کد خبر: 2253 زمان انتشار: 14:14:03 - 1401/01/10
اختصاصی رسانه تخصصی اخبار معماری تکمیل برج بیومیمتیک در لندن

استودیوی معماری Tonkin Liu پروژه ای با کانسپت بیومیمتیک که نمودی از توجه انسان به طبیعت است را در لندن تکمیل کرد.

رابطه بین انسان و طبیعت فراتر از حدی است که یک فرد معتقد است یا احساس می‌کند که بخشی از طبیعت است. از زمان های قدیم طبیعت منبع الهام انسان ها بوده است و وی برای پاسخ به مشکلات و مسائل بنیادی همیشه به طبیعت رجوع کرده است. طبیعت در پاسخ به این مشکلات و مسائل، راه حل های فوق العاده ای در زمینه های پزشکی، عوارض زیست محیطی، کمبود آب، بهره برداری از انرژی خورشیدی و ... در اختیار انسان قرار داده است.

واژه بیومیمتیک یا بیومیمیک از واژه های یونان باستان، βίος (bios)، زندگی، و μίμησις (mīmēsis)، تقلید، از μιμεῖσθαι (mīmeisthai)، به تقلید، از μῖμος (mimos)، بازیگر، مشتق شده اند كه زمینه مطالعاتی نزدیک به این مهم علم بیونیک است.

بیومیمتیک در لغت به معنی مسائل مرتبط یا اصول نشان دهنده روش های طراحی و یا ساخت مصنوعی است که در این مسائل از فرآیندهای بیوشیمیایی تقلید شده یا به عنوان منبع الهام استفاده شده است.

این فرآیند شبیه سازی مدل ها، سیستم ها و عناصر موجود در طبیعت به منظور حل مسائل پیچیده انسانی است. این علم باعث پیدایش فناوری های جدیدی با الهام از راه حل های بیولوژیکی در مقیاس ماکرو و نانو شده است.

 

این ساختمان که برج نور و دیوار انرژی نامیده می‌شود، با هدف تبدیل سایت ایستگاه مرکزی منچستر به نقطه عطفی که به فناوری های نوآورانه به کار گرفته شده برای تولید و توزیع انرژی پاک توجه می‌کند ساخته شده است.

 

 

برج نور با ارتفاع 40 متری حاوی دودکش هایی است که هوای گرم را با کمک یک موتور ترکیبی حرارتی – قدرتی و دو دیگ بخار خارج می‌کند و تا به امروز بزرگترین ساختار بیومیمتیکی است که با متریال های سبک بر اساس هندسه های موجود در طبیعت توسعه یافته و ساخته شده است.

ورق های فولادی استفاده شده در این برج با ضخامت تنها شش یا هشت میلی متر با لیزر برش داده شده و به هم جوش خورده اند تا سطوح منحنی محکم، ایستا و سختی ایجاد کنند.

 

 

تونکن لیو درباره این پروژه می‌گوید؛ شکل برج با یادگیری از هندسه های موجود در طبیعت قدرت می‌گیرد و ساختار تک سطحی فوق سبک و نازک آن از کمترین مواد برای دستیابی به بیشترین کارایی بهره گرفته است.

در مرکز سطح این ورق های فولادی حفره هایی ایجاد شده است که با ارتفاع گرفتن برج قطر این حفره ها به منظور کاهش بار مرده بیشتر می‌شود و هم زمان اجازه می‌دهد باد بیشتری از سازه عبور کند.

 

 

سلول هایی که در داخل برج تعبیه شده اند، با هدف ذخیره انرژی خورشیدی به منظور استفاده از این انرژی برای نورپردازی منظر شبانه این برج، ایجاد شده است.

مرکز انرژی جدید که دیوارهای آن به طول 63 متر از کاشی های ارگانیک ساخته شده اند مکمل این برج بوده و حاوی پوشش بسیار براقی هستند که نور و حرکت ها را در طول روز در خود منعکس می‌کنند و در عین حال از نورپردازی متفاوتی که در شب این منطقه را می‌آراید، برخوردار است.

 

 

معماران در ارتباط با این پروژه نیز توضیح می‌دهند که الگوی کاشی لوزی به هم پیوسته ، انرژی پویایی حرکات زمین را تداعی می‌کند، شبیه الگوهایی که امواج اقیانوس در شن‌ها باقی می‌گذارند. در مجموع 1373 کاشی در 31 شکل مختلف تولید شده است تا سطح مواج در طول ارتفاع خود تغییر کند.

 

به طور کلی این پروژه با هدف تجلیل از فناوری های پیشگام مورد استفاده در زمینه انرژی پاک و ارگانیک و ایجاد یک نقطه عطف در قرن بیست و یک در منطقه ای که به میراث مهندسی شهرت دارد، ساخته شده است.

 

 

استودیوی Tonkin Liu توسط معماران Anna Liu و Mike Tonkin که در سال 2002 همکاری خود را شروع کردند مدیریت می‌شود. روش کار این استودیو استفاده از نوآوری های فنی برای تکرار راه حل های موجود در طبیعت برای پاسخ به مشکلات مدرن بشر امروزی است.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم

  • پویا مودتی " دبیر و کارشناس معماری رسانه تخصصی اخبار معماری "

منبع

  • وب‌سایت بین‌المللی مجله معماری Dezeen
  • وب‌سایت بین‌المللی Wikipedia
  • وب‌سایت بین‌المللی Biomimicry

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.