دکتر فریدون فراهانی از معماران برجسته و شهیر کشور ، طی مصاحبه ای با تحریریه رسانه تخصصی "اخبار معماری"، به سوالات خبرنگاران این رسانه خبری پاسخ داد.
به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " فریدون فراهانی، در مهر ماه 1354متولد شد. وی دانش آموخته کارشناسی ارشد پیوسته معماری از دانشگاه هنر تهران(دانشکده پردیس اصفهان) و پژوهشگر دکتری طراحی شهری در دانشگاه آزاد تبریز است. دکتر فراهانی پیشینه ای بیش از 15 سال تدریس دانشگاهی؛ (در حال حاضر در دانشگاه پارس تهران و هنر اصفهان) دارد.
او نویسنده پنج عنوان کتاب معماری و شهرسازی، مقالات علمی-پژوهشی و بیش از دویست مقاله تخصصی و تحلیلی و داور مسابقات ملی طراحی شهری و معماری و طراحی پروژه های شهری، معماری، دکوراسیون و معماری داخلی است.همچینین دکتر فریدون فراهانی از فعالان موسیقی سنتی ایرانی نیز هستند.
گفتگو با دکتر فریدون فراهانی به شرح زیر از نظر خوانندگان می گذرد:
بدون شهرسازی و طراحی شهری، حیات مدنی و تکامل اجتماعی امکان پذیر نخواهد بود
دکتر فریدون فراهانی در خصوص ضرورت و اهمیت شهرسازی و طراحی شهری گفت: میزان اهمیتی که برای شهرسازی و طراحی شهری قائل هستیم بیش از همه به تعریف و درکی که از مفهوم شهر داریم ارتباط دارد. بدیهی است که اگر شهر را تنها بر مبنای مساحت و وسعت یا کاربری ها و دسترسی های درون آن تعریف کنیم؛ شهرسازی نیز به مفهومی مکانیکی و خدماتی تنزل خواهد یافت. اما اگر شهر را به درستی و با معنای عمیق و کامل آن بشناسیم و آن را بستر حیات اجتماعی و تجلی مدنیت بدانیم، شهرسازی و طراحی شهری نیز برای تحقق جامعه مدنی ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهند بود. زیرا کالبد و فضاهای شهر، همواره نقش ظرفی برای معانی و رویدادهای درون آن را ایفا می نمایند و طراحی شهری و شهرسازی، از ساختار کلی تا فضاهای شهری را سامان می دهند تا ظرفی مناسب برای مدنیت و زندگی اجتماعی در شکل آرمانی و کمال یافته آن باشند. کوتاه سخن آنکه بدون شهرسازی و طراحی شهری، حیات مدنی و تکامل اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود.
شهرسازی با حاکمیت سیاسی و ساختار اقتصادی و مدیریتی کشور همراه با مردم جامعه پیوسته است
وی بسترهای مورد نیاز برای شهرسازی ایده آل را اینگونه عنوان کرد: شهرسازی از یکسو با حاکمیت سیاسی و ساختار اقتصادی و مدیریتی کشور ارتباط دارد و از سوی دیگر با مردم جامعه پیوسته است و شهرسازان، در میانه این دو جای گرفته اند. شهرسازی ایده آل، از تنزل شهر به رسانه سیاسی یا بنگاه اقتصادی جلوگیری می کند و مصرف زمین و فضا را جز با رویکردی انسانی و عدالتمحور نمیخواهد. بسترهای مورد نیاز برای این شهرسازی ایده آل عبارتند از:
ارتقاء فرهنگ اجتماعی
مشارکت مردمی
اقتصاد مبتنی بر تولید و کار ( و نه سرمایه)
ممنوعیت سوداگری با زمین و فضا
پرهیز از سیاست زدگی در مدیریت شهری
شهرایرانی از کالایی شدن فضا و مصرف سوداگرانه آن رنج می برد
شهرسازی و طراحی شهری ایران تنها در تئوری حیات دارند. فریدون فراهانی در این خصوص اظهار داشت: می دانیم مدیریت شهری در ایران، از بودجه کافی دولتی برخوردار نیست و شهرداریها برای اینکه هزینه های خود را تأمین کنند، تنها بر عوارض، جریمه ها و از همه مهم تر بر شهر فروشی تکیه دارند. در چنین شرایطی نمی توان به ایفای نقش درست شهرسازی و طراحی شهری امید بست. شهر ایرانی، از کالایی شدن فضا و مصرف سوداگرانه آن رنج می برد و روز به روز روح زندگی در فضاهای با هویت خود را به پای ساخت و سازهای آزمندانه می بازد. وقتی اولویت، سوداگری است، دیگر سخن گفتن از تعاملات اجتماعی، پیاده محوری، حیات مدنی، هویت، غنای حسی و ادراکی و کلیدواژه هایی از این دست در شهرهای ما راه به جایی نمی برد. انتخاب مدیران و مسؤولان شهری مانند شورای شهر و شهردار نیز به ندرت بر مبنای تخصص و شایسته سالاری است که این موضوع، آخرین روزنه های امید را می بندد. بنابراین شهرسازی و طراحی شهری در ایران، تنها در تئوری حیات دارند و در عمل، حضور آنها به ندرت احساس می شود. مگر در معدودی از شهرها آن هم برخی دوره هایی که اعضای شورا یا شهردار، افرادی متخصص یا دست کم تخصص محور، اهل مشورت و عملگرا باشند.
