کد خبر: 2714 زمان انتشار: 12:15:52 - 1402/03/05
با سه‌گوش اهواز چه باید کرد؟

یک فعال گردشگری در خصوص وضعیت ساختمان سه‌گوش اهواز گفت: هم‌اکنون آنچه که در خصوص این بنای تاریخی اولویت دارد موضوع مرمت، تغییر کاربری و بهره‌برداری از آن است.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل از ایسنا، علی خرازی اظهار کرد: به‌رغم وعده‌هایی که درباره مرمت، کاربری و حفاظت این بنا داده شده شواهد از دیرباز تاکنون گویای این است که این ساختمان تاریخی به حال خود رها شده است.

وی تاکید کرد: ساختمان سه‌گوش اهواز باید هر چه سریع‌تر احیا، مرمت و به موزه تبدیل شود.

او با اشاره به اینکه این بنای تاریخی جزو آثار ملی به ثبت رسیده است گفت: اینکه بتوانیم این بنای تاریخی را تبدیل به یک مکان گردشگری کنیم با توجه به موقعیت بنا باید کاربری‌های فرهنگی برای آن تعریف کرد تا بتوان گردشگران بیشتری را نیز به آن جذب کرد. بنابراین راه‌اندازی موزه یکی از اقداماتی است که برای رسیدن به هدف مذکور باید انجام داد.

به باور وی: احیای بناهای تاریخی و استفاده از دیگر بناها که دارای تاریخ و قدمت هستند در زمینه خدماتی‌ـ‌رفاهی نظیر مکان‌های اقامتی و پذیرایی و موزه به رونق گردشگری استان نیز کمک می‌کند.

خرازی با تاکید بر حمایت از طرح تغییر کاربری بناهای تاریخی بیان کرد: نزدیک بودن ساختمان سه‌گوش به رود کارون، شرجی بودن هوای اهواز و انتقال رطوبت لایه‌های خاک به پی ساختمان و همچنین وجود درخت‌های درشت‌ریشه همانند کنار و اکالیپتوس مواردی هستند که این بنای تاریخی را به صورت مستمر نیازمند مرمت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه موانع و مشکلات پروژه‌های گردشگری نیازمند همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط است گفت: برخی تصمیم‌های مدیریتی به دلیل تغییر نفرات ناتمام می‌مانند و به آفت بی‌سرانجامی دچار می‌شوند. درباره ساختمان سه‌گوش نیز در دوره‌های متفاوت ریاست مسئولان تصمیمات گوناگون گرفته شده اما هیچ کدام به سرانجام نرسید.

خرازی تاکید کرد: برای تغییر کاربری و تبدیل دانشکده سه‌گوش به موزه باید مجموعه‌ای از افراد متخصص شامل مهندسان معماری، موزه‌داران، مرمت‌گران بنا و آثار تاریخی یک گروه منسجم تشکیل دهند و با هم‌فکری یک‌دیگر سازوکار اصولی برای تبدیل این بنای تاریخی به موزه ایجاد و پیگیری کنند.

وی ادامه داد: این کار از سویی به حفظ و مرمت این بنا کمک می‌کند و از سوی دیگر فرصتی برای نمایش آثار تاریخی و فرهنگی در قالب موزه و نیز برای جذب گردشگر فراهم می‌آورد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.