کد خبر: 1741 زمان انتشار: 15:20:43 - 1400/07/21
اختصاصی پایگاه اخبار معماری پروژه سالن مراسم تشریفاتی با عنوان " زادگاه ماه " توسط گروه معماری Zou Yingxi رونمایی شد

این پروژه با مساحت 1446 مترمربع، عمدتا به عنوان یک سالن مراسم تشریفاتی است که طرح آن به منظور فرار از شکل‌های عرف سنتی کشور چین در سالن‌های مراسم طراحی شده است.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری "  به نقل از وبسايت بين المللي جهان معماري هدف از طراحی این بنا، جذب افراد محلی و بازسازی مفاهیم سنتی و معاصر در برگزاری جشن، میزبانی رویدادهای سنتی و معاصر مختلف و حفظ ارزش‌های معنوی عنوان شده است.

 

 

معمار و طراح  پروژه " Zou Yingxi " این طرح را به عنوان پیشگفتاری از یک آرمان‌شهر جدید که القا کننده امکانات و ویژگی‌های شهرهای جدید است، معرفی کرده است. وی همچنین عنوان کرده است که طرح پروژه تلفیقی از ماه مصنوعی بوده و با این هدف طراحی شده است که این فضا هرگز غروب را تجربه نکند.

 

 

معماران استودیوی معماری، فلسفه طراحی این پروژه را قدم زدن و جشن گرفتن حول یک ماه توصیف کرده اند که هدف غایت از این کار جان بخشیدن به فرهنگ و کاربری های این منطقه تاریخی " قلعه نه زن " عنوان کرده‌اند.

در سال 2019 این منطقه تاریخی با رشد قابل توجه به قطبی برای صنایع مختلف تبدیل شد اما با گذشت یکسال دچار رکود شده مسئولین این جاذبه فرهنگی و تاریخی درصدد بازسازی ارتباط بین این مکان و کاربران شدند. بنابراین یک سری ساخت و سازهای پراکنده به منظور جذب گردشگران صورت گرفت اما این ساخت و سازهای پراکنده موجب پراکنده شدن هرچه بیشتر میهمانان و کاربران گردید بنابراین شورای فرهنگی این سایت تاریخی درصدد برگزاری مجمعی برای تصویب برنامه ای بلندمدت برای توسعه این سایت تاریخی، نایل آمدند.

 

 

تعریف ساختارهای جدید صنعتی، فضایی و فضاهای شگفت انگیز متمرکز جدید از جمله موارد مورد بحث و گفت و گوی این شورا بود که با توجه به این موضوع معماران دعوت شده به این چالش سعی خواهند کرد تا محیط ارگانیک را با پروژه های سازگار ادغام کنند.

 

 

بعد از تصویب موارد اهم بازسازی این سایت تاریخی پروژه تئاتر " زادگاه ماه " معرفی و رونمایی شد. این پروژه با تعریف دوباره ارتباط دوگانه بین جامعه روستایی و مدرن ارزش‌های فراموش شده این سایت تاریخی را احیا خواهد کرد.

اهمیت توجه به ماه و ماهیت چشم اندازها و احساسات بشر نسبت به طبیعت در شعرهای تاریخی این منطقه را در این شعر باستانی از سلسله سانگ باهم مرور می‌کنیم؛ " ابرها و ماه یکسان باقی می‌مانند، اما کوه ها و رودخانه ها در طول زمان تکامل می‌یابند".

 

 

گروه معماری در تلاش تلفیق این شعر با فضای معماری درصدد ایجاد فضایی برآمدند تا معماری مدرن را با نمادهای کلاسیک ادغام و تلفیق نمایند و بر اساس این فلسفه، معماران اشکال هندسی انتزاعی و مصالح ساده را با فضایی خالص که تصویری ساده و واضح از فرهنگ منطقه ارائه می‌نماید، روح کاربران را با این مشخصه برای استفاده و درگیری با این فضا تحریک نمایند.

در طول مسیر دسترسی به این فضا کاربران از مسیرهای پرپیچ و خمی با هدف مشاهده مناظر و جاذبه های دیدنی سایت عبور خواهند کرد و ناگهان بعد از گذر از این مسیرها وارد فضایی به روشنایی ماه خواهند شد. استودیو می‌افزاید؛ گروهی از پل‌ها در بالای سازه به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بدون ورود به ساختمان، عنصر ماه اضافه شده به بنا را که در حوضچه اطراف آن منعکس می‌شود، مشاهده کنند.

 

 

حوضچه اطراف عنصر ماه به عمق نیم متر بوده و مجهز به سیستم کاهش فرکانس‌های لرزه ای می‌باشد. فضای سالن این مجموعه بدون ستون بوده، و متریال عمده استفاده شده در این پروژه بتن آجدار است.

قسمت مقعر دیوار عنصر ماه یک حفره اکو طبیعی را ایجاد می‌کند، مانند یک نماد کاربردی که به واسطه آب نذورات و خواسته های انسانی را با رابطه ای رفت و برگشتی به جهان منتثل می‌کند. از سپیده دم تا غروب، تغییرات نور باعث می‌شود ماه شکل‌های متفاوتی را به خود بگیرد و شبیه حالات متمایز روحی انسان باشد. به منظور بزرگنمایی عنصر ماه در فضا، هیچ تزئیناتی در داخل فضا وجود ندارد. مفهوم طراحی عنصر ماه در این پروژه ار مرزهای اعتقادی فراتر رفته و شکل فلسفی به خود گرفته است. این پروژه بدون دخالت خارجی، افراد را از نظر معنوی گرد هم می‌آورد.

 

 

محل تقسیم این نیم کره به واسطه آب همانند آفرینش انسان و عنصر آب در رابطه برگشتی به عنوان عنصری تطهیر کننده می‌باشد و بازتاب نور در سطح فولادی نیم کره نشان‌گر زندگی انسان است. اصل زندگی در این پروژه به صورت نصفه و نیمه نشان داده شده است تا انسان به دنبال کشف نیمه واقعی دیگر خود و به دنبال کمال حقیقی خود باشد. همچنین در فلسفه طراحی این پروژه از مفهوم یین و یانگ ( خیر و شر ) نماد سنتی این کشور با فلسفه وجود و عدم در شکل ماه استفاده و به نمایش گذاشته شده است.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " کارشناس معماری پایگاه اخبارمعماری "

منبع

  • مجله بین‌المللی معماری جهان

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.