کد خبر: 270 زمان انتشار: 22:36:58 - 1397/12/23
معرفی 5 استادیوم زیبای فوتبال ایران (عکس)

در جهان امروز کشورهای توسعه یافته به جای برج های تجاری سعی می کنند توانمندی خود در هنر، معماری، فرهنگ، مهندسی و... را با ساخت استادیوم های زیبا به رخ بکشند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری "، ایران که در گذشته میزبان بازی های آسیایی و البته جام ملت ها بود در سال های اخیر هم تلاش زیادی برای میزبانی از بازی های جام ملت ها داشت اما با وجود تلاش فراوان موفق به کسب میزبانی جام ملت ها نشد و در نهایت بازی های 2019 در امارات برگزار شد که ایران با شکست در برابر ژاپن از صعود به نیمه نهایی باز ماند و قطر جام قهرمانی بازی ها را به دوحه برد. آنهم در مسابقاتی که گفته می شد بهترین زمان برای قهرمانی ایران است.

خوشبختانه در سال های اخیر ضرورت ساخت استادیوم های زیبا در شهرهای ایران بیش از همیشه درک شد و گام های اساسی در این باره برداشته شد. شاید تنها انتقاد وارده به سازه های استادیوم های ایران سبک و نقشه قدیمی برخی از استادیوم ها و هم چنین ساخت پیست تارتان است که زیبایی استادیوم را تا حد زیادی کاهش می دهد. البته یک نقد دیگر هم به استادیوم هایی که در سال های اخیر ساخته شده وارد است. استادیوم هایی با گنجایش های بالا در شهرهایی که هیچ ضرروتی ندارد. به طور مثال استادیوم پارس شیراز که اگر چه سازه هایش نو و جدید است اما به دلیل پیست تارتان فاقد زیبایی و جذابیت های لازم است و سوال اساسی این جاست چرا استادیوم 70 هزار نفری در شیراز؟ آیا در همه دهه های اخیر تماشاگری بیش از 20 هزار نفر برای تماشای بازی تیم های شیرازی به استادیوم رفته اند و آیا تماشاگر در یک بازی مهم پشت در مانده است؟

و البته برخی از استادیوم ها هم در شهرهایی ساخته شدند که سابقه فوتبالی ندارند و بعید است در سال ها و حتی دهه های آینده هم صاحب تیم فوتبال شوند اما در عوض شهرهایی چون انزلی و قائمشهر که صاحب فوتبال بوده اند از دیرباز تا اکنون با ورزشگاه های قدیمی سر می کنند.

به یقین اگر ساخت استادیوم های زیبا در ایران ادامه داشته باشد فدراسیون فوتبال می تواند در آینده ای نزدیک با اطمینان خاطر بیشتری برای میزبانی از بازی های مهم قدم جلو بگذارد به خصوص که در مورد حضور خانم ها در استادیوم های فوتبال گام هایی برداشته شده است و به نظر می رسد در آینده ای نزدیک این مطالبه اجتماعی خانم ها محقق شود. حال نگاه اجمالی داریم به 5 استادیوم زیبای فوتبال ایران.

1-استادیوم آزادی

استادیوم آزادی در زمان خود یکی از زیباترین و پرگنجایش ترین استادیوم های جهان بود و برای اهالی فوتبال در جهان شناخته شده است. استادیومی که با دربی آبی و قرمز به جهان فوتبال معرفی شده و گنجایش یکصدهزار تماشاگر را دارد. اگر چه آزادی در زمان خود با پیست تارتان ساخته شده اما هنوز یکی از استادیوم های زیبا و البته نوستالوژیک فوتبال ایران است. استادیومی که اگر به طور جدی و اصولی مورد بازسازی قرار گیرد تا سال های سال می تواند به فوتبال ایران خدمت رسانی کند. البته اخیرا و به بهانه بازی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا دستی به سر و روی آزادی کشیده شد اما این استادیوم با توجه به سازه زیبا و البته مستحکم اگر مورد بازسازی اصولی قرار گیرد در زمره استادیوم های زیبای فوتبال ایران باقی خواهد ماند.

 

2- استادیوم تختی

سازه استادیوم تختی که در گذشته ی دور ساخته شده منحصر به فرد است. استادیومی که تنها یک طرف آن سکو دارد و البته با گنجایش 30122 نفر می تواند میزبان خیلی از بازی های مهم باشد. خیلی از بازی های لیگ برتر و حتی بازی های ملی با این تعداد از تماشاگر برگزار نمی شود. این استادیوم هم نیاز به بازسازی اصولی دارد. چمن این استادیوم اگر وضعیت خوبی داشت اکنون می توانست میزبان بازی های امید در مقدماتی المپیک باشد اما حیف که به حال خود رها شده است. این استادیوم با توجه به اینکه در جنوب شهر واقع شده می تواند در بازی های مهم تماشاگران زیادی را میزبانی کند اما همان طور که اشاره شد به خاطر وضعیت چمن تیمی راغب به بازی در این استادیوم نیست.

