کد خبر: 2252 زمان انتشار: 13:59:14 - 1401/01/10
اختصاصی رسانه تخصصی اخبار معماری متریال هایی که در آینده نزدیک روش ساخت را تغییر خواهند داد

با توسعه تکنولوژی و علم، محققان در حال توسعه موادی هستند که عملکرد بهتری داشته باشند و در صنعت ساخت و ساز شاهد بوجود آمدن متریال های سخت تر، بادوام تر و سبک تر هستیم.

در آینده نزدیک، متریال هایی متشکل از مواد طبیعی و همچنین مواد مصنوعی مانند فیبر کربن و پلاستیک هایی با کارایی بالا نقش جدیدی در روند ساخت و ساز خواهند گرفت و آینده ساخت و ساز را تغییر خواهند داد.

در ادامه 10 نوع از این متریال ها را با هم بررسی خواهیم کرد؛

 

  • روکش بیوچار

استارت‌آپ آلمانی Made of Air توانسته است از زباله های جنگلی و مزرعه نوعی پلاستیکی زیستی تولید کند که کربن تولید شده از آن گرفته شده است و می‌تواند برای ساخت اشیا به عنوان روکش استفاده شود.

از این متریال اولین بار در ساختمان یکی از نمایندگی های آئودی به شکل پانل های شش ضلعی با نام HexChar استفاده شده است.

 


 

  • بتن تقویت شده با فیبر کربن

این نوع جدید بتن که با نخ های فیبر کربنی تقویت شده است، برای ساخت یک ساختمان بتن کمتری از این نوع نسبت به نوع های مشابه نیاز است.

محققان دانشگاه فنی " درسدن " با همکاری شرکت معماری آلمانی Henn در حال ساخت پروژه ای با عنوان " مکعب " با این بتن هستند.

 


 

  • پلاستیک تقویت شده

پلاستیک 2DPA-1 که توسط مهندسان شیمی موسسه فناوری ماساچوست اختراع شده است، از نمونه های مشابه خود سبک تر و قابل قالب گیری و تولید انبود است، در حالی که دو برابر فولاد استحکام دارد.

این ماده که در طی فرآیند پلیمریزاسیون به صورت سنتز شده بدست می‌آید، در فاز نخست به عنوان یک پوشش فوق نازک برای افزایش دوام و سختی اجسام مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در آینده می‌تواند به عنوان مصالحی برای ساخت و ساز تبدیل شود.

 


 

  • میسلیوم با چاپ سه بعدی

میسلیوم بخش شاخه دار و رویشی نوعی قارچ است که راه های زیادی برای استفاده از آن در ساخت و ساز وجود دارد.

گروه Blast Studio با فناوری پرینت سه بعدی توانسته است از این ماده یک ستون با ارتفاع دو متر که می‌تواند به عنوان یک عنصر معماری باربر استفاده شود، بسازد.

 


 

 

  • میلگرد کنفی

موسسه پلی تکنیک Rensselaer در حال توسعه نوعی میلگرد تقویت شده با کنف در ایالات متحده است که در مقایسه با انواع مشابه میلگرد کربن تولید شده در مراحل تولید از آن گرفته شده است.

هدف از تولید این نوع میلگرد، جایگزینی با هزینه کم‌تر با تولید کربن کم برای میلگردهای فولادی استاندارد است که در عین حال از خوردگی آن جلوگیری کرده و طول عمر سازه های بتنی افزایش می‌یابد.

 


 

  • کربیکریت جذب کننده کربن

شرکت کانادایی Carbicrete روشی را برای جداسازی کربن در بتن ابداع کرده است که ادعا می‌کند محصولش به جای تولید کربن آن را جذب می‌کند.

این محصول با سرباره زباله های صنعتی صنایع فولاد و کربن تولید شده بدست می‌آید که به عقیده این شرکت جایگزین مناسبی به جای سیمان مبتنی بر کلسیم، که به شدت دی اکسید کربن منتشر می‌کند، است.

 


 

 

  • آجر ضایعات ساختمانی K-Briq

این متریال که توسط پروفسور گابریلا مدرو در دانشگاه هریوت – وات ادینبورگ اختراع شده، توسط استارت‌آپ وی با عنوان Kenoteq معرفی و به نمایش گذاشته شد. 90 درصد این متریال را زباله های ساختمانی تشکیل می‌دهد.

K-Briq جایگزینی با تولید کربن کم‌تر برای آجرهای معمولی با رنگ های استاندارد مشخص است.

 


 

 

  • نئوپان از پوست سیب زمینی

طراحان لندنی، روآن مینکلی و رابرت نیکول، این متریال جایگزین سازگار با محیط زیست را برای مواد یک‌بار مصرف مانند ام دی اف و نئوپان ایجاد کرده اند.

این متریال که تخته چیپسی نام گذاری شده است، از پوست سیب زمینی بدون استفاده از فرمالدهید و دیگر مواد سمی ساخته شده است و می‌تواند به عنوان یک مصالح ساختمانی استفاده شود.

 

 

  • آجر سبز زغالی لوفا

این آجرهای زیستی که توسط محققان دانشکده طراحی و نوآوری هند در بمبئی مهندسی شده است، از خاک، سیمان، زغال چوب و الیاف آلی لوفا ساخته شده است که بیشتر به عنوان " لوفا " شناخته می‌شود، گیاهی که معمولا برای ساخت اسفنج های حمام استفاده می‌شود.

شکاف های طبیعی در شبکه فیبری لوفا باعث می‌شود که آجرها به عنوان خانه ای برای زندگی حیوانات و یا رشد گیاهان مورد استفاده قرار گیرد و تنوع زیستی شهرها در پی آن افزایش می‌یابد.

 

 

  • تخته ساختمانی از کاغذ باطله

تخته ساختمانی Honext از کاغذی ساخته شده است که قبلا چندین چرخه استفاده مجدد را گذرانده است، به نحوی که الیاف سلولزی باقیمانده آنقدر کوتاه هستند که نمی‌توانند به یکدیگر متصل شوند تا دوباره به عنوان کاغذ مورد استفاده قرار گیرند.

این متریال با مخلوط شدن الیاف سلولز زائد با آب و آنزیم های مخصوص بدست می‌آید که می‌تواند برای پارتیشن بندی داخلی یا روکش فلزی استفاده شود.

 

 

در آینده شاهد تولید متریال های جدید با استحکام بالا و سبک تر خواهیم بود و با گذشت زمان و پیشرفت صنایع ساختمان های پیشرفته‌تر با متریال های نوین ساخته خواهند شد.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه تخصصی اخبار معماری "

منبع

  • وب‌سایت بین‌المللی مجله معماری Dezeen

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.