کد خبر: 1981 زمان انتشار: 10:02:21 - 1400/09/25
بزرگترین بنای خشتی ایران بعد از ارگ بم مرمت می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از مرمت باروی تاریخی دامغان خبر داد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از ایسنا، حمیدرضا دوست‌محمدی با اعلام این خبر اظهار کرد: مرمت اضطراری و بازسازی کالبدی باروی تاریخی دامغان با هزینه کرد از محل اعتبارات ملی به‌زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: باروی دامغان با قدمت دوره تاریخی قبل از اسلام، به‌عنوان یکی از باروهای شهری استان با طول مسیر هشت کیلومتر، در داخل محدوده شهر دامغان واقع شده است.

وی ادامه داد: این بارو در دوره‌های مختلف توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان مرمت و بازسازی شده است.

دوست‌محمدی با اشاره به اینکه باروی دامغان در اوایل دوران اسلامی بنا شده است، افزود: این بارو که قدمت بیش از هزار ساله دارد، 16 هزار متر طول ، 106 برج و چهار دروازه داشته که به مرور زمان به علت فرسایش و نزولات آسمانی و تخریب‌ها در طرح‌های توسعه شهری فقط هشت هزار متر آن باقی مانده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تصریح کرد: این بنای مهم تاریخی آذرماه 1375 با شماره ثبت 1799 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا باروی تاریخی دامغان که از آن به عنوان بزرگترین بنای خشتی ایران بعد از ارگ بم نام برده می شود یکی از بزرگ‌ترین معماری‌های خشتی ایران است که در اوایل دوران اسلامی بنا شده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.