کد خبر: 1847 زمان انتشار: 15:49:20 - 1400/08/20
اختصاصی رسانه اخبار معماری بررسی 10 ساختمان بلند معلق

ساختمان بلندمرتبه به ساختمانی گفته می‌شود که به صورت چندطبقه و با ارتفاع زیاد ساخته می‌شود و معمولاً کاربری مسکونی، تجاری یا اداری-مسکونی ساختع می شود و تفاوت آن با آسمان‌خراش در ارتفاع است.

ساختمان بلند بنایی است که بر خلاف ساختمان کم ارتفاع از لحاظ سازه ای ارتفاع زیادی داشته و شامل عملکردهای مختلفی از جمله؛ مسکونی، اداری و یا سایر عملکردها از جمله هتل، رستوران یا اهداف مختلف است. از دیدگاه مهندسی سازه، ساختمانی که در طراحی و اجرای آن نیروهای جانبی باد و زلزله تاثیرگذارتر و مهم‌تر از نیروهای عمودی باشد ساختمان در رده ساختمان بلند رده بندی می‌شود.

زمانی که ارتفاع ساختمان‌های بلند به 100 متر و یا بیش از 100 متر برسد و کاربری‌های متفاوتی را میزبانی کند تعریف آن به آسمان‌خراش تغییر پیدا می‌کند. ساختمان‌های بلند لزوما در تمامی طبقات کاربری اداری، مسکونی و دیگر کاربری‌ها را ندارد اما آسمان‌خراش از تعداد زیاد و قابل توجهی از طبقات با کاربری‌های مختلف تشکیل شده است. آسمان خراش‌ها زیر مجموعه‌ای از ساختمان‌های بلند هستند.

 

اگر بخواهیم به تاریخچه ساختمان‌های بلند در ایران نیز اشاره کنیم، شمس العماره تهران از جمله زیباترین بناهایی است که تا مدت‌ها در تهران بلندترین سازه شهر محسوب می‌شد. شروع ساختمان‌های بلند در ایران با شیوه جدی از سال 1330 و در تهران آغاز شد.

در دهه سوم قرن چهاردهم هجری اولین ساختمان ده طبقه دارای اسکلت فلزی و سقف بتن آرمه که در آن آسانسوری نیز تعبیه شده بود توسط مهندس هوشنگ خانشقاقی در خیابان سپهسالار احداث شد.

 

متداول‌ترین سیستم های سازه ای ساختمان‌های بلند، دیوارهای برشی سلولی، دیوارهای برشی خارجی، دیوارهای برشی منحنی، هسته طره‌ای با طبقه‌های طره شده، هسته مدور طره‌ای با طبقه‌های طره شده، هسته طره‌ای با طبقه‌های معلق، قاب مقاوم خمشی، قاب خمشی با دو هسته برشی، قاب خمشی با یک هسته برشی، هسته مهاربندزی شده، قاب با دهانه‌های خارجی مهاربندی شده و هسته مهاربندی شده با خرپای کمربندی و کلاهی است.

 

در ادامه 10 آسمان خراش معلق را که نسبت قسمت بالای آن‌ها به پایه آن‌ها بزرگتر است بررسی خواهیم کرد؛

 

  • آسمان‌خراش‌های "ونکوور" توسط استودیوی معماری "هیترویک"

استودیوی هیترویک هدف از طراحی این برج ها را ارئه سطح جدیدی از برتری طراحی جهانی به ونکوور اعلام کرده‌اند. برج با کانسپتی از سبک بیوفیلیک طراحی شده است و برنامه ریزی شده است تا میزبان 401 واحد مسکونی، مرکز نگهداری از کودکان و فضای سبز و پارک کافی برای بیش از 500 دوچرخه سوار باشد. ارتفاع این آسمان خراش‌ها 105 و 117 متر است.

 

 

  • آسمان‌خراش "واکی تاکی" اثر "رافائل وینولی"

شکل این ساختمان به خاطر شباهتش با بیسیم های اسباب بازی واکی تاکی نام‌گذاری شده است. این بنا که در لندن ساخته شده است به خاطر شکل نا متعارف نمای خمیده آن اخیرا مورد انتقاد شدید کاربران شهری و محققین قرار گرفته است. شکل خمیده نما موجب انعکاس شدید نور و ذوب شدن ماشین های خیابان های اطراف ساختمان و موجب تونل شدید باد در محدوده پایین ساختمان شده است. ارتفاع این ساختمان 200 متر می‌باشد.

