کد خبر: 1895 زمان انتشار: 11:21:34 - 1400/09/03
نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» افتتاح شد

نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری موزه ملی ارتباطات افتتاح شد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این نمایشگاه گزیده‌ای از تصاویر مربوط به ایران قدیم در کارت پستال‌های موزه پست و فیلاتلیک شهر یزد است که از میان کارت پستال‌های پست شده به کشورهای مختلف اروپایی فراهم شده است.

کارت پستال حافظه تاریخی تصویری یک ملت است 
محمدرضا قادری
 عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست در این مراسم با اشاره به اینکه کارت پستال حافظه تاریخی تصویری یک ملت است گفت: بسیاری از وقایع و میراثی که شاید امروز فراموش شده یا دیگر وجود نداشته باشند از دریچه این آثار به تصویر کشیده می شوند.

فناوری‌های ارتباطی نوین، مانع ارسال کارت‌پستال و نامه‌نگاری

حسن عمیدی رئیس موزه ملی ارتباطات هم با بیان اینکه هدف از افتتاح این نمایشگاه احیای فرهنگ پست، زنده کردن خاطرات پستی و معرفی تاریخ و فرهنگ کشور است، افزود: این روزها به علت مشغله‌های زندگی و تعدد ارتباطات، بازار این آثار جذاب هنری از رونق افتاده و کمتر کسی از آن استفاده می کند، از این رو لزوم برگزاری چنین رویدادهایی به شدت در جامعه احساس می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و ارتباطات شرکت ملی پست گفت: گسترش فناوری‌های ارتباطی نوین، مهمترین دلیل درامان نماندن فرهنگ ارسال کارت پستال و نامه‌نگاری است. قصد داریم بعد از این، با برگزاری چنین رویدادهایی نسبت به احیای هویت اصلی پست در سطح جامعه تلاش کنیم.

در نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» موضوعات مختلفی از ایران قدیم در دوره قاجار و در رابطه با میراث‌فرهنگی در قالب ۳۰تصویر به نمایش درآمده که تعدادی از آنها پیش از این در معرض دید همگان قرار نداشته اند. این نمایشگاه از دوم تا نهم آذر۱۴۰۰، همه روزه از ساعت ۹تا ۱۳در محل موزه ملی ارتباطات برای بازدید علاقمندان دایر است.

با اختراع و گسترش فنون عکاسی در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی وسیله‌ای جدید برای ثبت وقایع، لحظات و مستند نگاری به وجود آمد و عکس به دیگر اسناد و مدارک در دسترس انسان ها افزوده شد.  

عکس‌های نخستین به علت ابتدایی بودن فنون ظهور، چاپ و ناپایداری مواد استفاده شده در آنها همچنین تاثیر عوامل محیطی از میان رفتند و یا کیفیت خود را از دست دادند. با پیشرفت صنعت چاپ و ارتباطات در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی کارت پستال‌های تصویری به وجود آمدند که ماندگاری بسیار طولانی مدتی داشتند و به‌زودی استفاده از آنها به عنوان بخش مهمی از زندگی مردمان جهان درآمد.

کمی پس از رواج کارت‌های پستی تصویری در اروپا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، ورقه های پستی تصویری از عکس‌های هنرمندان مشهور توسط مستشاران بلژیکی پست و گمرکات در ایران در جریان پستی قرار گرفتند و بزودی انواع بسیار متنوعی از آنها نیز توسط تجار بازار به کشورهای اروپایی سفارش داده شدند. این کارت پستال‌ها از زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار منتشر و تعداد زیادی از آنها توسط اروپاییان و یا اتباع دیگر کشورهای خارجی از ایران به اروپا و دورترین نقاط جهان پست و در نتیجه پراکنده شدند، این ورقه‌های پستی تصویری از موضوعات مختلفی تهیه شده بودند که بیشترین آنها در محدوده موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی ایران طبقه‌بندی می‌شوند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.