کد خبر: 2225 زمان انتشار: 11:53:54 - 1400/12/14
اختصاصی رسانه تخصصی اخبار معماری فرشید موسوی، جایزه جین درو و نقش وی در معماری

فرشید موسوی : الگوهای نسبتا کمی برای زنان در معماری وجود دارد و من معتقدم که این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در پاسخ به چالش های اساسی که معماران امروزی با آن مواجه هستند، خلاق‌تر عمل کنند.

خانم موسوی که همچنین استاد و نویسنده است، در سال 2011 شرکت معماری فرشید موسوی را تاسیس کرد و پیش از این به همراه آلخاندرو زائرا پولو ریاست دفتر معماری Foreign Office را بر عهده داشت.

جایزه جین درو هر ساله توسط  The Architectural Review and Architects Journal به عنوان بخشی از مجموعه جوایز سری W که قبلا به عنوان جوایز زنان در معماری شناخته می‌شد، اعطا می‌شود.

نام خانم فرشید موسوی به فهرست معمارانی برجسته همچون دنیس اسکان براون، کیت مکینتاش و یاسمین لاری که برنده این جایزه هستند، اضافه می‌شود.

 

 

  • تصویر موزه هنرهای معاصر کلیولند، معمار؛ فرشید موسوی، تصویر از دین کافمن

 

خانم موسوی در جمع برگزار کنندگان این رویداد گفت؛ دریافت جایزه جین درو برای من افتخار بزرگی است، جایزه ای که برای جلب توجه به دستاوردهای زنان در عرصه معماری فعالیت های زیادی انجام داده است.

الگوهای نسبتا کمی برای زنان در معماری وجود دارد و من معتقدم که این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در پاسخ به چالش های اساسی که معماران امروزی با آن مواجه هستند، خلاق‌تر عمل کنند، که این چالش‌ها استفاده های جدید و زیادی را از بناها بوجود می‌آورند و زمینه های ارتباط مردم با زبان های مختلف میسر می‌شود یا به تغییرات آب و هوایی برای حفاظت از نسل های آینده پاسخ داده می‌شود.

خانم موسوی متولد سال 1965 است و دوره های معماری و تحصیل خود را در دانشگاه های هاروارد، کالج لندن و دانشگاه داندی انجام داده است. از جمله پروژه های مهم و موفق وی می‌توان به موزه هنرهای معاصر در کلیولند، فروشگاه شاخص ویکتوریا بکهام در لندن و Jardins de la Lironde در مونپلیه اشاره کرد.

 

ویژگی رویکرد معماری خانم موسوی، انعطاف پذیری در برابر تغییر و تعهد به حیات فکری و فرهنگی معماری است. وی در کنار کار در حوزه معماری، نویسندگی، در موسسات هنری و دانشکده های معماری در سراسر جهان سخنرانی می‌کند. در جشن تولد ملکه بریتانیا در سال 2018 خانم فرشید موسوی برای خدمات به معماری از جانب ملکه به عنوان افسر امپراتوری بریتانیا منصوب شد. قبل از این در سال 2015 به عنوان عضو انجمن علمی بریتانیا نایل آمده و در سال 2017 به عنوان استاد معماری در مدارس RA انتخاب شده بود.

 

ایده ها و آثار موسوی در خط مقدم بحث های انتقادی در مورد معماری قرار دارد. در سال 2017 او متصدی معماری نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی بود که در آن‌جا رویکردی بسیار بدیع را ارائه کرد که مکانیسم های داخلی و فرآیند ساخت و ساز را که زیربنای معماری است، نشان می‌داد. کار او عمیقا ریشه در تحقیقات انتقادی دارد.

خانم موسوی با مجموعه کتاب‌های تاثیر گذاری که با همکاری دانشگاه هاروارد منتشر کرد، ( سری کتاب های The Function of …) به بررسی نظریه و ساختن تاریخچه تزئینات معماری، فرم و سبک پرداخته است.

 

او هم اکنون در حال طراحی اولین مرکز اسماعیلیه با همکاری معماران منظر توماس وولتز نلسون بیرد والتز، حنیف کارا و پل وست لیک در آمریکا است.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه تخصصی اخبار معماری "

منبع

  • وب‌سایت بین‌المللی مجله معماری Dezeen

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.