کد خبر: 1907 زمان انتشار: 14:00:27 - 1400/09/07
جوهر زنده از جنس میکروب‌؛ تحولی بزرگ در انتظار صنعت معماری

دانشمندان با مهندسی ژنتیک در باکتری ای. کولای، یک جوهر زنده ساختند که قدرت خودترمیمی دارد و می‌توان از آن در چاپگرهای سه‌بعدی استفاده کرد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، دانشمندان به تازگی جوهری زنده از جنس میکروب‌ها ساخته‌اند. این جوهر میکروبی تحت فشار مثل خمیر دندان روان می‌شود و می‌توان با چاپگر سه‌بعدی آن را به اشکال کوچکی چون دایره، مربع و حتی مخروط تبدیل کرد.

این جوهر هنوز جای کار دارد اما محققان معتقدند آنچه ابداع کرده‌اند می‌تواند یک ماده تجدیدپذیر در ساخت و ساز باشد چون می‌تواند رشد کرده و خود را ترمیم کند بنابراین برای ساخت و ساز خانه‌های بادوام روی زمین و در فضا گزینه ایده‌آلی است.

این اولین بار نیست که یک جوهر زنده ساخته می‌شود؛ دانشمندان پیش‌تر ژل‌های قابل چاپی از جنس باکتری و پلیمرها ابداع کرده بودند. یکی از این نوع جوهرها حاوی هیالورونیک اسید، عصاره  جلبک دریایی و گرته سیلیکا بود که همگی در کنار هم جوهر را غلیظ‌تر و چسبناکتر می‌کردند. اما این جوهر جدید هیچ پلیمر اضافی‌ای ندارد و تماما از طریق مهندسی ژنتیک در باکتری ای کولای که در روده های برخی حیوانات و انسان زندگی می‌کند، ساخته شده است. محققان برای رشد جوهر به تحریک کشت‌های باکتریایی دست می‌زنند، وقتی جوهر از کشت مایع برداشت شد مثل ژلاتین سفت می‌شود و می‌توان آن را در چاپگرهای سه بعدی قرار داده و سازه‌های زنده چاپ کرد، سازه‌هایی که دیگر رشد نمی‌کنند و در همان قالب چاپ شده باقی می‌مانند.

شاید در حال حاضر باکتری از جمله مصالح نامتعارف برای ساخت ساختمان‌ها به نظر برسد اما توجه داشته باشید که میکروب‌ها یکی از اجزاء ضروری عطرها و ویتامین‌ها هستند و محققان همین حالا نیز با استفاده از آنها، پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر ساخته‌اند.

جزئیات بیشتر درباره این جوهر میکروبی تازه ابداع شده در مجله Nature Communications منتشر شده است.

ایرنا