کد خبر: 2431 زمان انتشار: 19:06:51 - 1401/04/21
سند تک‌برگ بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی صادر شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل از صدور سند تک‌ برگ بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به نام این اداره کل خبر داد.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری به نقل از ایرنا ؛ سند بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که پیش از این به صورت دفترچه‌ای و به نام سازمان اوقاف بود با پیگیری‌های انجام شده به صورت تک‌برگ و به نام اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل صادر شد.

وی افزود: سند مربوط به بقعه اصلی شیخ صفی به مساحت بیش از ۶ هزار مترمربع است و پیش از این نیز بیش از ۱۰۰ سند مربوط به حریم مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی تجمیع شده و به سند تک‌برگ تبدیل شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در پی عمل به قانون حدنگار و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک‌ برگ بیش از ۳۰۰ سند متعلق به اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  اردبیل تاکنون به سند تک‌برگ تبدیل شده است.

فلاحی ادامه داد: دریافت اسناد تک‌برگ و الکترونیکی برای بناهای تاریخی به نام اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از اهمیت ویژه‌ای در راستای حفظ و صیانت از میراث‌ فرهنگی استان دارد.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال‌های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه‌ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه‌گر می‌شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ‌صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی‌الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی‌خانه (که دارای گچ بری‌های زیبا و چند درِ چوبی و نقره‌ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.

یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی‌های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم‌اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می‌شود.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.