کد خبر: 2239 زمان انتشار: 10:45:36 - 1400/12/19
اختصاصی رسانه تخصصی اخبار معماری ساخت پل چوبی به شکل قوس در گوانگدونگ چین

استودیوی LUO پل چوبی قوسی شکل طراحی کرده است که هم زمان با ایجاد ارتباط بین دو بافت روستایی، به قایق ها نیز اجازه می‌دهد تا به راحتی از زیر پل در اسکله گولو عبور کنند.

این پل با زیربنای 166 مترمربع، با هدف ایجاد نقطه دید و گردشگری و احیای منطقه فرهنگی در چارچوب احیای بافت روستایی، توسعه و ساخته شده است. هدف کلی طراحان از این پروژه ترکیب توسعه روستایی با پیشینه فرهنگی روستاهای محلی با فرض حفظ بافت های فضایی منحصر به فرد روستایی با تپه ها و برکه ها بود.

 

 

در این منطقه به دلیل تصرف زیاد سیستم آبی و استخر های ماهی، نوعی الگوی توسعه تکه تکه شکل گرفته است که پل های زیادی برای اتصال نقاط مختلف روستاها و بافت روستایی ایجاد شده است. به دلیل مهاجرت معکوس اهالی روستا، سبک زندگی کشاورزی و ماهیگیری به نفع زندگی در شهر و امکانات شهری کنار گذاشته شده است. به همین دلیل این روستاها با رفتن مردم و کم رنگ شدن شغل های روستایی در حال متروکه شدن هستند.

 

 

با احیا و توسعه این مناطق شکل سیستم اصلی آب محلی که به منظور ماهیگیری و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد حفظ می‌شود و در عین حال کاربری هایی مانند آموزش در طبیعت، تفریح والدین و کودکان، فعالیت های جمعی ماهیگیری و دام پروری به صورت ارگانیک انجام می‌گیرد.

 

 

استودیوی طراحی درباره ساخت این پل گفته است که؛ در ساخت پل از تکنیک های سنتی ساخت در چین به شکل طاق و قوس استفاده شده است و متریال غالب آن به دلیل فراوانی جنگل ها در جنوب این منطقه، الوار فراوری شده است.

سطح شروع این پل 1.35 متر بالاتر از سطح آب بوده و سپس از این ارتفاع قوس آن با ارتفاع 2.8 متری شروع می‌شود. در مجموع فضایی با ارتفاع بیش از 4 متر در زیر پل برای رفت و آمد قایق ها که سیستم حمل و نقل اصلی این منطقه است، ایجاد می‌شود. دهانه پل نیز بعد از بررسی های زمین شناسی، 25.2 متر تعیین شد و استودیوی طراحی بعد از محاسبات، تحلیل و ساخت و ساز سازه، از 3 تیر منحنی بزرگ به عنوان اجزای اصلی تشکیل دهنده این سازه که به صورت موازی با فاصله 2.8 متری از هم چیده شده اند، استفاده کرد. هر کدام از این تیرهای منحنی با بحث الزامات سازه ای در این منطقه به 3 بخش تقسیم شده و توسط پیچ های فولادی در محل اتصال مقاوم سازی و مونتاژ شدند تا تیر چوبی کاملی را تشکیل دهند.

 

 

سپس استودیوی طراحی فضایی مثل راهروی نیمه باز روی پل چوبی طراحی کردند که با طراحی دیگر پل ها در این منطقه تفاوت داشته باشد. فضای داخل این راهرو به صورت سلسله مراتب از جز به کل طراحی شده است که به کاربر حس تشریفات و در روند بازدید و عبور از پل حس خاص بودن به کاربر دست بدهد.

 

سیستم زیرسازه این پل نیز توسط اجزای چوبی با مقاطع کوچک تشکیل شده است. به غیر از سه تیر چوبی قوسی بزرگ که بار اصلی بدنه پل را با ابعاد 60 * 30 سانتیمتر تحمل می‌کنند، سایر اجزای چوبی این پل 10 * 10 سانتی متر یا 10 * 5 سانتی متر هستند. اجزای کوچک در هم به وسیله مقاطع و پیچ های فولادی قفل شده و به سه تیر قوسی اصلی متصل می‌شوند و به عنوان تیرهای فرعی در سطوح بالا و پایین عمل می‌کنند. علاوه بر این، دو سر این تیرهای فرعی با اجزای جزئی تر رو به بالا ترکیب شده و مثلث پایداری از نیروها را تشکیل داده و بار همدیگر را خنثی می‌کنند.

 

 

برای اطمینان از پایداری ساختاری سازه فضای راهرو سرپوشیده، تیم طراحی میله های اتصال افقی را در بخش میانی به سازه اضافه کرده اند که نیز موجب بوجود آمدن دو سکوی دید شده است که از احساس یکنواختی هنگام مشاهده فضای راهرو هنگام ورود و خروج از فضا جلوگیری می‌کند.

سیستم زیرسازه ای با بخش های کوچکتر، نه تنها حس و احساس ساختار را در فضای راهرو افزایش می‌دهد، بلکه مهارت های پیچیده ساخت و ساز سنتی و تجربه بصری منحصر به فردی را به کاربران منتقل می‌کند.

 

مصالح و متریال های به کار گرفته شده در ساخت این پل توسط کارخانه ها بر اساس استانداردهای صنعتی سازی ساخته و فرآوری شده و کلیه اجزای چوبی و فلزی مورد نیاز با تکنولوژی و روش های مدرن صنعتی ساخته شده و استفاده شده است.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه تخصصی اخبار معماری "

منبع

تصاویر

  • Jin Weiqi

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.