کد خبر: 2314 زمان انتشار: 10:19:21 - 1401/02/15
اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای کاوش در معبد آناهیتا

به گفته مدیرپایگاه تاریخی معبد آناهیتای کنگاور، کاوش های باستان شناسی در این معبد تاریخی پس از دو دهه توقف با همکاری دانشگاه تهران از سر گرفته می شود.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " ، به نقل از ايسنا، مرتضی گراوند ، بااشاره به گذشت دو دهه از آخرین کاوش های باستانی انجام شده در معبد تاریخی آناهیتا، اظهار کرد: اخیر رایزنی هایی را با دانشگاه تهران داشتیم تا با همکاری این دانشگاه، کاوش های باستان شناسی در معبد تاریخی آناهیتا از سر گرفته شود.

وی یکی از مهمترین اهداف این کاوش ها را شناسایی سکوی دوم معبد اعلام کرد و افزود: در بخش مرکزی معبد سکویی وجود دارد که طی کاوش های باستان شناسی پیش از انقلاب، ضلع جنوبی آن به طول 94 متر کشف و آزادسازی شد.

مدیرپایگاه تاریخی آناهیتا ادامه داد: در برنامه کاوشی که به همراهی دانشگاه تهران خواهیم داشت، بنا داریم مابقی بخش های این سکو را را آزادسازی کنیم، هرچند که طی دهه های گذشته حجم زیادی از انباشت نخاله ساختمان هایی که تملک و تخریب شده بودند روی آن قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین بحث تامین اعتبار مورد نیاز برای این کاوش است، عنوان کرد: این کاوش حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که نیمی از آن توسط دانشگاه تهران و مابقی توسط میراث فرهنگی باید پرداخت شود که درحال رایزنی برای تامین این اعتبار هستیم.

گراوند خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این پروژه مشترک، معبد آناهیتا در آینده به یک سایت آموزشی برای دانشجویان رشته های باستان شناسی دانشگاه تهران تبدیل خواهد شد و راه برای کارهای باستان شناسی بعدی هموارتر می شود و از طرفی به یک محل درآمد برای آن هم تبدیل خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ابهامات تاریخی زیادی در خصوص تاریخ گذاری، نوع معماری، ارتباط سکوهای معبد باهم و وضعیت دیواره ضلع شمالی آن وجود دارد، عنوان کرد: با انجام کاوش های باستان شناسی در این معبد، می توانیم طی یک دوره پنج ساله شاهد تحولات بزرگی در آن باشیم.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.