کد خبر: 239 زمان انتشار: 23:26:48 - 1397/12/06
رونمایی از بخش‌های جدید حرم کاظمین + عکس

دو صحن حرم امامین جوادین (ع) در شهر کاظمین عراق همزمان با میلاد حضرت فاطمه (س) افتتاح می‌شود و طبق آنچه اعلام می‌شود، فضای سرپوشیده این حرم تا ۲ هزار و ۲۰۰ متر وسیع‌تر شده است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری " به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، عباس رضایی نسب، مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین با بیان این‌که دو صحن توسعه‌ای حرم مطهر امامین جوادین در آئینی با حضور مقامات ایرانی و عراقی شامگاه فردا (سه شنبه ۷ اسفند) در سالروز میلاد پربرکت دخت نبی اکرم (ص) به روی زائران گشوده می‌شود، افزود: با افتتاح این صحن‌ها، نزدیک به ۲ هزار و۲۰۰ مترمربع به فضای مسقف حرم مطهر امامین جوادین (ع) اضافه می‌شود.

وی ارتقا سطح رفاه حال زائران را هدف ساخت دو صحن شرقی و غربی این حرم دانست و گفت: با بهره‌برداری از این طرح، حدود یک‌هزار متر مربع به فضای زیارتی بخش بانوان و یک‌هزار و۲۰۰ مترمربع به بخش زیارتی آقایان افزوده می‌شود.

به گفته او، صحن‌های شرقی و غربی افزون بر این‌که موجب بهبود تناسب بین فضای روباز و مسقف حرم مطهر خواهد شد، فضای مناسبی را نیز برای برگزاری نماز جماعت، آئین‌های مذهبی و بیتوته بیش از ۲ هزار زائر فراهم می‌کند.

مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین با تجلیل از حمایت‌های مادی و معنوی دوست‌داران اهل بیت و همکاری مردم و مسئولان عراقی، گفت: تمام مصالح به‌کار رفته در این طرح از کارخانه‌های ایران خریداری شده و مهندسان، استادکاران و هنرمندان کشورمان اجرای آن را در کنار برادران عراقی برعهده دارند.

رضایی نسب امکان توسعه در طبقه منفی یک را یکی از ویژگی‌های این طرح برشمرد و افزود: سازه صحن‌های شرقی و غربی به‌صورتی اجرا و مقاوم‌سازی شده است که در صورت نیاز، طی سال‌های آتی بتوان یک طبقه زیر زمین نیز ایجاد کرد.

وی استفاده از معماری ایرانی اسلامی را از دیگر ویژگی‌های صحن‌های شرقی و غربی حرم مطهر امامین جوادین (ع) برشمرد و اظهار کرد: با توجه به ارزش تاریخی و هویت معماری حرم که قدمت آن به عصر صفوی برمی‌گردد، تلاش بسیاری شد تا طراحی صحن‌ها نیز همگون با بنای تاریخی حرم و مکمل و احیاکننده معماری اصیل ایرانی و اسلامی آن باشد.

مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین اظهار کرد: در اجرای طرح مسقف‌سازی صحن‌های شرقی و غربی حرم مطهر امامین جوادین (ع) از روش‌های نوینی در گچ‌بری‌ها، آئینه‌کاری‌ها و… استفاده شده که کیفیت و طول عمر زیادی به این تزئینات داده است.

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.