کد خبر: 3202 زمان انتشار: 12:35:52 - 1404/04/12
اختصاصی رسانه تخصصی اخبار معماری؛ چرخش نور و فرم؛ موزه عکاسی سئول به مثابه لحظه‌ای منجمد از زمان

در امتداد رودخانه هان، جایی در میان تلاقی فناوری و هنر، بنایی پدید آمده است که با الهام از لنز دوربین و ماهیت گذرای تصویر، خود به روایتی فضایی از مفهوم عکاسی بدل شده؛ موزه‌ای که نه‌فقط میزبان عکس‌هاست، بلکه فرم معماری‌اش نیز روایتگر است.

به گزارش رسانه " اخـبــار معـمـاری  " موزه عکاسی سئول (Photo SeMA)، نخستین موزه تخصصی عکاسی در کره جنوبی، به‌تازگی با طراحی استودیوی اتریشی “Jadric Architektur” و دفتر محلی “1990 uao” به بهره‌برداری رسیده است. این پروژه، برنده یک رقابت بین‌المللی طراحی، در ضلع شمالی سئول و در نزدیکی موزه تخم‌مرغی‌شکل رباتیک و هوش مصنوعی واقع شده و با ظاهری چرخشی از پنل‌های بتنی خاکستری، نمایشی بصری از فرم دوربین و حرکت دیافراگم آن را بازنمایی می‌کند؛ حرکتی که با تغییر زاویه دید مخاطب، شکل و خوانش متفاوتی می‌گیرد. این موزه ۷۰۴۸ مترمربعی در چهار طبقه، علاوه بر دو گالری نمایشگاه دائمی و موقت، دارای کتابخانه، فضاهای آموزشی، بایگانی، فروشگاه کتاب و کافه است که همگی حول یک هسته مرکزی شامل پله‌ها و آسانسور سامان یافته‌اند. فضای ورودی ساختمان با سایه‌بان پله‌ای و نمای شیشه‌ای، پیوندی میان عرصه عمومی و حریم داخلی موزه ایجاد کرده و بازدیدکننده را به درون دعوت می‌کند.

 

 

طراحان با دوری از الگوی رایج «مکعب سفید»، فضاهای داخلی را با استفاده از سطوح تاریک و با الهام از تاریکخانه‌های عکاسی طراحی کرده‌اند؛ جایی که تصویر از تاریکی می‌جوشد و ظهور می‌یابد. دیوارهای مایل، نورپردازی محدود و رنگ‌بندی مونوکروم، بستری برای تماشای بی‌واسطه‌تر آثار فراهم می‌سازد. این نوع طراحی، ضمن ایجاد حس رمزآلودگی، تجربه‌ای حسی و تعاملی را برای بازدیدکننده فراهم می‌کند. طراحان پروژه، در مصاحبه‌ای، فرم پویای موزه را ادای احترامی به ذات گذرا و لحظه‌ای عکاسی دانسته‌اند. به‌گفته‌ی آن‌ها، نمای بیرونی با لایه‌هایی از پنل‌های افقی، همانند دیافراگم لنز، با تغییر نور و زاویه دید، جلوه‌ای متغیر دارد. همچنین در کنار موزه همسایه، تضاد رنگی «ابنوس و عاج» (Ebony and Ivory) میان دو ساختمان، نمایشی از تقابل و هماهنگی میان فناوری و هنر است.

 

 

فضای آموزشی و بایگانی در بالاترین طبقه موزه قرار گرفته‌ است و در طراحی آن نیز، زبان فرمال و تک‌رنگ حفظ شده تا یکپارچگی مفهومی در تمام ساختمان شکل گیرد. این طراحی، هم‌زمان امکانات آزادانه‌ای را برای کیوریتورها فراهم کرده و زمینه‌ای برای تجربه عمیق‌تر بازدیدکنندگان از مفهوم «نور و تصویر» ایجاد کرده است.

 

 

ترجمه، تهیه و تنظیم: پویا مودتی، کارشناس ارشد معماری و انرژی

تصاویر از: Yoon Joonhwan – Bom

منبع: Dezeen


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.