شهرسازی ایران فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد/ باید بدنبال برخورد با "معمارنماها" باشیم
دکتر فراهانی بیان کرد: استانداردهای جهانی تا آنجا که من میدانم و در مقالات و پژوهش های جدید خوانده ام یا جستجو کرده ام با آنچه در ایران جریان دارد فاصله زیادی دارد. به نظر من، ما از شهرسازی پایدار در سطحی ترین نمودهای آن هم به شدت فاصله داریم. وقتی یک باران بهاری در شهرهای بزرگ و مشهور ما به راحتی به سیلی خانمان برانداز تبدیل می شود، حرف از استانداردهای جهانی نمی توان گفت. وقتی رشد بیمارگونه پدیده مخرب و ویرانگری مانند نمای شبه رومی ، سیمای شهرهای ما را ویران کرده، آیا میتوان گفت که اساسا شهرسازی در ایران حیات عملی دارد؟ در حالی که اگر شهرسازی ما به استانداردهای جهانی نزدیک بود، نمای شبه رومی می بایست به عنوان «جرم» تعریف می شد تا شاهد برخورد قاطع و جدی با کارفرمایان و حتی «معمارنماها»یی باشیم که در این سوداگری نقش دارند.
حتی اگر عرصه نظریه پردازی و تئوری شهرسازی و طراحی شهری را در نظر بگیریم، باز هم از استانداردهای جهانی فاصله بسیار داریم. زیرا در تازه ترین مطالعات جهانی، موضوعاتی مانند اقتصاد سیاسی فضا، برندسازی شهری، شهرهای خلاق، شهرهای یادگیرنده، شهرهای مشارکت محور و بسیاری از کلیدواژه های دیگر مطرح می شوند که در ایران از عمق نظری و فکری چندانی برخوردار نشده اند.
نشانی از پویائی آرمانی در دانشگاه ها وجود ندارد
فراهانی گفت: دانشگاه، کانون اندیشه، محل گفت وگو و نظریه پردازی است، اما در شرایط فعلی، به دلیل آفت مدرک گرایی، نشانی از پویایی آرمانی دانشگاه ها نمی بینم. ضمن اینکه بسیاری از پژوهش های دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی و به ویژه دکتری، به مشکلات واقعی شهرهای ایرانی، چندان ارتباطی ندارند.
باغشهرهای خوانسار و نطنز و اصفهان الگوی کامل مکتب اصفهان در شهرسازی است
تاریخ شهرسازی ما نشان از این دارد که شهرهای ایرانی، در فرایندی خردورزانه و اندیشمندانه طراحی شده بودند، اما گسست از گذشته و افتادن در دام توسعه گرایی به معنای ناقص و نامتوازن آن، به نابودی و زوال تدریجی یا حتی یکباره ساختار آنها انجامید. با این حال برخی شهرهایی که هنوز نشانه هایی از طراحی شهری و شهرسازی استاندارد را حفظ کرده اند از این قرارند: باغشهرهای خوانسار و نطنز و اصفهان، که به تعبیر خانم دکتر زهرا اهری و زنده یاد پروفسور محسن حبیبی، الگوی کامل مکتب اصفهان در شهرسازی است.
دکترفراهانی در مورد کمبودهای شهرسازی ایران مطرح کرد: یافتن پاسخ قطعی برای این سوال دشوار است. شهرسازی در ایران از نگاه نادرست به مدیریت شهری در مقیاس کلان رنج می برد و مشکل آن بیشتر اقتصادی و سیاسی است. خلاصه بگویم وقتی شهر به بنگاه اقتصادی تبدیل نشود و حاکمیت هم آن را تنها رسانه سیاسی نداند بسیاری از مشکلات از سر راه برداشته خواهد شد.
فریدون فراهانی در پایان در خصوص شهر ایرانی عنوان کرد:شهر ایرانی در فرایندی به شدت شتاب زده و بیرحمانه در حال مصرف شدن است. زمین و فضا به کالای سرمایه ای تبدیل شده اند و کارکرد اجتماعی و مدنی خود را در این راه از دست داده اند. در نتیجه این روند، شهرهای ما حتی در پاسخگویی به مسائل ابتدایی مانند دسترسی و امنیت نیز وامانده اند و ترافیک شهرهای بزرگ، آلودگی و عدم ایمنی پس از حوادث، بسیار عادی به نظر میرسد. تا دیر نشده مدیریت شهرها را به متخصصان و دغدغهمندان و شایستگان بسپاریم.
تهیه و تنظیم
تحریریه رسانه تخصصی اخبار معماری
سید کمال هاشمی