 


 

 

  • آسمان‌خراش "چشم انداز نقطه سبز" اثر "جیسون لانگ" و گروه معماری "OMA"

این آسمان‌خراش‌ها طرح پلکانی داشته و این تصور را ایجاد می‌کند که ساختمانی یکپارچه بوده و از هم جدا شده‌اند. این ساختمان‌ها قرار است تا بهار 2022 تکمیل شوند و در حال حاضر در دست ساخت هستند.

 


 

  • ساختمان "اِرا" اثر گروه معماری "ODA"

ساختمان اِرا آپارتمانی 20 طبقه است که در قسمت شمالی منهتن توسط گروه معماری ODA طراحی شده است. انتظار می‌رود این ساختمان تا پاییز سال آینده تکمیل شود.

 


 

 

  • برج "Marsk" اثر استودیوی معماری BIG

برج مارسک یک برج تماشای منظر است که برای پارک ملی دریای وادن دانمارک توسط گروه معماری BIG طراحی شده است و دارای ساختار مارپیچ دوگانه چشم‌گیری است. برج به گونه ای طراحی و ساخته شده است که بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق پلکان‌های مختلف به سمت بالا و از راه دیگر به سمت پایین حرکت کنند. این برج از فولاد کورتن ساخته شده است که به تدریج از یک پایه 7 متری به سمت بیرون گسترش می‌یابد و به یک سکوی دید با عرض 12 متر می‌رسد که مناظر پانوراما از باتلاق اطراف را ارائه می‌دهد.

 


 

 

  • برج "کمپ ماجراجویی" اثر استودیوی "EFFEKT"

این برج مارپیچ در کمپ ادونچر ( ماجراجویی )، بزرگترین پارک کوهنوردی دانمارک ساخته شده است. دسترسی به این برج از طریق یک پلکان مارپیچی امکان پذیر است که با رسیدن بازدیدکنندگان به بالای نقطه دید، عریض تر می‌شود. این برج با شکل ساعت شنی و از نوعی چوب و فولاد ضد زنگ طراحی شده است.

 


 

 

  • برج "لاله" اثر گروه معماری "فاستر و همکاران"

این برج همانند یک گل لاله توسط گروه معماری فاستر و همکاران طراحی شده است و قسمت بدنه آن شبیه یک ساقه بلند و قسمت بالای برج همانند گل لاله طراحی شده است که کاربری های مختلفی را میزبانی می‌کند. کاربری این برج برای مشاهده مناظر اطراف شهری است.

 


 

 

  • ساختمان "ظرف" اثر "توماس هیترویک"

این ساختمان نمایی شبیه نمای لانه زنبوری شکل دارد و از شبکه ای از پلکان های به هم پیوسته تشکیل شده است. این ساختمان به علت یک سری خودکشی های متوالی در 29 جولای 2019 بسته شد.

 

 

  • آسمان‌خراش "1515" اثر "بورواول شرین"

1515 یک آسمان خراش مسکونی در ونکوور است که از حجم‌های جعبه ای تشکیل شده است. این پروژه توسط استودیوی آلمانی بورواول شرین طراحی شده است و قرار است ساخت پروژه از سال 2022 استارت بخورد. نماهاش شیشه ای این ساختمان قادر هستند توسط انعکاس تصاویر، تصاویر منظره شهری را به کاربران زیر ساختمان ارائه دهند.

 

 

  • برج "Belvedere" اثر "رنه ون زوک"

این برج یک ساختان مسکونی هلندی در شهر هیلورسوم است که به لطف پلان صلیب شکل خود که با بالا آمدن برج گسترش می‌یابد، واحدهای مسکونی بیشتری را در طبقات بالایی خود میزبانی می‌کند. رنه این بلوک آپارتمانی را طوری طراحی کرد که با ساختمان‌های آپارتمانی پس از جنگ جهانی اطراف آن ترکیب شود و به شخصیت شهری محل آن پاسخ دهد.

 

 

از توجه شما سپاسگزاریم.

 

ترجمه،تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه اخبار معماری"

منبع

  • مجله بین‌المللی معماری Dezeen

تصاویر

  • Dezeen

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.