کد خبر: 2418 زمان انتشار: 11:14:32 - 1401/04/20
جشن ثبت جهانی یزد با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار شد

جشن ویژه پنجمین سالگرد ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست جهانی یونسکو یکشنبه شب با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از سفرای کشورهای مختلف در باغ دولت آباد یزد برگزار شد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری به نقل از ایرنا ؛ مهران فاطمی استاندار یزد هم در حاشیه این مراسم در دیدار با سفرای شش کشور جمهوری چک، قزاقستان، نیوزلند، کره جنوبی، کوبا و صربستان از آمادگی کامل استان برای پذیرش و اعزام هیئت های تخصصی حوزه های مختلف و بویژه گردشگری به منظور توسعه و تقویت همکاری ها خبر داد.

وی ۱۸ تیرماه مصادف با نهم جولای را یادآور ثبت جهانی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو دانست و افزود: یزد تنها شهر ایران است که به عنوان میراث جهانی توسط سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

وی یکی از شاخص ها و مولفه های موثر در ثبت جهانی یزد را بافت تاریخی این شهر عنوان کرد و گفت: وجود تعداد زیادی خانه خشتی در مساحتی به وسعت ۲۰۰ هکتار و تدوام جریان زندگی در این خانه های خشت و گلین یکی از دلایل ثبت جهانی یزد است.

استاندار یزد ادامه داد: غالب مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت خانه های این بافت، از طبیعت تامین شده و پس از تخریب مجددا به چرخه محیط زیست و طبیعت برمی گردد. همخوانی مصالح استفاده شده در خانه های این منطقه؛ با شاخص های زیست محیطی سبب شد تا شهر یزد در سال ۲۰۱۹ به عنوان پایلوت شهرهای پایدار جهان به ثبت برسد.

وی دلیل دوم ثبت شهر یزد به عنوان میراث جهانی را استفاده بهینه از انرژی به واسطه ساختار و بافت خانه های بافت تاریخی دانست و تصریح کرد: ساخت بادگیرها و حفر قنات های منحصر بفرد توسط یزدی ها مؤید این مهم است و وجود این نمادها در یزد، این شهر را در بین شهرهای تاریخی جهان متمایز کرده است.

استاندار یزد دلیل سوم و مهم دیگر ثبت یزد در فهرست میراث جهانی را سابقه طولانی همزیستی پیروان ادیان مختلف شامل مسلمانان، زرتشتیان، کلیمیان و یهودیان در شهر یزد عنوان کرد و افزود: همزیستی مسالمت آمیز ادیان در یزد؛ به عنوان نماد «نوع دوستی و صلح طلبی» یزدی ها، در کنار «روحیه سخت کوشی و سازگاری با طبیعت» آن ها مورد توجه یونسکو قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گریزی به برخی از ظرفیت های و پتانسیل های یزد زد و خاطرنشان کرد: استان یزد با قدمت سه هزار ساله، اقلیم کویری، معماری منحصر بفرد و با جمعیتی بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر، جزو چهار استان برتر صنعتی و دو استان برتر معدنی ایران است.

استاندار یزد افزود: بیش از سه هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در تولید حدود ۸۰۰ نوع کالا فعالیت می کنند که بیش از نیمی از محصولات تولیدی، جنبه صادراتی دارد و همچنین این استان با تولید ۵۰ درصد کاشی و سرامیک کشور و ۲۷ بیش از درصد تولیدات حوزه نساجی، به ترتیب رتبه های اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

فاطمی به رتبه اول استان یزد در تولید سنگ آهن کشور و رتبه سوم در تولید فولاد کشور اشاره و اضافه کرد: بزرگترین معادن مس و بزرگترین کارخانه تولید شیشه خاورمیانه در استان یزد واقع شده است.

استاندار یزد همچنین به ظرفیت ها و پتانسیل های یزد در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: علی رغم قرارگیری استان یزد در یک منطقه کویری با اقلیم خشک، این استان در تولید محصولات کشاورزی کم آبخواه و پر بازده جایگاه ویژه ای دارد. رتبه دوم در بخش صادرات پسته و انار و رتبه سوم در بخش تولید محصولات گلخانه ای کشور متعلق به استان یزد است.

به گزارش ایرنا، از ۱۹ تا ۳۱ تیرماه جشنواره ویژه تابستانه ثبت جهانی در یزد در حال برگزاری است و در این مدت ۶۳ عنوان برنامه اجرا می شود.

برگزاری شب های فرهنگی، اجرای جشن‌های خیابانی، برپایی جشنواره خوراک ایرانی و قصه گویی، نور افشانی، تور قنات گردی، برگزاری مسابقات خانواده محور و کودک، مسابقات دوچرخه سواری، رژه خودروهای کلاسیک، جشن ساعت ثبت جهانی یزد در یونسکو و شاد پیمایی در محدوده بافت تاریخی از جمله برنامه های این جشن است. 

کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید. 

بافت تاریخی یزد به مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید و تهیه اسناد و مدارک اولیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از سال ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت و پیگیری های جدی برای ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۴ با ارسال پرونده به یونسکو شکل رسمی به خود گرفت.

در این سال، محدوده بافت تاریخی شهر یزد برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد تا به‌ عنوان نخستین بافت تاریخی زنده یک شهر از سوی جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.

یونسکو، شهر یزد را منحصر به فرد، استثنایی و نمایانگر یک سنت فرهنگی و تمدنی ارزشمند معرفی کرد که نمونه برجسته‌ای از محل زندگی سنتی انسان در قالب یک فرهنگ هماهنگ و همسو و تعامل‌گونه با محیط زیست است که تحت تأثیر تغییرات غیرقابل بازگشت و آسیب‌پذیر است و مردمان این دیار به خوبی در طول قرن‌ها همسو با طبیعت، زندگی کرده و فرهنگی غنی و پایدار را پدید آورده‌اند.

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.