این استادیوم در سال 1353 و بعد از 6 سال مورد بهره برداری قرار گرفت. این ورزشگاه که بازی های آسیایی 1974 را میزبانی کرده با الهام از استادیوم مونیخ و توسط یک مهندس ایرانی طراحی شد. البته تختی یک مجموعه ورزشی است و بعد از آزادی دومین مجموعه ورزشی بزرگ کشور به شمار می رود.

 

3-استادیوم امام رضای مشهد

استادیوم امام رضای مشهد که هم اکنون میزبان بازی های پدیده مشهد است حد فاصل سال 1384 تا سال 1395 و با بودجه ای نزدیک به 80 میلیون دلار توسط آستان قدس رضوی ساخته شد. گنجایش این استادیوم 27700 نفر است و از آنجایی که در مرکز شهر ساخته شده است به هنگام بازی های خانگی پدیده مملو از جمعیت می شود. نمونه اش در آخرین بازی خانگی پدیده که در برابر ذوب آهن انجام داد.

استادیوم امام رضای مشهد دارای سازه بسیار زیبایی است. سقف استادیوم توسط یک شرکت فرانسوی ساخته شده‌است که در استادیوم المپیک لندن و برخی از سالن‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ کار کرده‌ است. صندلی‌های ورزشگاه نیز توسط یک شرکت اسپانیایی عرضه شد که قبلاً با رئال مادرید همکاری داشته‌ است. چمن و تارتان اطراف زمین، توسط یک شرکت آلمانی پشتیبانی می‌شود.

استادیوم امام رضای مشهد از سوی کارلوس کی روش هم برای میزبانی از بازی های تیم ملی تایید شده بود اما هیچ گاه فدراسیون فوتبال برای بردن تیم ملی به شهرستان ها رغبتی از خود نشان نداد.

 

4- استادیوم شهدای فولاد

استادیوم شهدای فولاد ۳۰۶۵۵ نفری است. استادیوم شهدای فولاد طی 10 سال و با بودجه ای نزدیک به 150 میلیارد تومان ساخته شد. به واقع فولاد تنها باشگاه لیگ برتری است که دارای یک استادیوم شیک و مجهز است. البته در فوتبال ایران تیم هایی چون ماشین سازی و ذوب آهن هم دارای استادیوم اختصاصی هستند اما استادیوم آنها از نظر حرفه ای بودن و زیبایی قابل قیاس با استادیوم فولاد نیست.

شاید استادیوم شهدای فولاد تنها استادیومی در کشور باشد که فاقد پیست تارتان است و مهندسی و اجرای آن توسط مهندسان ایرانی انجام شده است. در ساخت این استادیوم و هم چنین اجرای سازه ها از متدهای روز دنیا الگوبرداری شده بطوریکه پروژکتورهای استادیوم بدون دکل هستند. استادیوم اختصاصی فولاد بی شک می تواند میزبان رویدادهای بزرگ بین المللی باشد. بهترین تصمیم در ساخت این استادیوم گنجایش و حذف پیست تارتان است. شاید از نظرما ایرانی ها هر چه استادیوم گنجایش بیشتری داشته باشد استادیوم بهتری است در حالی که باید ظرفیت تماشاگر هم پیش بینی شود چرا که سکوهای خالی توی ذوق می زند.

 

5- استادیوم نقش جهان

استادیوم نقش جهان با گنجایش 75000 تماشاگر دومین استادیوم بزرگ فوتبال کشور بحساب می آید. البته طبقه دوم استادیوم هنوز بهره برداری نشده است. این استادیوم که در سال 1372 کلنگ خورده شد در طول دوران ساخت با فراز و نشیب های زیادی همراه شد اما به هر صورت در سال 1395 دوباره بهره برداری شد. این استادیوم در حال حاضر میزبان بازی های تیم سپاهان درلیگ برتر است. کمتر اتفاق افتاده همه طبقه اول استادیوم به هنگام بازی های خانگی سپاهان پر شود و این با گلایه امیر قلعه نویی هم همراه بوده است. البته راه های منتهی به استادیوم برای تماشاگران اصفهانی دردسرهای زیادی ایجاد کرده است.

به یقین با نصب چادرهای طبقه دوم استادیوم نقش جهان زیبایی های استادیوم چند برابر خواهد شد. اصفهان با توجه به اینکه یک شهر تاریخی بشمار می رود می تواند بهترین میزبان برای رویدادهای بین المللی باشد.

ورزش سه


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.