کد خبر: 1848 زمان انتشار: 10:27:49 - 1400/08/22
سازه های آبی شوشتر در گِردباد تخریب

جداره ای به طول ۷۵۰ متر باعث رانش و جداشدگی بخشی از دیواره غربی سازه های آبی تاریخی شوشتر شده و این اثر جهانی را در معرض تخریب قرار داده است .

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری  به نقل از خبرگزاری صدا وسیما ؛ محال است با اولین نگاه ، مبهوت شُکوه این سازه‌های کهن نشوید.


داستان سازه‌های آبی تاریخی شوشتر عمری هزاران ساله دارد.

رانش ؛ تهدید سازه های آبی شوشتر

مجموعه ای از حلقه‌های آبی که  شامل آبراهه‌ها ، نقب‌ها ، قنات گونه‌های طبیعی و دستکند‌هایی است که در نظامی  هماهنگ و پیوسته ، وظیفه هدایت ، کنترل و بهره وری از آب کارون را به عهده داشته است.

ساخت این سیستم آب رسان حیرت انگیز ، محصول نبوغ انسان در بهره گیری از نیروی طبیعت برای ارتقای سطح کیفی زندگی است.

این مجموعه شامل سیزده نقطه‌ی اصلی و راهبردی است که در سال ۱۳۸۸ به عنوان دهمین پرونده‌ی ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شد.

قرارگیری این آثار در مرکز شهر شوشتر موجب شده طی قرون متمادی ، پیشه وران و استادکارانی که شغل شان وابسته به این مجموعه بوده در اطراف آن سکنی گزیده و محلاتی را شکل داده اند که اکنون بخشی از بافت تاریخی کهن شهر شوشتر را شامل می‌شود.

باری گران بر شانه های سازه های آبی شوشتر 

همزمان با رشد شهر نشینی و گسترش خانه‌ها، خیابان‌ها و خودرو‌ها در بافت قدیمی ، فشار مضاعفی بر دیواره‌های مجاوراین مجموعه تحمیل شد و مقاومت دیواره‌ها به تدریج کاسته شد.

رانش ؛ تهدید سازه های آبی شوشتر

حالا چند سالی است فرسودگی لوله‌های آب و ترکیدگی و سرایت طولانی مدت رطوبت از یکسو و رُسی بودن خاک لایه زیرین این دیواره‌ها از سوی دیگر ، موجب سست شدن دیواره وفاصله گرفتن و شکاف عمیق در توده‌های خاک از دیواره غربی سازه‌ها شده است.

یک جداره در بستر طبیعی به اندازه ۷۵۰ متر دچار رانش و جداشدگی شده است که از کف خیابان‌ها گرفته تا دیوار خانه‌ها رد این رانش به چشم می‌خورد.

ابوالقاسم غلام حیدر فعال  ، میراث فرهنگی گفت: رانش و جدا شدگی جداره غربی به سال‌ها پیش باز می‌گردد .

خطری بیخ گوش بافت تاریخی و مجموعه‌ی بی نظیر آبشار‌ها و آسیاب‌ها است که هرلحظه این آثار ارزشمند را به لبه پرتگاه تخریب نزدیک‌تر می‌کند.

وی اقدامات انجام گرفته تا به امروز را لاک پشتی و کُند ارزیابی کرد و گفت: چرا باید تثبیت و کنترل جداره پربازدید‌ترین سایت میراث فرهنگی جنوب غرب کشور تا این میزان زمان بَر باشد؟

وی خاطر نشان کرد: قرار بود به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه ، خانه‌های مشرف بر این دیواره جابه جا شوند، اما سالهاست هیچ اقدامی عملی و جدی صورت نپذیرفته است.

رانش ؛ تهدید سازه های آبی شوشتر

 

وی سرایت آب را عامل تشدید کننده رانش دانست و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته دریکی از نقاط بحرانی رانش ، خط لوله بافت قدیمی تعویض شد و لوله‌های پلی اتیلن جانمایی شد، ولی متاسفانه همچنان نفوذ آب از لوله‌های قدیمی که حدود ۲ متر زیر خط جدید قرار گرفته ادامه دارد و هنوز شبکه قدیمی از مدار خارج نشده است.

 

وی اذعان داشت: با ادامه‌ی این بی توجهی‌ها و شروع فصل بارندگی ، شمارش معکوس ریزش دور از انتظار نیست.

 

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.