازی پروژه‌های سبز ضروری است چرا که به شناسایی جنبه‌های مختلف پیاده‌سازی یک پروژه نظیر خطرات احتمالی کمک قابل توجهی می‌کند.

از سوی دیگر، پیاده‌سازی اغلب پروژه‌های سبز مستلزم احیای فضای خیابان‌ها، خرید اموال خصوصی یا جایگزین کردن درختان و گیاهانی است که با شرایط محیطی بیشترین سازگاری را داشته باشد. این مثال‌ها تنها چند نمونه از مشکلاتی است که در راستای سبز سازی شهری پیش روی مدیران قرار می‌گیرد با این حال، گاهی چالش‌ها به حدی زیاد است که مدیران را در میانه اجرای یک پروژه متوقف و ادامه مسیر را بی‌هدف به حال خود رها می‌کند.

چرا سبزسازی شهرها در سراسر جهان با مشکل مواجه است؟

در پیاده‌سازی موفق پروژه‌های سبز شهری وجود یک تیم حمایتی و متخصص نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع، مهندسان، طراحان شهری، باغبانان، مدیران و حتی خدمه تعمیر و نگهداری باید دست به دست یکدیگر، پروژه‌های سبز سازی شهری را پیاده کنند تا چالش‌های احتمالی پیش روی آن‌ها را به حداقل برسانند. متأسفانه در پیاده‌سازی اغلب پروژه‌های سبز شهری، تنها یک تیم مسئولیت کار را به عهده می‌گیرند که به علت نداشتن تخصص در جنبه‌های مختلف پیاده‌سازی طرح در میانه راه با شکست مواجه می‌شود.

در نهایت، حمایت عموم مردم در اجرای پروژه‌های سبز شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در بیشتر موارد افزایش فضاهای سبز مستلزم خرید اموال شخصی است و مالکان می‌توانند با در اختیار قرار دادن دارایی‌های خود، گام بلندی در ایجاد فضاهای سبز ایفا کنند. البته همکاری شهروندان به شیوه‌های مختلفی رایج است به این صورت که برخی از آن‌ها بام‌های خانه‌های خود را در اختیار پروژه‌های سبز قرار می‌دهند حال آنکه بسیاری نیز زمین‌ها و حتی ساختمان‌های خود را با قیمت بسیار مناسب به ایجاد فضاهای سبز اختصاص می‌دهند. در ساده‌ترین حالت ممکن نیز، شهروندان به مدیران شهری اجازه می‌دهند در مقابل محل سکونت آن‌ها پوشش‌های گیاهی را افزایش دهند یا به کاشت درختان جدید بپردازند.

چرا سبزسازی شهرها در سراسر جهان با مشکل مواجه است؟

سبز سازی شهری به مدیریت موفقیت‌آمیز و قاطعانه مقامات متکی است

اگرچه تمام مواردی که تا کنون ذکر شد در ایجاد فضاهای سبز شهری نقش مهمی ایفا می‌کند با این حال، مدیران قدرتمند می‌توانند مهم‌ترین نقش را در افزایش پوشش‌های گیاهی ایفا کنند.

بسیاری از مدیران از صلاحیت کافی برای درک تمام جنبه‌های پیاده‌سازی پروژه‌های سبز برخوردار هستند و پیش از آغاز هر اقدامی، تمام چالش‌های احتمالی پیش روی آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. آن‌ها افرادی با تخصص‌های متفاوت را به کار می‌گیرند تا در هر مرحله، احتمال ایجاد موانع را به حداقل برسانند یا در صورت وقوع، راه‌حلی برای آن بیابند.

مدیران قدرتمند اگرچه از تجربیات برنامه‌ریزان سایر نقاط دنیا برای ایجاد فضاهای سبز در شهرهای خود بهره می‌گیرند با این حال می‌دانند که وضعیت هر نقطه از جهان با دیگری متفاوت است و باید استراتژی‌های ویژه‌ای برای پیش‌بینی یا برطرف نمودن چالش‌های احتمالی اعمال کنند. این افراد از نگرش‌هایی مدرن برای ایجاد شهرهای امروزی بهره می‌گیرند و با مقتضیات زمان، فضاهای سبزی متفاوت با گذشته به وجود می‌آورند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.