کد خبر: 2172 زمان انتشار: 13:41:44 - 1400/11/23
جشن روز ملی ایران فرصتی که در اکسپو سوخت

جشن روز ملی ایران می‌توانست به بهترین شکل ایران فرهنگی را در میان مخاطبان ۱۹۲ کشور معرفی کند اما این اتفاق نیفتاد و به اجرای موسیقی کلاسیک و پخش شله زرد در میان ایرانی‌های داخل پاویون گذشت.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری "  به نقل از ایلنا، روز ملی برای هر کشور روزی بسیار مهم است که برای آن به اشکال مختلف جشن می‌گیرند تا به مردم آن کشور و حتی کشورهای دیگر اهمیت آن را نشان دهند معمولا کشورها روز ملی را یکی از روزهای استقلال کشور یا تشکیل دولت یا مناسبتی خاص می‌دانند.

خیلی از کشورها برای این روز مهم برنامه‌هایی دارند و  گردشگران نیز ترجیح می‌دهند که در این روز به آن کشور سفر کنند تا شاهد شور و هیجان آن کشور باشند به همین دلیل برخی از کشورها در این روز میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی می‌شوند و اتفاقا می‌پسندند که این روز را در کنار گردشگران خارجی جشن بگیرند تا به آنها نیز یادآوری کنند که این مناسبت چطور برایشان ارزشمند و باشکوه است. 

در ایران هم دو روز اهمیت ویژه‌ای دارند یکی روز ۲۲ بهمن به عنوان سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دیگری روز ۱۲ فروردین  به عنوان روز جمهوری اسلامی که به عنوان روز رسمی انتخاب و در تقویم ثبت شده است.

IMG-20220210-WA0009

البته این روزها هنوز برای گردشگران آنقدر معرفی نشده که بتواند به عنوان روز خاص ایران را مقصد گردشگری کند؛ با این حال اتفاقات هر دو روز در صدر اخبار رسانه های جهان قرار می‌گیرد.  

از طرفی بزرگترین رویداد فرهنگی در جهان به نام اکسپوی ۲۰۲۰ در دبی در حال برگزاری است. هر کشور پاویونی دارد تا به دیگران اثبات کند چیست؟ کجا واقع شده و برای آینده خود چه برنامه‌ای دارد. آنها در این معرفی نه تنها اقدامات فناورانه و خلاقانه و مبتکرانه خود را به رخ جهان می‌کشند بلکه سعی می‌کنند کشورشان را زیبا، مبتکر و عالی از هر لحاظ جلوه دهند.  برگزاری جشن روز ملی هر یک از آنها نیز بهترین فرصت است تا بتوانند به این اهداف خود برسند. چون می‌توانند از فضای پاویون خود بیرون آمده و  در بخش میدان الوصل به عنوان بزرگترین مرکز تجمع شرکت کنندگان در اکسپو گرد هم بیایند و با اجرای برنامه‌های مختلف روز ملی خود را معرفی کنند.  

ایران هم در تقویم کشورها یک روز را به عنوان روز ملی اعلام کرد اما آن روز نه روز دهم فروردین بود نه ۲۲ بهمن به عنوان روز پیروزی انقلاب اسلامی. بلکه ۱۸ بهمن ماه در بزرگترین رویداد فرهنگی جهان به عنوان روز ملی ایران در تقویم روزهای ملی کشورها ثبت شد تا ایران هم بتواند یکی از ۱۹۲ کشوری باشد که در  طول ۶ ماه از برگذاری این رویداد، روز ملی خود را جشن بگیرد.  

اما چطور و چگونه ۱۸ بهمن روز ملی شد و این روز را چطور سپری کردند. 

ستاد نمایشگاه‌های وزارت صمت که عهده‌دار برپایی ایران است به عنوان مجری؛ این رویداد را به اکسپوی جهانی اعلام کرد  بنابراین بر اساس تقویم اکسپو ۱۸ بهمن به عنوان روز ملی ایران انتخاب شد. روزی که تنها مناسبتی که می‌توان برایش پیدا کرد همزمانی با دهه فجر است. 

IMG-20220210-WA0006

در این روز سیدرضا فاطمی امین (وزیر صنعت معدن و تجارت) در اکسپوی دوبی حضور پیدا کرد و در میدان الوصل با وزیر خارجه امارات دیدار داشت. در همان میدان و البته نه در جایگاه اصلی، سالار عقیلی ترانه‌هایی از ایران خواند و به فارسی قطعاتی که اجرا می‌کرد را معرفی کرد.  سپس وزرا به سمت پاویون ایران رفتند. درها به روی گردشگران بسته شد تا افراد بتوانند این مراسم را برگزار کنند پس از بازدید، وزرای امور خارجه امارات و وزیر صمت ایران از بخش‌های مختلف پاویون، در جایگاه نشستند. گروه موسیقی که از سوی وزارت ارشاد هماهنگ شده بود برای همان حضار که از ایران آمده و دست‌اندرکار پاویون بودند، موسیقی اجازه کرد.  

موسیقی آذری لاله لر با ساکسیفون در حالی نواخته می‌شد که از حضار محدود در پاویون با فینگرفود و شله زرد پذیرایی کردند و در آخر هم وزیر صمت از پاویون کشورهای روسیه، امارات، قطر و فلسطین بازدید و دفتر یادبود این کشورها را امضا کرد. 

IMG-20220210-WA0007

این تمام اتفاقی بود که در روز ایران افتاد در حالی که می‌شد آن را به نحوی با شکوه برگزار کرد. مراسم شله زردخوران برای ایرانی‌های داخل پاویون و هیأت همراه جالب بود همین طور اجرای آهنگ‌های ایرانی که در گوشه‌ای از میدان الوصل برگزار شد‌ وگرنه بازدیدکنندگان پشت گیت‌ها بودند تا این مراسم تمام شود. 

انتخاب روز ملی با تاریخی که ارتباطی به روز ایران ندارد به جای خود، خیلی از ایرانی‌ها نمی‌دانند که این روز در اکسپوی دبی گرامی داشته شده است چون برنامه های این روز ضعیف برگزار شد و نه تنها رسانه‌های خارجی بلکه رسانه‌های داخلی هم خبر آن را منتشر نکردند‌.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.